Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Legge ferdigmalt panel stue?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dyrt?

Selve platene er ikke så dyre, og ganske billige å sette opp også. Kompressor og krampepistol anbefalles

Men, strømmen og andre ting kan være litt værre, strengt tatt har du ikke lov til å gjøre noe av det selv.

Du kan fint legge plater utenpå strie-tapet, om det er nok feste til krampene under, slik at de ikke blir sittende løst.

Om du vil isolere samtidig ville jeg revet ned strie-tapeten og det under, og heller byttet ut isolasjonen som er i veggen, vet du hva som er av isolasjon i veggen?

 

I ett hus fra 1920 ville jeg nok revet ned veggen til isolasjonen, fjernet denne om den var gammel og startet derifra, og antagelig gjort det samme med taket.

 

Ut fra min erfaring er ikke platene dyre eller vanskelig, det er alt det andre som står for utgiftene og problemene.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Det du bør tenke på er om huset er etterisolert utvendig eller innvenidg siden det var nytt.

Jeg bor også i et hus fra 20 tallet og selv om det blei etterisolert 5cm utvendig i 1989 er det på ingen måte et varmt hus.

Har foreløpig pusset opp et soverom og der reiv jeg inn til konstruksjonen i både vegger og tak (plankehus) og isolerte 5cm i veggene og 15cm i tak og rommet gikk fra å være husets kaldeste til husets varmeste rom.

Har du et kaldt hus så vil du spare mye kostnader på oppvarming på å rive til beinet og isolere før du legger på nye plater.

Lenke til kommentar

 

Du kan fint legge plater utenpå strie-tapet, om det er nok feste til krampene under, slik at de ikke blir sittende løst.

Om du vil isolere samtidig ville jeg revet ned strie-tapeten og det under, og heller byttet ut isolasjonen som er i veggen, vet du hva som er av isolasjon i veggen?

 

Hvis ikke veggen er etterisolert, er det trolig ingen isolasjon. (Selv om jeg vet, at sagflis har vært brukt). Moderne isolasjon  kom først ca  1957 og da som løs hvit glassvatt. Deretter sydde 5 cm matter. Isolasjonsplater som vi i dag tenker på, kom ikke før utpå 60-tallet.

 

Skal TS først pusse opp, er det en ide å ta et hull i veggen for å sjekke hva som er i veggen, før han bestemmer seg. Er det ikke isolasjon, kan han få etterisolert ved å blåse inn skum, eller løs steinull. Er vel også noe mer miljøvennlig på markedet. Skum isolerer best og er det fremdeles er i bruk ville jeg gått for det. Blir det brukt løs isolasjon (i tommrommet), er det en fordel å fore ut veggen for å få inn mer isolasjon. Og husk! Ved bruk av mineralull, skal det brukes plastfolie, på innsiden av alle yttervegger. 

 

Trehus fra den tiden, ble normalt satt opp med "tungt" reisverk. Så stolper og sviller var oftest i 4" x 4" ujustert "boks". Stolpeavstand kunne være fra 85 - 105 cm, avhening av hus og sted. På reisverket ble det montert ullpapp på innsiden, deretter 18 - 25 mm Rupanel (noe avhengig av stolpeavstand). Og billig metoden videre, var gjerne 1/2 "  (12 mm) løs Huntonitt plate (alla; Asfalt vindtett), deretter tykk Maskinpapp. Noen bare malte utenpå, andre la tapet. Utvendig var det også tykk Rupanel, "svartpapp og så panel. Isolasjonen besto av stillestående luft, samt mye treverk og ikke glem huntonittplaten.

 

Hvis det ikke er gjort noe med veggen og TS velger å blåse inn etterisolasjon, kan det være en ide å fjerne huntonittplaten før en legger panel. Den er ganske myk. Ved spikring (dykkert, eller kramper) direkte gjennom, må en regne med den ekstra tykkelsen, før en får feste i rupanelen. Samtidig er det lett å få "bulker" på veggen, da platen har løs konsistens. Værst er det med tynn panel/panelplater. Da er det bedre med noe tykkere (vanlig) panel.   

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...