NoTrace Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Du må enten vente på at Asus eller andre lanserer de produktene du trenger eller investere større penger i bedrifts utstyr(og noen til å montere/sette det opp for deg, da det ikke akkurat er Plug&Play). Men det er jo så dyrt, og bråker så fælt... Og så er de så store. En 12 porters 10gbit switch, vifteløs og på størrelse med en fyrstikkeske. Til den nette sum av 1000kr. Det er det LMH1 ønsker seg. Sånn for å hjelpe LMH1 litt: Din Asus AC66u er testet til å klare ca. 830mbit. Kjøper du Netgear Nighthawk Ac1900 så ligger den på 940mbit. Kanskje det er en enklere løsning for deg? 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 27. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2016 Takk for rådet Men du forstår uttrykket "Buy cheap buy twoice" Derfor håper jeg på noe som er hakket bedre en Netgear Nighthawk Ac1900. Asus AC88U er vel hakket dårligere igjen og koster 4000 kr. Men vurder å bytte Netgear Nighthawk Ac1900 i NETGEAR N900 (WNDR4720) da den er ennå dårligere igjen. Må nesten har 2 router i enebolig hvis jeg minstefall skal klare 100 mbit trådløs over hele boligen. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Du skal sjå etter fiber som er duplex, bidirectional ordet blir sjeldan brukt. 1 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 http://www.timbercon.com/simplex-vs-duplex/ 1 Lenke til kommentar
j-- Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 (endret) En av LMH1 sine vanlige misoppfatninger er at all caching er bra, og kan man cache 1gagabyte med internett så vil all internettsurfing gå mye raskere. Også nedlastning av alt. Anbefaler å hoppe til neste punktum hver gang man leser følgende ord i innleggene hans: SFP+, cache, LACP, Steam, DOCSIS. Dette for å unngå hodepine. ROLIG nå sailor boii!.. du er et troll!, hjelp en som tydeligvis vil få til noe da. ikke vær så high and mighty på din egen kunnskap om feltet. Jeg kan forstå hvorfor jeg fremstår som en ekkel fyr, men om du graver i postehistorikken til LMH1 vil du se svært mange forsøk på å forklare hvordan ting fungerer. Han går aktivt inn for å ikke oppta kunnskap. --------- Edit: Det ble litt off topic. LMH1: Google hva en router gjør, og hva ett access point gjør. Du bruker ordet feil. Endret 27. januar 2016 av j-- 3 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 27. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2016 En 12 porters 10gbit switch, vifteløs og på størrelse med en fyrstikkeske. Til den nette sum av 1000kr. Det er det LMH1 ønsker seg. Håper det enten var overdrivelse eller morsomt innlegg, jeg tolker det dit. Hadde du fjernet det hadde innlegget ditt blitt mere seriøst kunne klart meg med 4-5 port SFP+ Bare man slipper 10-28 porter med gammel gigabit tull. Lenke til kommentar
sjurtf Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Hadde du fjernet det hadde innlegget ditt blitt mere seriøst kunne klart meg med 4-5 port SFP+ Bare man slipper 10-28 porter med gammel gigabit tull. RIP GbE </3 3 Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 10GbE er et absolutt krav som mine potensielle kjærester må oppfylle. Jeg har enda til gode å få meg en da. Ingenting galt med å spørre om ting du lurer på, men vær så snill og ikke bli som Elgen. SRSBSNS: Siden det er snakk om routere her så vil jeg si at å håpe på nettlinje på mer enn 1 Gb/s er et stykke fremme i tid for privatpersoner. Jeg kan absolutt se behoved for en router som klarer så nærme som linkspeed som mulig når man har såpass god linje, men man vil aldri klare å overføre data i linkspeed. Dette har jeg forklart deg før Lenke til kommentar
