kjartt Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Hvordan kan jeg lage en link på min hjemmeside som linker en besøkende på hjemmesiden til å laste ned en filmsnutt e.l. fra ftp-serveren min? At denne personen kun kan laste ned den aktuelle filen og ikkje kan browse resten av ftp-serveren. Noen gode ideer? Lenke til kommentar
Smidt Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 (endret) har du lastet filene opp til en server med ftp, hvor du f.eks. har en hjemmeside? må det lastes ned med ftp? 'kremt* leste ikke overskriften godt nok.. er jo bare å lage en link til filen de skal få laste ned.. så kan brukeren laste den ned i f.eks IE. funker ikke det da? Endret 18. november 2003 av tsmidt Lenke til kommentar
tjcombo Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 metoden som tsmidt nevnte funker, men det spørs på ftp serveren også. men om ftp serveren krever bruker navn og passord må lenken være slik: ftp://brukernavn:[email protected] Lenke til kommentar
kjartt Skrevet 18. november 2003 Forfatter Del Skrevet 18. november 2003 Thank you Fikk det til ved link som tjcombo fortalte: ftp://brukernavn:[email protected]:portnr/filnavn Det eneste er at den som laster ned vil med dette kunne få fatt på brukernavn og passord til ftp'en min. Er det mulig å gjøre dette på en måte uten å dele slik informasjon med meg? Tenker nemlig på sikkerhetsmessig at da hvem som helst får tilgang til ftp-serveren min. Selv om de i utgangspunktet ikke får tak i mer informasjon enn det som jeg tillater (i den katalog jeg legger filene jeg vil dele), er ikke dette en sikkerhetsrisiko for at de da kan "bryte" seg inn på min pc? Lenke til kommentar
tjcombo Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Jeg ville antageligvis opprettet en brukernavn og passord til fok som skal laste ned fra serveren min. Så setter jeg instillingen kun på "read" på det bruker navnet, slik at de ikke kan kan gjøre noe annet en å laste ned filen man kan bryte seg inn på flere måter, så dette er ikke all verdens risiko nei Lenke til kommentar
enden Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 metoden til tjcombo gir jo full adgang til å browse serveren da. brukernavn og passord oppgis jo i ren tekstform... Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Går jo an å lage egen konto på ftp-serveren. Lenke til kommentar
kjartt Skrevet 19. november 2003 Forfatter Del Skrevet 19. november 2003 Har opprettet en egen brukerkonto med tilhørende passord for disse linkene, og dette fungerer utmerket. Laster info til siden fra ftp-server, dette går glimrende ihvertfall dersom den besøkende har relativt bra båndbredde (gjelder til details og tilhørende bilder på <movies> på min hjemmeside). Har nok et spørsmål. Noen av film-linkene mine åpner ikke et open/save-vindu, men starter istedefor en streaming av disse. Er det noen som vet en løsning på hvordan jeg alltid kan få linkene til å åpne et open/save-vindu? Eller er dette avhengig av nettleseren og innstillingene til den besøkede? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 det kan løses med HTTP ved å sende ved headeren 'attachment: filnavn.mpg', kanskje dette kan gjøres i .htaccess eller for hele serveren i httpd.conf. vet ikke om det lar seg gjøre via ftp. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 man kan bryte seg inn på flere måter, så dette er ikke all verdensrisiko nei ALT er en sikkerhets-risko! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå