Gå til innhold

SSD kjøp - hvilket merke bør en gå for?

G

Anbefalte innlegg

1 prioritet - Pålitelighet

2 prioritet - Pålitelighet

3 prioritet - Pålitelighet

4 prioritet - bonus om den er kjapp og rimelig samtidig, men to ting på en gang går jo ikke..  :p (kinder..), men hva med tre ting på en gang da?

Sikkert noen få som har fått med seg fra en annen tråd at en OCZ Trion 100 240 Gigabyte SSD døde i min pleie.

Det var en ergerlig opplevelse, selvsagt mest fordi jeg ikke hadde backup av alt. Når jeg nå har fått tenkt meg om, så er det snakk om litt mer av verdi enn kun noen småfiler som jeg verdsetter mest.

På de viktigste filene, så går det noen ukers nå og da arbeid i dass. Samt Windows 10 oppsettet som jeg hadde fintunet litt mistes. Samt en rekke filer som hadde vært kjekke å tatt vare på. Samt oppbygging av en del bokmerker. Er det jeg kommer på i farten. Er kanskje også noen programvarekjøp som er lastet ned, som kanskje er litt arbeid å få tak i igjen, om det i det hele tatt er mulig på enkelte ting som har en slik kun 1 stykk PC lisens, som aktiveres.

Reinnstallasjon av en del programmer så jeg får maskinen som jeg liker, kommer også til.

Så hvilket SSD merke bør jeg gå for neste gang? Så en heftig sak på youtube, fra Intel. Koster sikkert skjorta, og den var så beefy at den neppe får plass i en bærbar PC uansett hvordan man høvler, vrir og vender på flisa.  :wee:

Advarsel, reklamesnutt:

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Var mest for å få fram noen serienummer. Alle kan si Intel. Men, Intel har jo en bråte med serier å velge i. Skal ikke være enkelt. Rimeligst og kanskje også nyere serie er 535-serien.

Ellers som dere nevner 730-serien, som er litt dyrere.  (den har de påtrykket en hodeskalle på for kidsa)

post-30484-0-48080100-1453638067.jpg            

750-serien starter på 400 Gigabyte, og er på det grunnlag og kanskje pga. 750-egenskaper noe dyrere.

Også en 2500 Pro-serie som ikke nødvendigvis har bedre egenskaper, enn andre av de nevnte? Er nesten dobbel så dyr på 240 Gigabyte som en fra 535-serien.

Noen som forstår seg på forskjell på egenskapene til diskene ovenfor?

Er også mange flere serier hos Intel å fordype seg i. Men, disse 3-4 seriene ser ihvertfall ut å være nokså lett tilgjengelig. Dobbelsjekket med Expert også, fordi de har en nokså fin visuell fremstilling når en leter basert på utseende, men de er ikke billigste stedet å handle fra:

https://www.expert.no/data-og-tilbehor/harddisker-og-lagring/harddisker-og-tilbehor/pl-1940/

https://www.expert.no/data-og-tilbehor/harddisker-og-lagring/harddisker-og-tilbehor/intel-730-ssd-240gb-25-sata-7mm-g10p/p-244024/

https://www.expert.no/data-og-tilbehor/harddisker-og-lagring/harddisker-og-tilbehor/intel-pro-2500-ssd-240gb-25-7mm/p-244045/

Prisjakt - Intel 535 - 360 Gigabyte

Prisjakt - Intel 730 - 240 Gigabyte  disse to variantene har nesten lik pris når man reduserer lagringskapasiteten på 730.

Prisjakt - Intel 750 - 400 Gigabyte (blir dyrt)

Endret av G
Lenke til kommentar

Er det ikke slik at Samsung produserer minnet til de fleste SSD-produsenter? Kanskje med unntak av noen få. Er Intel et rent Intel-produkt eksempelvis?

I den OCZ Trion 100 240 Gigabyte, er det Samsung minne i den, og hva tror dere gikk i stykker på den, kontrolleren? Levde maks 2 mnd. hele SSD'en, i en Lenovo Laptop som ofte lot være slått på 24/7 uten noen videre hard last, enn eventuell Microsoft Windows 10 bakgrunnsfildeling av Windows-updates. Får uansett ikke sjekket om den innstillingen var påslått. Husker jeg lekte med å slå sånne ting av, men vet ikke hva jeg gjorde med akkurat denne Windows 10-innstallasjonen.

Endret av G
Lenke til kommentar

I mange tilfeller er det selve kontrolleren til ssden som tar kvelden. Siden intel 730 bruker samme kontroller som enteprisemodellene, så er dette et veldig klokt valg. Intel 730 er veldig kjapp også. power-loss protection er også på plass, med såkalte "supercaps"

Born from the enterprise, overclocked for enthusiasts- Intel 730  :thumbup: 

Selv har jeg en del samsung 850pro i raid-0, intel p3700 nvme og samsung sm951nvme i samme maskin. Ikkje hatt noe problemer med noen av ssdene enda, men det er nok uten tvil om at p3700 nvme er overlegen i holdbarhet over 850pro og sm951 nvme. 850pro virker også å ha særdeles lite problemer rundt om. Dog man betaler også mye mere for denne kontra billigere modeller.

