Gå til innhold

SSD kjøp - hvilket merke bør en gå for?

G

Anbefalte innlegg

Går jo ikke an heller å flash'en en uresponsiv enhet heller, sånn i retrospekt.

Så kjernen vi ikke helt har svaret på er, hvorfor døde den?

99% garantert feil i kontrolleren. Ganske sikker på at all data du har fortsatt ligger lagret på SSDen din. Problemet er jo bare å lese det ut. Jeg tror at folk som er flinke nok klarer å få frem data. OCZ hadde helt klart fått det til om de hadde satt folkene sine til det. Altså de som utvikler programware og kontrollere, eller heller Toshiba. Dette er en ren Toshiba SSD. Den bruker Toshiba sin kontroller, ikke OCZ sin. Hadde den blitt sendt til Japan og folkene som jobber der, hadde de nok fått den til å virke igjen. Alternativt finnes det jo recovery selskaper som muligens kan klare det, samtidig som de da nesten garantert kommer til å bryte garantien.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går jo ikke an heller å flash'en en uresponsiv enhet heller, sånn i retrospekt.

Så kjernen vi ikke helt har svaret på er, hvorfor døde den?

99% garantert feil i kontrolleren. Ganske sikker på at all data du har fortsatt ligger lagret på SSDen din. Problemet er jo bare å lese det ut. Jeg tror at folk som er flinke nok klarer å få frem data. OCZ hadde helt klart fått det til om de hadde satt folkene sine til det. Altså de som utvikler programware og kontrollere, eller heller Toshiba. Dette er en ren Toshiba SSD. Den bruker Toshiba sin kontroller, ikke OCZ sin. Hadde den blitt sendt til Japan og folkene som jobber der, hadde de nok fått den til å virke igjen. Alternativt finnes det jo recovery selskaper som muligens kan klare det, samtidig som de da nesten garantert kommer til å bryte garantien.
Ocz har vel aldri hatt egen kontroller eller nandbrikker. Bare egen "køstom" elendig firmware :)
Lenke til kommentar

Dette er en ren Toshiba SSD. Den bruker Toshiba sin kontroller, ikke OCZ sin. .

Strengt tatt er det heller ikke riktig.

OCZ bruker vanligvis en Barefoot kontroller på sine SSD'er.

Siden Barefoot ikke støtter TLC NAND , måtte Toshiba bruke en annen kontroller.

Løsningen var å bruke en kontroller ifra Phison som støtter TLC NAND

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom TKongen har rett i at det er enkelt å fikse for selskapet OCZ med sine interne/eksterne forbindelser/produksjon, så burde det i OCZ sitt navn og rykte ha vært tatt grep, når det tydeligvis er et alvorlig problem for de kundene som har blitt rammet.

Selv på tross av at de ikke har forpliktet seg til noe som helst datarekonstruksjon i salgsvilkår de måtte ha satt. Hvem som helst oppegående folk vil forstå at dette må være ekstremt for OCZ sitt rykte, om de ikke rydder bedre opp. Er jo snakk om et datalagringsmedie.

Lenke til kommentar

OCZ har hatt elendig rykte før, de har fått mye bedre nå. Grunnen til at OCZ ble "kjøpt" av toshiba var at de gikk konkurs, fordi ingen ville kjøpe SSDer fra dem. De har blitt mye bedre nå derimot. Ikke at der er noen reell grunn til å kjøpe produktene deres utifra pris/ytelse.

Og @Nizzen De har laget egne kontrollere, og fortsetter å gjøre det. De har egentlig kontroller for en type SSD. SATA MLC. Da ville jeg heller kjøpt 850 EVO for en billigere penge for å være ærlig. Uansett hvor stabil og god SSDen deres er blitt.

