Gå til innhold

Hvem betaler for bruk av brannslukker?


Dubious

Anbefalte innlegg

Hadde latt vedkommene låne brannslukkeren min. Jeg hadde dog aldri deltatt i slukking av sin bil, eller min egen med mindre mennesker satt fast i bilen. Utsette seg selv for livsfare mtp. dødlig røyk og gass for å redde en bil som lett kan erstattes er uaktuelt for min del. Etter noen år i vekterbransjen har man stor respekt for hva røyk kan gjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan kreve slike utgifter dekka av den som er ansvarlig for ulykka, då gjerne gjennom forsikringsselskapet til skadevolder, men du kan også kreve dekka dine tap som følge av ulykka dekka privatrettslig dersom skadevoldaren ikkje har ansvarsforsikring, eller tilsvarande.

Det vil også kunne være aktuelt å bruke di eiga reiseforsikring eller liknande om du har det.

 

I praksis er det ikkje ofte at dei fyrste som kjem på skadeplassen krever erstattning for sine utgifter, men ein kan gjere det.

Enten det er utgifter for bruk av brannslukkningsapparat, forbruk av fyrstehjelpsskrin, rensing av klær som har blitt tilgrisa, tapt arbeidsfortjeneste dersom vedkommande som måtte stoppe for å hjelpe til har hatt slike tap, osv.

 

Stort sett så er ikkje slike småsummar noke som ein krever erstatta då det ofte er meir styr å kreve inn dei få hundrelappane det er snakk om, men ein kan få dekka sine utgifter dersom ein spør.

Det å be om erstatning er mest aktuellt der dei som fyrst stoppa for å hjelpe til har blitt påført større utgifter, som f.eks. dersom ein har blitt tilgrisa og trenger å kjøpe nye klær og kanskje også få ein bilbergar til å hente bilen din som du måtte sette igjen på ulykkesplassen fordi du blei kjøyrt på sjukehuset for fysisk sjekk og psykologkonsultasjon, eller liknande.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med hjertestarter, slepet og startkabler?

Jeg kan slepe gratis, men du sørger for tau

Har kun startkabler for venner, alle andre får ringe falken :p

 

Slepetau er noe som også burde være obligatorisk, men da vil vel bilbergingsfoirmaene gå konken

Lenke til kommentar

I den grad du har klart å øydelegge hjertestartaren på å redde ein person så får du nok det også dekka.

 

Når det gjeld slepetau og startkablar så er dette litt meir komplisert sidan det vanligvis ikkje er livsnødvendige grunnar til å slepe ein anna bil, eller bruke startkablar på ein bil med motorstopp. Her kan du som hjelpar fort pådra deg sjølv eit erstatningsansvar.

Kjem du til ein bil med flatt batteri og du drar fram startkablane som du koblar feil og kortslutter både bilbatteriet og elektronikken i bilen så er dette ei skade som du har forårsaka, og som du har erstatningsansvaret for. Og sidan dette ikkje er ein nødsituasjon så kan du heller ikkje pårope deg nødrett for dine handlingar.

Lenke til kommentar

I den grad du har klart å øydelegge hjertestartaren på å redde ein person så får du nok det også dekka.

 

Når det gjeld slepetau og startkablar så er dette litt meir komplisert sidan det vanligvis ikkje er livsnødvendige grunnar til å slepe ein anna bil, eller bruke startkablar på ein bil med motorstopp. Her kan du som hjelpar fort pådra deg sjølv eit erstatningsansvar.

Kjem du til ein bil med flatt batteri og du drar fram startkablane som du koblar feil og kortslutter både bilbatteriet og elektronikken i bilen så er dette ei skade som du har forårsaka, og som du har erstatningsansvaret for. Og sidan dette ikkje er ein nødsituasjon så kan du heller ikkje pårope deg nødrett for dine handlingar.

Nettopp derfor startkabler er kun for venner

 

Svært få som har hjertestartere, men skal en kjøpe så bør en kjøpe en hvor det er gratis å bytte batteri, de er også enklere å bruke

Lenke til kommentar

Jeg kan slepe gratis, men du sørger for tau

Har kun startkabler for venner, alle andre får ringe falken :p

 

Slepetau er noe som også burde være obligatorisk, men da vil vel bilbergingsfoirmaene gå konken

Neppe, er ikke akkurat dette de tjener penger på alene.

 

Uansett ville jeg vært forsiktig med å drevet med sleping, enkel bilberging og hjelpestrøm. Jo nyere bilene er jo mye mer er det som kan gå skeis, og da er det du som står der som ansvarlig.

Lenke til kommentar

 

Jeg kan slepe gratis, men du sørger for tau

Har kun startkabler for venner, alle andre får ringe falken :p

 

Slepetau er noe som også burde være obligatorisk, men da vil vel bilbergingsfoirmaene gå konken

Neppe, er ikke akkurat dette de tjener penger på alene.

 

Uansett ville jeg vært forsiktig med å drevet med sleping, enkel bilberging og hjelpestrøm. Jo nyere bilene er jo mye mer er det som kan gå skeis, og da er det du som står der som ansvarlig.

 

Egentlig ikke da eier av bilen må samtykke og da blir det hans skyld

Tror nok vi står ganske sterkt i Norge når det kommer til ansvarsdeling (forsikringer og lover etc.)

Lenke til kommentar

Egentlig ikke da eier av bilen må samtykke og da blir det hans skyld

Tror nok vi står ganske sterkt i Norge når det kommer til ansvarsdeling (forsikringer og lover etc.)

Samtykke i å få hjelp? Nei. Det er faktisk du som hjelper som skal inneha kompetansen til å utføre disse oppgavene, ikke den uheldige. Ikke helt uten grunn til at man har diverse kursing, sertifikater og lignende som bilberger. Og at firmaet har forsikringer som dekker slikt.

Lenke til kommentar

Ved tauing så er det føraren av "vogntoget" som har føraransvaret og dermed også erstatningsansvaret dersom det skjer ei skade.

 

Det at den som blir tauet har samtykket får mindre betydning. Dette blir som når nokon som eig ein tilhengar lånar denne vekk, om føraren då kjøyrer slik at hengaren blir skada så er det ikkje eigaren av tilhengaren som har ansvaret.

 

I utgangspunktet er det derfor lite lurt å være for behjelpelig med tauing som privatperson.

Som førar av eit slikt vogntog så er det også ditt ansvar å påsjå at kjøyretøyet er i forsvarleg stand. Om bilen som du tauer då har dårlege eller øydelagte bremser så er det faktisk ditt ansvar.

Lenke til kommentar

Med tauing så mener jeg opp fra grøfta

Aldri om jeg tauer noen på veien, det har jeg/vi bilhenger for, for venner

 

Kan umulig være mitt ansvar om noen spør om hjelp og uansett om jeg tilbyr å hjelpe så kal det heller ikke være mitt ansvar om noe går galt som garantert ikke er min skyld

Lenke til kommentar

Problemet er at det reint objektivt sett er din skyld og ditt ansvar.

Dersom du drar ein anna bil opp frå grøfta, men du kanskje bruker litt for mykje kraft fordi bilen sitter godt fast og dette fører til at bilen "hoppar" opp på vegen og treff f.eks. din bil så er det du som har gjort slik at skaden skjedde.

 

Dersom du veit nøyaktig kva du held på med, og er mekanisk flink med bil så går dette heilt fint utan å påføre ytterligare skader. Problemet er når du som tauer feilbereknar slik at ei skade oppstår.

Det er du som sitter bak rattet, og utan at du hadde trykka på gassen så ville det heller ikkje ha skjedd nokon skade.

 

I ein slik situasjon så kan det fort være mest fornuftig å la ulykkessjåføren få låne din bil til å taue. Dersom det då skjer ei skade på din eller den andre bilen så er det i alle fall ikkje noke som du er innblanda i.

For du er vell enig i at dersom nokon låner bilen din, og dei då kræsjer eller brenner opp clutchen så er det den føraren som har ansvaret, ikkje du som lånte vekk bilen?

Lenke til kommentar

I det første tilfellet så blir det nok delt skyld, med mindre bremsene på bilen du trekker ikke funker..

Men, uansett skal det være umulig å få til med langt nok tau, mer enn 3 bil lengder 

 

Ingen får låne bilen min, da får de vente på falken

 

Finnes det et ansvarsfritak skjema?  Må vurderes å ha med i bilen..

Lenke til kommentar

Med tauing så mener jeg opp fra grøfta

Aldri om jeg tauer noen på veien, det har jeg/vi bilhenger for, for venner

 

Kan umulig være mitt ansvar om noen spør om hjelp og uansett om jeg tilbyr å hjelpe så kal det heller ikke være mitt ansvar om noe går galt som garantert ikke er min skyld

Jo, det er ditt ansvar i det øyeblikket du huker et tau eller kjetting i en bil som står i grøfta. Og det med god grunn da det faktisk kan være mer som ligger bak selv en enkel bilberging enn å huke i bilen og nappe opp.

 

 

Nei, det vil ikke bli delt skyld i en eventuell tvist da det er du som skal påse at berging foregår på best mulig måte der du ikke skader bilen som berges mer enn hva den allerede er.

 

Du får isåfall skrive ut en bunke papirer der sjåføren av bilen i grøfta signerer under på at han står ansvarlig for eventuelle skader skjedd under berging.

Endret av Hansien
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...