Lenke til kommentar

OCZ sine problemer har vært kontroller og firmware og sw/FW design.

Om de har brukt nand minne fra Samsung er litt underordnet dette . Dog er det relevant mht til ytelse og durabilitet hva slags kvalitet og nand type som er brukt (synkron vs asynkron f.eks).

Hvorfor hektet på ocz/toshiba. Historien har jo vist seg at man får minst problemer av å velge blandt de andre.

Edit: OCZ (det som var igjen) er nå kjøpt opp av Toshiba så det er vel dems nand minne du finner i eksisterende modeller ikke Samsung sitt.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Jeg er slettes ikke hektet på OCZ. Tvert om etter denne opplevelsen. Men, når den stod der i butikken så var det lett å glemme gamle synder fra slike firma. Jeg har garantert lest det et sted, om tidligere OCZ-modeller, men jeg var vel ikke sikker på om tidligere problemer gjaldt OCZ eller et annet merke.

Nå har ikke jeg stålkontroll over firma som gidder involvere seg i SSD da, men for PSU og RAM så gjelder det jo en skog av dem, så det gjelder nok for SSD også. F.eks. Corsair, Crucial, Kingston, Twinmos, Parrot, Geil, Hitachi, HP, Dell, Microsoft, Apple, Hyundai, CAT, Dewalt, Scheppach, Black & Decker  :green: , Volvo, Tesla, GM, NSA, CIA, FBI, Pentagon  :fun:

Endret av G
Lenke til kommentar

Har intel 330 520 samsung 840 pro 850 evo3stk å 950pro å en crucial mx100 i daglig bruk. Å aldri opplevd noe problemer med noen av dem.

Når det gjelder intel 730 så har jeg bare hørt positive ting om den :-)

Lenke til kommentar

Hei. Jeg har Intel 330, 525 og 730 SSD`r. Aldri hatt problemer med noen av dem. Men siden du skal ha dem i en bærbar pc, har du sjekket om du muligens har mSATA eller M.2 tilkobling i pc`n? Intel 525 ssd`n min er mSATA. Ved å montere den så fikk jeg plass til flere disker i min Laptop. Dette gir også mulighet for RAID som gir økt sikkerhet eller hastighet. Alt etter hva du foretrekker. :innocent:

Lenke til kommentar

Men siden du skal ha dem i en bærbar pc, har du sjekket om du muligens har mSATA eller M.2 tilkobling i pc`n? Intel 525 ssd`n min er mSATA. Ved å montere den så fikk jeg plass til flere disker i min Laptop. Dette gir også mulighet for RAID som gir økt sikkerhet eller hastighet. Alt etter hva du foretrekker. :innocent:

Jeg åpnet bakluka, tror det er kun en plass å åpne for slikt tilleggsutstyr. Der er det en 2,5" harddiskbrønn. to RAM slotter, hvor det sitter et Ramaxel RAM på 4 Gig, et BIOS-batteri, En kjøleplate svart-mattlakkert for et eller annet, ganske stor greie, kanskje minst 6 cm x et eller annet liknende eller lenger som går innover hovedkortet ute av synet. En WiFi-chip som lar seg bytte, sitter allerede en der fra før. Er alt jeg ser av triksemuligheter med denne.

Det er en slik billigste greie som jeg fikk kjøpt på Siba før jul. Tok ut den 500 Gig WD Blue-disken som satt i, og kjøpte den OCZ-greia på Elkjøp.

Den svev de ukene med OCZ-en veldig behagelig med kun disse 4 Gig RAM og Win10. Lenovo B50-30, Model 80ES. har elendig monitor, men jeg bruker den opp i mot ekstern monitor, mus og tastatur. Via HDMI, USB og USB. Den har til og med slikt antikvarisk DVD-drev. Var greit å ha når jeg skullle klemme inn noe fra plate.

Nærmere model er CB05033109

Factory ID: PRC4 (står sikkert for public republic of china 4)

Når jeg sjekket CPU specs på den, så sammenliknet jeg mange av bunn-spec'ede slike maskiner, og syntes at til prisen, så kom CPU veldig bra ut. Den har virtualiserings instruksjoner. Alt-i-alt ganske gode greier, selv om enkelte entusiaster vil kimse og le av dette. Tror det er en eller annen Pentium.

Nå er den tatt av tilbudsplakaten, og vanskelig å google, men var sikker på at det sitter en 2015 produsert CPU i den, de jeg finner har 2014 produksjon på google. Er nok ikke helt samme CPU da.

F.eks. så har en Samsung EVO 850 på 500 Gigabyte følgende specs, noen som kan forklare hva det betyr i praksis. Vil den holde i 171 år:

MTBF 1,500,000 timer

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mean_time_between_failures

Ikkje vet jeg, men les  :p

Var det jeg visste at det var noe sånn kvasi-greier.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...