Trion 100 er ikke OCZ sin feil derimot. Det er en Toshiba SSD med et OCZ klistermerke utenpå. Problemet med TLC er at det ikke bare er OCZ som ikke støtter det. Det finnes generelt veldig få kontrollere som støtter det. Og de som finnes er ikke spesielt imponerende for å si det slik. Den eneste TLC kontrolleren som er verdt noe, og leverer god ytelse osv er jo Samsung sin kontroller, som du finner i 850 EVO f.eks. Det er faktisk så enkelt, ingenting er i nærheten engang. Folk kan si hva de vil om det, og de kan kalle meg Samsung fanboy alt de vil, men dra over til Anandtech. Les hva de som virkelig har peiling på dette sier, de som lager egne SSD tester helt selv. Samsung har rett og slett en god del års forsprang på TLC.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den eneste TLC kontrolleren som er verdt noe, og leverer god ytelse osv er jo Samsung sin kontroller, som du finner i 850 EVO f.eks. Det er faktisk så enkelt, ingenting er i nærheten engang. Folk kan si hva de vil om det, og de kan kalle meg Samsung fanboy alt de vil, men dra over til Anandtech. Les hva de som virkelig har peiling på dette sier, de som lager egne SSD tester helt selv. Samsung har rett og slett en god del års forsprang på TLC.

Det har faktisk kommet en SSD som yter nesten like godt som Samsung på TLC , og den heter  MDD BP5e

I syntetiske tester er den nesten like god , men vinner på at den er betydelig lavere priset.

• Liker 1
Lenke til kommentar

OCZ har hatt elendig rykte før, de har fått mye bedre nå. Grunnen til at OCZ ble "kjøpt" av toshiba var at de gikk konkurs, fordi ingen ville kjøpe SSDer fra dem. De har blitt mye bedre nå derimot. Ikke at der er noen reell grunn til å kjøpe produktene deres utifra pris/ytelse.

Og @Nizzen De har laget egne kontrollere, og fortsetter å gjøre det. De har egentlig kontroller for en type SSD. SATA MLC. Da ville jeg heller kjøpt 850 EVO for en billigere penge for å være ærlig. Uansett hvor stabil og god SSDen deres er blitt.

Trion 100 er ikke OCZ sin feil derimot. Det er en Toshiba SSD med et OCZ klistermerke utenpå. Problemet med TLC er at det ikke bare er OCZ som ikke støtter det. Det finnes generelt veldig få kontrollere som støtter det. Og de som finnes er ikke spesielt imponerende for å si det slik. Den eneste TLC kontrolleren som er verdt noe, og leverer god ytelse osv er jo Samsung sin kontroller, som du finner i 850 EVO f.eks. Det er faktisk så enkelt, ingenting er i nærheten engang. Folk kan si hva de vil om det, og de kan kalle meg Samsung fanboy alt de vil, men dra over til Anandtech. Les hva de som virkelig har peiling på dette sier, de som lager egne SSD tester helt selv. Samsung har rett og slett en god del års forsprang på TLC.

Så hvilke kontrollere lagde de da?

SandForce® 2281 i Vertex 3 eller SandForce SF-1222TA3-SBH i vertex 2? :p

Kanskje Indilinx eller Barefoot?

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da er saken komme til dette punk. Fikk Samsung EVO 500 Gig til pick-up-point på under et døgn, imponerende. Ellers med OCZ:

We are pleased to inform you that your OCZ Storage Solutions replacement
item has shipped!

Your return shipment information is below:

RMA Number:

NNNNNNNN

Courier:

FedEx Intl. Economy

Tracking Number:

NNNNNNNNNNNN
(tracking number may not be available immediately)

Shipped from:

Daltonstraat 4
Zwijndrecht
3335 LR
NL

Shipped to:

NNNNNNNN
NNNNNNN
NNNNN
NO

Shipped part(s):

1x TRN100-25SAT3-240G

Please contact your support agent or email [email protected] directly for
any problems with your shipment.

Thank you for allowing OCZ Storage Solutions to assist you. If you
experience any issues with your replacment product please contact your
support agent via your existing support case.