GA Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 En 12 porters 10gbit switch, vifteløs og på størrelse med en fyrstikkeske. Til den nette sum av 1000kr. Det er det LMH1 ønsker seg. Håper det enten var overdrivelse eller morsomt innlegg, jeg tolker det dit. Hadde du fjernet det hadde innlegget ditt blitt mere seriøst kunne klart meg med 4-5 port SFP+ Bare man slipper 10-28 porter med gammel gigabit tull. Faktum er LMH1, at etter å ha lest dine utallige tråder/innlegg rundt temaet så er det omtrent dette inntrykket jeg også sitter igjen med. Du er ute etter en løsning som ikke eksisterer, og det virker som om du nekter å innse det. Løsningen du er ute etter (forbruker rettet router med støtte for 10Gbit via RJ45 osv) vil komme, og antakelig i god tid før du egentlig får behov for det. Men frem til da så må du som tidligere sagt kjøpe bedrifts utstyr, og leie inn hjelp til å sette opp(dette vil koste deg 15-25k antakelig og dessuten bråke/ta mye plass). Uansett hvor mange forskjellige måter du stiller samme spørsmål på, så vil ikke svaret plutselig endre seg. 5 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 27. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2016 Da setter denne som løst selv om det ble aldri noe løsning så langt. Tror jeg får vente til sommeren å håpe det finnes utstyr da som ikke koster allverdens. De som vil komme med gode råd hvis dere skulle finne det må gjerne poste her, men hjelper lite. Da det virker som dere har gått lei. Lenke til kommentar
j-- Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 De som vil komme med gode råd hvis dere skulle finne det må gjerne poste her, men hjelper lite. Da det virker som dere har gått lei. Hvorfor har vi gått lei? Tenk litt på det før du svarer. 6 Lenke til kommentar
GA Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 De som vil komme med gode råd hvis dere skulle finne det må gjerne poste her, men hjelper lite. Da det virker som dere har gått lei. Hvorfor har vi gått lei? Tenk litt på det før du svarer. Off topic: Don't poke the bear... On topic: Jeg tror ikke disse løsningene vil være klare til sommeren heller dessverre LMH1, men "heldigvis" er sannsynligheten for at Canal Digital vil tilby deg 1Gbit nettlinje til sommeren også ganske liten. Dine muligheter til å finne en tjeneste der du faktisk får utnyttet det er dessuten enda mindre, da du jo allerede i dag sliter med å finne noe sted å laste ned raskt nok med 500Mbit linjen din. Å teste mot speedtest og lignende er jo bare en test for å sjekke at du får det du betaler for, resultatet har ellers ingen praktisk verdi(bortsett fra bragging rights). Du er langt ifra den eneste som kunne tenke seg 1Gbit++ nettlinje og 10Gbit++ nettverk osv i fremtiden, men i dag er det rett og slett ikke hensiktsmessig å bruke tid/ressurser på det for bruk hjemme. 1 Lenke til kommentar
kpolberg Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 (endret) Må bare nevne LMH1, når du til slutt klarer å koble opp 10G kortene du kjøper fra siDDis. Kjør en iperf test og si oss hva du klarer mellom kortene. Jeg kan _love_ deg at du ikke får 10000Mbps. EDIT: Hvis du klarer mer enn 9400 Mbps blir jeg _meget_ imponert. Endret 27. januar 2016 av kpolberg Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Men hvis vi snur hele problemstilling: Windows 10 som router? Da den ikke har DHCP\DNS eller windows 2012 server? Hvor sikkert\usikker er det? Problemet der er man må ha ipv6 for det skulle gå med tanke på man kun får 4 enheter av gangen på ipv4 mot internetlevrandøren. ..... Trenger du virkelig public IP adresse på alle enhetene,? Hvis ikke, så lever NAT fortsatt, og kan gi deg mer enn nok IP adresser til enhetene som ikke MÅ ha en public IP. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2016 (endret) Må bare nevne LMH1, når du til slutt klarer å koble opp 10G kortene du kjøper fra siDDis. Kjør en iperf test og si oss hva du klarer mellom kortene. Jeg kan _love_ deg at du ikke får 10000Mbps. EDIT: Hvis du klarer mer enn 9400 Mbps blir jeg _meget_ imponert. Lurer litt på her siden noen sier man bør sette opp MTU teller det med eller har det ikke noe betydning? F.eks 9000 istedenfor 1500. Testet raskt med 1 gigabit kort ser ut som de ligger på 940 mbit. Så muligens iPerf3 gir mere riktig resultat en LAN Speed Test og andre GUI baserte programmer som pleier å gi 3 gigabit på SFP+ eller 500-700 mbit på nettverktest. Så en iPerf3 er kun nettverkkort og kablene som kan gi flaskehals? Ikke cpu\ram etc? Endret 28. januar 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Tror du skal sette deg litt inn i Jumbo Frames (MTU 9000) om du har tenkt å ta det i bruk. Må være støttet av alle ledd (server, switcher, datamaskiner). Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2016 Men har det praksis betydninger for iPerf3 eller har det mere å si å kopiere filer fra et sted til et annet? F.eks bruke total commander å kopiere noe fra PC til PC da gjerne store filer som ISO eller store videofiler på 200 GB eller noe slik? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2016 (endret) On topic: Jeg tror ikke disse løsningene vil være klare til sommeren heller dessverre LMH1, men "heldigvis" er sannsynligheten for at Canal Digital vil tilby deg 1Gbit nettlinje til sommeren også ganske liten. Dine muligheter til å finne en tjeneste der du faktisk får utnyttet det er dessuten enda mindre, da du jo allerede i dag sliter med å finne noe sted å laste ned raskt nok med 500Mbit linjen din. Å teste mot speedtest og lignende er jo bare en test for å sjekke at du får det du betaler for, resultatet har ellers ingen praktisk verdi(bortsett fra bragging rights). https://kabel.canaldigital.no/blogg/bredbandet-som-er-for-bra-for-deg-eller/ Dette bredbåndet er for bra for deg. Eller?I begynnelsen av oktober i fjor slapp Canal Digital Kabel det splitter nye produktet Bredbånd 500. Det skjedde i det stille. Uten enorme reklamekampanjer. Uten store fanfarer. - Canal Digital lanserte superfart over natten, meldte nettavisen E24. Bredbånd med en kapasitet på 500 Mbps er et heftig produkt - faktisk er kapasiteten nær tusen ganger større enn det som var vanlig på starten av 2000-tallet. Så hvorfor valgte da Canal Digital Kabel å gå så forsiktig ut med denne lanseringen? Ruster seg for framtida - Vel, vi visste at dette produktet egentlig er litt for bra for folk flest, ut fra dagens bruksmønstre, forklarer sier Arne Husom, produktsjef for bredbånd i Canal Digital Kabel. Med 500 Mbps kan du teoretisk sett strømme video i beste oppløsning til over tjue tv-er - samtidig. Sikkert moro, men kanskje ikke helt nødvendig for de aller fleste husstander. For Canal Digital var det likevel viktig å vise at det går an. Selskapet har tilbudt bredbånd over kabel-tv-nettet (eller HFC-nettet) siden slutten av 90-tallet. At dette nettet står rustet til å møte framtidas kapasitetskrav var kanskje det viktigste å vise med lanseringen av Bredbånd 500. - Du trenger ikke grave opp hagen din for å legge nye kabler når du har bredbånd og kabel-tv fra Canal Digital. Mange er kanskje nysgjerrige på fiber, som Canal Digital Kabel også tilbyr, men du er ikke nødt til å ha det for å få topp kapasitet - og det skal du heller ikke behøve i årene framover, forklarer Husom. :rofl: Må si jeg er glad for Arne Husom jobber i en så tragisk bedrift. De kommer med 500 mbit kun fordi de mener det trengs ikke før om 10 år? Snakk om leve i fortiden. De skal ha takk for de kom med 500 mbit vertfall men hadde forventet de var litt mere greie. 800 mbit til 1000 kr måneden hadde vært noe. Er bedre en altibox sin 940 mbit til 1500 kr måneden. Får vi få det som bonus for vi gir dem 12000 kr å året for å dekke internetutgiftene. Vi burde bli behandlet som gullkunder i så fall. Da vi faktisk har ventet 1-2 år på dette skulle skje. Kunne vi fått litt bonus for det. Endret 28. januar 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 28. januar 2016 Del Skrevet 28. januar 2016 Jumbo frames kan gi deg 3-5% bedre bandbredde, men som andre har sagt så må det være støtta av alle ledd, samt på "ustabile" linjer(f.eks CAT5e kabel på 10GBase-T) så blir det ekstra tregt. Men andre ord det er ikke verdt det. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 28. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 28. januar 2016 Har du peiling på hva du tror multimode fiberene ligger på? Rundt 9400 Mbps med iPerf3? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå