Gå til innhold

Hjelp til media-senter setup

Anbefalte innlegg

Hei

Skal nå gå til ansaffelse av ordentlig saker i nye leiligheten. Bestiller nå 55" samsung 8serie tv, har en bra denon forsterker. trenger nå bare et media senter og en basskasse.

Jeg har lyst å ha en pc med trådløst tastatur/mus på tv'n i stua for å spille div .iso, mp4, xvid div div filer pluss litt youtube/dagbladet og sånne enkle ting.

Om man da har bra lagringsplass i media-centeret som jeg kan lagre ting i (min 2-3TB) eller om man MÅ ha en server stående vet jeg ingenting om.

Ser mange har en egen server for lagring og bruker en mini-mac? til å gjøre jobben jeg vil ha, men er virkelig ikke glad i apple-produkter. Kan evt vurderes hvis det er flere tusen kr å spare.

Dette er et felt jeg er absolutt HELT blank på. Så hvis noe må forklares, forklar det som om jeg er en ape som bare kan tegnespråk :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er som du sier, du kan enten ha én maskin som håndterer både innhold og avspilling eller du kan ha en server til innhold og en maskin til avspilling.

Har du preferanser til:

• Operativsystem (Windows, OSX, Linux, dedikert)
  • Avspiller (Kodi, Plex, VLC)
  • Utganger (HDMI, Toslink, DP)

Hva bruker du i dag?

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Jeg har desverre ikke vurdert noe da dette er så langt unna mitt felt som det går ann.

Hva ville du anbefalt å kjøpe for en billigst mulig penge som man er garantert vil funke en del år? Boksen vil stå delvis gjemt bort. Vil bruke trådløs tastatur og mus. Så design er ikke prioritert.

Lenke til kommentar

Definér "billigst mulig penge". Det finnes billige alternativer, men de har sine begrensninger og negative sider.

Edit: Siden dette ikke er ditt felt, så skal jeg sette opp et oppsett jeg ville anbefalt. Dette er allsidig (dvs, du kan veksle type OS):

Dette til en totalpris på 4244,- spredt over flere butikker. Det er en maskin som kan fylle dine behov som du har beskrevet i mange år fremover.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

2000 hadde vært greit sted. Men uaktuelt hvis det vil lagge eller div.

Men kan gå opp til 6-7000 hvis det trengs for å få en stabil sak. Vet som sagt ingenting om dette så hvis man burde investere mer mer enn det for å få noe bra så vil jeg gjøre det :)

Lenke til kommentar

For 2000 får du en mini-PC type Raspberry Pi 2, Banana Pi etc, egentlig ikke noe jeg ville anbefalt til deg fordi det krever litt mer. Mulig du kan bygge en ultrabudsjett PC til den prisen, men igjen, ikke noe jeg ville anbefalt.

Lagge, i hva da? Spill?

Edit: Jeg står ved min anbefaling om NUC. Du er svært lite spesifikk i dine krav til funksjon og budsjett, og jeg er usikker på hva du har kompetanse til å sette opp.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar

Eneste den skal gjøre er:

Stream av netflix/hbo/YouTube

Spille av film enten på hdd eller via server på samme nettverk (spørs hva du anbefaler)

filene er da xvid,mp4 og andre typiske du laster ned.

Utenom det er det bare nettavisen,vg og kanskje vise fram feriebilder :)

Lenke til kommentar

Siden du skal se filmer du har lastet ned så ville jeg bygget en server. Da slipper du ha en maskin med masse disker som står å støyer i stuen, og du kan plassere den i boden eller der du skulle ønske. Da kan du laste ned døgnet rundt om du ønsker det uten å tenke på å bygge den så stille som mulig.

Kombinerer du serveren med for eksempel Emby så har du et bra utgangspunkt.

Slik har jeg det nå, i tillegg til at jeg har en pc i stuen for å spille av filmer/serier og emulere wii spill og den slags. Utrolig artig med mario kart i full HD. Dette er uansett ikke nødvendig for ditt behov.

På soverommet har vi Chromecast, og Emby appen på mobil/nettbrett. Da får en fin oversikt over alle filmer og serier en har, og de kan sendes til Chromecast for å sees på tv. Billig og enkelt, og dekker dine behov. Er du på hytten, på ferie eller hva som helst så kan du fortsatt se det samme innholdet på mobil/nettbrett eller Chromecast via Emby.

Ønsker du fjernkontroll for å styre alt fremfor mobil/nettbrett så er nexus player et rimelig alternativ. Dette har jeg på hytten, kombinert med Kodi og Emby pluggin så er det veldig bra. 

Lenke til kommentar

Hei

Hopper inn i denne tråden for og spørre litt ang Nexus Player/Sheild.

Vurderer å kjøpe en av disse. Men er det noen som kan si hvordan det fungerer og kontrollere

Viaplay, NRK og Sumo appene med fjernkontroll? (piltaster, OK(enter) og tilbake(backspace))

Da dette hadde vært ypperlig å ha i stua, med Kodi kjørende og kunne bruke disse appene

i Kodi.

Lenke til kommentar

Beklager litt sent svar, holder på å flytte (flytta igår) så alt er full kaos og div :p

Har kommet fram til at en type stue-PC med intregert hdd er det som passer til meg. Men hvilke? Var innom expert en rask tur for å prøve å få litt mer info om det, og kom fram til en av merke ASUS hadde funka fint. De nevnte en som hadde 8gb ram, og eneste jeg trengte var å bytte ut den 500gb disken med en 2-3tb disk etter behov. Men finner den ikke på nettsiden.

https://www.expert.no/data-og-tilbehor/datamaskiner/stasjonare-datamaskiner/asus-vivo-vm62-g209r-mini-desktop/p-248755/

Noe lignende sånt.

Noen som vet hvilke av disse jeg burde gå for? Vil helst ikke ha portabel disk påkoblet hele tiden. Må såklart ikke bestille expert.

Takker for gode svar =)

Lenke til kommentar

Ville fortsatt gått for Intel NUC som nevnt tidligere her oppe :)
De er rimligere og det er utrolig lett å sette i RAM og HDD (det er gjort på 5 min om du aldri har gjort noe lignedne før).

Skulle selv ha en HTPC på kjempebudsjett for en stund siden, og jeg gikk for Intel NUC med Celeron prosessor + 4GB ram + Logitech K400. Hadde en harddisk liggende, og totalprisen var på rundt 1500,-
Denne blir brukt den dag i dag (rundt 2 år siden det ble kjøpt). Den er veldig treig i Windows, men i Kodi har jeg aldri hatt noen problem. Kjører alle filene jeg har gitt den i både 720p og 1080p.
Bruker også min Logitech remote (husker ikke navnet i farten) og denne funger som bare det

Men uansett, poenget mitt var at Intel NUC er en liten god sak som er enkel å sette opp :)
Fordelen med å kjøpe desse fra Expert er at de har forhåndsinstallert Windows som kan vere greit om man ikke har installert Windows på en ren harddisk før, men dette finner man såpass mange guiden på og det er vanskelig å gjøre noe feil. 

Gå for forslaget som Wonderstivi kommer med, det kommer du nok ikke til å angre på :)

Om du ønsker et rimligere alternativ har du en Nuc til 1490, denne vil fungere til ditt bruk, men er svært treg (jeg har gamleversjonen av den)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...