OCZ Storage Solutions

------------------------------------------------------------------------

CONFIDENTIAL COMMUNICATION: This communication including any attached
file(s) is CONFIDENTIAL, intended only for the named recipient (s) above
and contains trade secrets or other information that is exempt from
disclosure under applicable law. Any use, dissemination, distribution or
copying of this communication and any file attachments by anyone other
than the named recipient (s) is strictly prohibited. If you have received
this communication in error, please immediately notify us by reply
electronic mail and permanently delete the original transmission and any
attachments from your computer system and any copies of this message and
file attachments. Thank you.

Endret av G
Lenke til kommentar

:thumbup:  om man stoler på merket lengre, da!

Er to individuelle saker da i forrige innlegget mitt. En fra Komplett som jeg måtte kjøpe, og en erstatningsenhet fra OCZ som jeg må returnere den defekte etterpå. Hvor lang grace period de operer med er ukjent.

Hadde enhet vært en PSU så flott, men ssd er litt mer meh, etter krasjet

obs reklame

Endret av G
Lenke til kommentar

Barefoot er hvertfall den nyeste kontrolleren de har, som de bruker nå.

Den eneste TLC kontrolleren som er verdt noe, og leverer god ytelse osv er jo Samsung sin kontroller, som du finner i 850 EVO f.eks. Det er faktisk så enkelt, ingenting er i nærheten engang. Folk kan si hva de vil om det, og de kan kalle meg Samsung fanboy alt de vil, men dra over til Anandtech. Les hva de som virkelig har peiling på dette sier, de som lager egne SSD tester helt selv. Samsung har rett og slett en god del års forsprang på TLC.

Det har faktisk kommet en SSD som yter nesten like godt som Samsung på TLC , og den heter  MDD BP5e

I syntetiske tester er den nesten like god , men vinner på at den er betydelig lavere priset.

Jeg leste en test av den. For det meste SATA begrensede benchmarks og ellers ikke veldige ulike tall som Trion 100. Ikke overbevisende akkurat. Bruker samme kontroller som Trion 100. Den har nok nyere firmware, men jeg ser ikke helt hvordan den er på nivå med 850 EVO?

Og hva gjør du om det blir noe feil med kontrolleren, noe som ikke funker helt som det skal, ytelse som svikter osv? Har dette lille selskapet nok folk til å fikse det? Så har du jo selvfølgelig garanti. Du kan kjøpe det fra Amazon, men du har ikke 5 år garanti da, og heller ingen reklamasjonsrett.

Anandtech sine tester er mer krevende enn de testene som er vanlige å bruke. Du ser ikke hvor mye bedre Samsung sine SSDer klarer seg før du ser anandtech sine tester. Hvis noen hadde kommet i nærheten av Samsung så hadde de nok kommet med en test. Men er jo mulig den kommer?

Jeg er hvertfall langt ifra overbevist av det jeg har sett til nå. Den eneste like testen som ikke er SATA begrenset og lik mellom sidene er IOmeter. Ytelsen var kun et lite hakk over Trion 100. Samsung sin 850 EVO var ikke med i sammenligningen. Og 850 EVO knuser Trion 100 i IOmeter.

Det skal ikke mye til for å se bra ut i crystal mark eller AS SSD. Hvis du og ser på accsess time for read f.eks er den 4x høyere enn EVO. Altså når du skal lese av en fil som du trenger for å åpne Chrome eller Word må du vente 4 ganger så lenge før den begynner. Da kan 850 EVO allerede være ferdig før denne har begynt.

Endret av TKongen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å faen. Her trodde jeg Win10 installasjonen sugde livskiten ut av den bærbare PC'en. Men det er jo bare DVD-drevet som hopper her og der. Jeg er blitt bortskjemt av SSD tydeligvis, for jeg trodde viftene gikk for fullt  :lol:

Lenke til kommentar

Jeg leste en test av den. For det meste SATA begrensede benchmarks og ellers ikke veldige ulike tall som Trion 100. Ikke overbevisende akkurat. Bruker samme kontroller som Trion 100. Den har nok nyere firmware, men jeg ser ikke helt hvordan den er på nivå med 850 EVO?

MDD BP5e er ikke bare bedre enn Trion 100. Den knuser den i flere tester.

Sjekk f.eks test som er gjort i Anvil :

Trion 100 :

7240_19_ocz-trion-100-480gb-sata-iii-ssd

MDD BP5e :

7518_18_mdd-bp5e-480gb-sata-iii-ssd-revi

Samsung 850 Evo ( som har dobbelt så mye NAND som de andre ) :

6860_56_samsung_850_evo_1tb_3d_v_nand_ss

Tipper på at årsaken til at MDD BP5e er så mye sterkere enn Trion 100 , er at den bruker Toggle NAND - som sannsynligvis er den sterkeste type NAND som er mulig å få tak i ( bortsett ifra SLC da )

Skulle nesten tro at Trion 100 bruker asynkron NAND ..... :yucky:

Anandtech sine tester er mer krevende enn de testene som er vanlige å bruke.

Anand er utvilsomt bra.

Personlig liker jeg minst like godt testene som f.eks Tweaktown gjør.

Jeg er hvertfall langt ifra overbevist av det jeg har sett til nå. Den eneste like testen som ikke er SATA begrenset og lik mellom sidene er IOmeter. Ytelsen var kun et lite hakk over Trion 100. Samsung sin 850 EVO var ikke med i sammenligningen. Og 850 EVO knuser Trion 100 i IOmeter.

De screenshotene jeg la ut er Anvil - som igjen er basert på IO meter.

Anvil i incompressible mode skiller gjerne klinten i fra hveten.

Det skal ikke mye til for å se bra ut i crystal mark eller AS SSD. Hvis du og ser på accsess time for read f.eks er den 4x høyere enn EVO.

Kan ikke se at read access er noe særlig høyere enn Evo.

Lenke til kommentar

Min første SSD var en OCZ Vertex 2, og den kunne man ikke oppdatere FW på hvis man brukte den som OS-disk. I så fall måtte man boote til usb-stick.. helt håpløst. Den tok kvelden i fjor sommer.

Nå har jeg en intel 530 (240GB) og en samsung evo 840 (120GB). Sistnevnte som OS-disk.

En av fordelene med å holde seg til ETT merke, i stedet for flere - er at man da kun trenger et program til optimalisering av flere SSD'er. Pr i dag har jeg da et program for intel og et for samsungen.. tror jeg får holde meg til en av de to merkene. :)

Lenke til kommentar

post-30484-0-50900000-1453851882_thumb.jpg

Da har jeg drevet og innstallert litt allerede. Nå optimaliserte jeg nå Samsung EVO'en opp i mot Reliability da, så er folk informert. Slo på RAPID også, kan hende jeg her oversett noen innstillinger jeg fremdeles kan sette?

Lenke til kommentar

Barefoot er hvertfall den nyeste kontrolleren de har, som de bruker nå. 

Sikker på at Ocz lager Barefootcontrolleren, og ikkje bare kjøper lisens for bruken av den?

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

De screenshotene jeg la ut er Anvil - som igjen er basert på IO meter.

Anvil i incompressible mode skiller gjerne klinten i fra hveten.

Det skal ikke mye til for å se bra ut i crystal mark eller AS SSD. Hvis du og ser på accsess time for read f.eks er den 4x høyere enn EVO.

Kan ikke se at read access er noe særlig høyere enn Evo.

Jeg kan ikke se at du mener Anvil skiller klinten fra hveten om du også har sett Anandtech sine tester. Mer heavy tester tror jeg ikke finnes noe annet sted i testlabber jo SSD produsenter. Anandtech sine tester er jo urealistisk tunge. Hvordan gjør f.eks denne det i 4K steady state testen?

http://images.anandtech.com/graphs/graph9408/75614.png

Klarer den å være like stabil som Samsung sine SSDer? Det er heller tvilsomt.

Denne SSDen har hovedsaklig fikset forskjellen mellom read og write. Read-scoren og subtestene er veldig lik Trion 100. Write har gått veldig opp. Du ser og at testen er begrenset av båndbredde. Det at den gjør det litt bedre i read enn Trion 100 og at den får write på nivå med read gjør ikke at den er i nærheten av 850 EVO av den grunn. 850 EVO ligger ikke langt foran 850 EVO i Light testen. Baser på hastigheter ville den testen gått som extra light. At den klarer å matche da er ikke overraskende. Så hvis du bruker den utelukkende til lettere oppgaver, og den ikke blir brukt kontinuerlig til 4K random read f.eks så vil den være nesten på nivå med 850 EVO. 850 EVO kan ikke knuse noen på det feltet. Der har du SATA begrensning. Det som er så bra med 850 EVO er at selv om forholdene blir tøffere så beholder den ytelsen helt utrolig mye bedre enn noe annet på markedet. De er solide, konsistente til tross for ekstreme forhold. Det er under de mest ekstreme forhold du virkelig ser hvor langt foran de er. Ingen av testene her er i nærheten av å være ekstreme en plass.

Så du må jo finne ut selv hva du skal bruke den til. Er det om å gjøre å finne den billigste 1 TB SSDen til å ha spill på, så vil den gjerne være bra, spesielt siden write er langt bedre her. Men det er likevel ikke til å komme unna at Samsung har fordeler av 3D NAND, de har en bedre kontroller, og de har klart bedre samarbeid og integrering av disse. Og det vises. Skal du ha noe som klarer seg bra i så godt som alle tilfeller, så er 850 EVO et klart valg her. Om du har den som OS disk og du gjør litt på maskinen vil jo EVOen klare seg langt bedre. Husk at selv om den er TLC så kan den nesten sammenlignes med de beste MLC SSDene på markedet, og da blir prisen plutselig utrolig lav. Jeg sjekket på Amazon, 850 koster kun 25% mer, eller MDD koster 20% mindre (håper jeg ikke blanda tallene). I tillegg til at Samsungen kan kjøpes i Norge får du jo 5 års garanti i tillegg på Samsungen. Basert på erfaring, størrelse og kunnskap, samt historie er nok Samsung sine SSDer også tryggere. Du får jo vurdere hva du trenger, men jeg ser ikke helt at den er nesten på nivå med 850 EVO. Heller ikke at den er et åpenbart kjøp over EVO pga av pris. Den kan være et bra kjøp til de rette formålene.

Glem det med accsess time, bare noe jeg så i farten på Crystalmark. De virker veldig like utifra den testen du viser til her, stoler mer på den.

attachicon.gifSamsung_Magician__bærbar-PC1.jpg

Da har jeg drevet og innstallert litt allerede. Nå optimaliserte jeg nå Samsung EVO'en opp i mot Reliability da, så er folk informert. Slo på RAPID også, kan hende jeg her oversett noen innstillinger jeg fremdeles kan sette?

Visste de ikke hadde noe slikt. Lurer på hva Reliability innebærer. Mulig at den ofrer litt ytelse for å være sikker på at alt har skjedd som det skal? Eller at den gjør noe i bakgrunnen for å passe på å fikse opp ting hvis det virker som det går galt eller noe slikt? Jeg har ingen anelse..., men det har vel muligens en effekt :p

Sikker på at Ocz lager Barefootcontrolleren, og ikkje bare kjøper lisens for bruken av den?

Nei :p Men jeg ble nå:

". Unlike the Octane and Vertex 4 drives, the Barefoot 3 controller here uses OCZ's own IP and isn't licensed from Marvell. "

http://www.anandtech.com/show/6271/ocz-vector-the-first-true-indilinx-based-ssd-barefoot-3-from-ocz

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...