Uxzuigal Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Hadde latt vedkommene låne brannslukkeren min. Jeg hadde dog aldri deltatt i slukking av sin bil, eller min egen med mindre mennesker satt fast i bilen. Utsette seg selv for livsfare mtp. dødlig røyk og gass for å redde en bil som lett kan erstattes er uaktuelt for min del. Etter noen år i vekterbransjen har man stor respekt for hva røyk kan gjøre. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Du kan kreve slike utgifter dekka av den som er ansvarlig for ulykka, då gjerne gjennom forsikringsselskapet til skadevolder, men du kan også kreve dekka dine tap som følge av ulykka dekka privatrettslig dersom skadevoldaren ikkje har ansvarsforsikring, eller tilsvarande. Det vil også kunne være aktuelt å bruke di eiga reiseforsikring eller liknande om du har det. I praksis er det ikkje ofte at dei fyrste som kjem på skadeplassen krever erstattning for sine utgifter, men ein kan gjere det. Enten det er utgifter for bruk av brannslukkningsapparat, forbruk av fyrstehjelpsskrin, rensing av klær som har blitt tilgrisa, tapt arbeidsfortjeneste dersom vedkommande som måtte stoppe for å hjelpe til har hatt slike tap, osv. Stort sett så er ikkje slike småsummar noke som ein krever erstatta då det ofte er meir styr å kreve inn dei få hundrelappane det er snakk om, men ein kan få dekka sine utgifter dersom ein spør. Det å be om erstatning er mest aktuellt der dei som fyrst stoppa for å hjelpe til har blitt påført større utgifter, som f.eks. dersom ein har blitt tilgrisa og trenger å kjøpe nye klær og kanskje også få ein bilbergar til å hente bilen din som du måtte sette igjen på ulykkesplassen fordi du blei kjøyrt på sjukehuset for fysisk sjekk og psykologkonsultasjon, eller liknande. 2 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Hva med hjertestarter, slepet og startkabler? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2016 Hva med hjertestarter, slepet og startkabler? Jeg kan slepe gratis, men du sørger for tau Har kun startkabler for venner, alle andre får ringe falken Slepetau er noe som også burde være obligatorisk, men da vil vel bilbergingsfoirmaene gå konken Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 I den grad du har klart å øydelegge hjertestartaren på å redde ein person så får du nok det også dekka. Når det gjeld slepetau og startkablar så er dette litt meir komplisert sidan det vanligvis ikkje er livsnødvendige grunnar til å slepe ein anna bil, eller bruke startkablar på ein bil med motorstopp. Her kan du som hjelpar fort pådra deg sjølv eit erstatningsansvar. Kjem du til ein bil med flatt batteri og du drar fram startkablane som du koblar feil og kortslutter både bilbatteriet og elektronikken i bilen så er dette ei skade som du har forårsaka, og som du har erstatningsansvaret for. Og sidan dette ikkje er ein nødsituasjon så kan du heller ikkje pårope deg nødrett for dine handlingar. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Endelig noen som svarer TS på det han spør om, istedenfor å klage på hvor dårlig menneske han er. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2016 I den grad du har klart å øydelegge hjertestartaren på å redde ein person så får du nok det også dekka. Når det gjeld slepetau og startkablar så er dette litt meir komplisert sidan det vanligvis ikkje er livsnødvendige grunnar til å slepe ein anna bil, eller bruke startkablar på ein bil med motorstopp. Her kan du som hjelpar fort pådra deg sjølv eit erstatningsansvar. Kjem du til ein bil med flatt batteri og du drar fram startkablane som du koblar feil og kortslutter både bilbatteriet og elektronikken i bilen så er dette ei skade som du har forårsaka, og som du har erstatningsansvaret for. Og sidan dette ikkje er ein nødsituasjon så kan du heller ikkje pårope deg nødrett for dine handlingar. Nettopp derfor startkabler er kun for venner Svært få som har hjertestartere, men skal en kjøpe så bør en kjøpe en hvor det er gratis å bytte batteri, de er også enklere å bruke Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2016 Endelig noen som svarer TS på det han spør om, istedenfor å klage på hvor dårlig menneske han er. Samme jeg tenkte Det tar vel noen dager før de seriøse legger merke til trådene Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Gjerrighet har alltid vært populært blant damene, huff.... for en oppvekst han må ha fått.... Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Det tar vel noen dager før de seriøse legger merke til trådene Det må vell være innanfor å også påpeike at du som trådstarter må ta litt sjølvkritikk. OT-baren er ikkje akkurat den mest seriøse delen av forumet. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Interessant spørsmål dette. Vil man f.eks. kunne kreve å få dekket ny klokke dersom denne er ødelagt i redningsforsøk? La oss for tankeeksperimentet sin del si denne klokken har en nypris på et par hundre tusen kroner. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Jeg kan slepe gratis, men du sørger for tau Har kun startkabler for venner, alle andre får ringe falken Slepetau er noe som også burde være obligatorisk, men da vil vel bilbergingsfoirmaene gå konken Neppe, er ikke akkurat dette de tjener penger på alene. Uansett ville jeg vært forsiktig med å drevet med sleping, enkel bilberging og hjelpestrøm. Jo nyere bilene er jo mye mer er det som kan gå skeis, og da er det du som står der som ansvarlig. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2016 Jeg kan slepe gratis, men du sørger for tau Har kun startkabler for venner, alle andre får ringe falken Slepetau er noe som også burde være obligatorisk, men da vil vel bilbergingsfoirmaene gå konken Neppe, er ikke akkurat dette de tjener penger på alene. Uansett ville jeg vært forsiktig med å drevet med sleping, enkel bilberging og hjelpestrøm. Jo nyere bilene er jo mye mer er det som kan gå skeis, og da er det du som står der som ansvarlig. Egentlig ikke da eier av bilen må samtykke og da blir det hans skyld Tror nok vi står ganske sterkt i Norge når det kommer til ansvarsdeling (forsikringer og lover etc.) Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Egentlig ikke da eier av bilen må samtykke og da blir det hans skyld Tror nok vi står ganske sterkt i Norge når det kommer til ansvarsdeling (forsikringer og lover etc.) Samtykke i å få hjelp? Nei. Det er faktisk du som hjelper som skal inneha kompetansen til å utføre disse oppgavene, ikke den uheldige. Ikke helt uten grunn til at man har diverse kursing, sertifikater og lignende som bilberger. Og at firmaet har forsikringer som dekker slikt. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Ved tauing så er det føraren av "vogntoget" som har føraransvaret og dermed også erstatningsansvaret dersom det skjer ei skade. Det at den som blir tauet har samtykket får mindre betydning. Dette blir som når nokon som eig ein tilhengar lånar denne vekk, om føraren då kjøyrer slik at hengaren blir skada så er det ikkje eigaren av tilhengaren som har ansvaret. I utgangspunktet er det derfor lite lurt å være for behjelpelig med tauing som privatperson. Som førar av eit slikt vogntog så er det også ditt ansvar å påsjå at kjøyretøyet er i forsvarleg stand. Om bilen som du tauer då har dårlege eller øydelagte bremser så er det faktisk ditt ansvar. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2016 Med tauing så mener jeg opp fra grøfta Aldri om jeg tauer noen på veien, det har jeg/vi bilhenger for, for venner Kan umulig være mitt ansvar om noen spør om hjelp og uansett om jeg tilbyr å hjelpe så kal det heller ikke være mitt ansvar om noe går galt som garantert ikke er min skyld Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Problemet er at det reint objektivt sett er din skyld og ditt ansvar. Dersom du drar ein anna bil opp frå grøfta, men du kanskje bruker litt for mykje kraft fordi bilen sitter godt fast og dette fører til at bilen "hoppar" opp på vegen og treff f.eks. din bil så er det du som har gjort slik at skaden skjedde. Dersom du veit nøyaktig kva du held på med, og er mekanisk flink med bil så går dette heilt fint utan å påføre ytterligare skader. Problemet er når du som tauer feilbereknar slik at ei skade oppstår. Det er du som sitter bak rattet, og utan at du hadde trykka på gassen så ville det heller ikkje ha skjedd nokon skade. I ein slik situasjon så kan det fort være mest fornuftig å la ulykkessjåføren få låne din bil til å taue. Dersom det då skjer ei skade på din eller den andre bilen så er det i alle fall ikkje noke som du er innblanda i. For du er vell enig i at dersom nokon låner bilen din, og dei då kræsjer eller brenner opp clutchen så er det den føraren som har ansvaret, ikkje du som lånte vekk bilen? Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2016 I det første tilfellet så blir det nok delt skyld, med mindre bremsene på bilen du trekker ikke funker.. Men, uansett skal det være umulig å få til med langt nok tau, mer enn 3 bil lengder Ingen får låne bilen min, da får de vente på falken Finnes det et ansvarsfritak skjema? Må vurderes å ha med i bilen.. Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 (endret) Med tauing så mener jeg opp fra grøfta Aldri om jeg tauer noen på veien, det har jeg/vi bilhenger for, for venner Kan umulig være mitt ansvar om noen spør om hjelp og uansett om jeg tilbyr å hjelpe så kal det heller ikke være mitt ansvar om noe går galt som garantert ikke er min skyld Jo, det er ditt ansvar i det øyeblikket du huker et tau eller kjetting i en bil som står i grøfta. Og det med god grunn da det faktisk kan være mer som ligger bak selv en enkel bilberging enn å huke i bilen og nappe opp. Nei, det vil ikke bli delt skyld i en eventuell tvist da det er du som skal påse at berging foregår på best mulig måte der du ikke skader bilen som berges mer enn hva den allerede er. Du får isåfall skrive ut en bunke papirer der sjåføren av bilen i grøfta signerer under på at han står ansvarlig for eventuelle skader skjedd under berging. Endret 27. januar 2016 av Hansien Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 27. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2016 Hva er pointet med å stoppe for å hjelpe folk i nød når en ikke kan gjøre noe for å hjelpe.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå