mikal-sh Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Hei, tenkte jeg skulle prøve ut homeplug/powerline for å løse et problem vi har hjemme. Problemet er at jeg har modem og router i kjelleren (bor selv i kjelleren mens resten av familien bor oppe). Siden router er nede har vi ofte problemer med signal oppe og håper dette kan være løsningen. Det jeg lurer på er om man kan koble en ny router på homeplugen i andre etasjen i tillegg til routeren nede i kjelleren? Og i tilfelle om dette vil svekke hastigheten mye? Takker på forhånd! Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Homeplugs er gambling, og må testes før du kan se hvor godt det funker i deres strømnett. Samme gjelder med hvilken hastighet du får ut, og om du i det hele tatt får noe kobling. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Det skal ikke være noe problem og sette på egen router oppe. men hvordan hastigheten blir er vanskelig å si, jeg klarer ikke å se noe mønster eller logikk på hvordan homepluggen oppfører seg hjemme hos meg. så man må nesten bare prøve. hvis du er i tromsø har jeg her så du kan låne til test om du vil har mere trua på en sånn her, den fungerer godt her https://www.komplett.no/product/828729/datautstyr/nettverksprodukter/range-extender/tp-link-re200-ac750-wifi-range-extender Lenke til kommentar
mikal-sh Skrevet 24. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2016 (endret) Takk for svar! Gjort litt research på det, og det virker som om hvilken hastighet du får ut av dem varerier veldig utifra hvordan elnettet i huset er satt opp og om det er gammelt/nytt osv. De oppe er ikke så kresne på hastigheten så lenge de får bra signal styrke. Så greia er i grunn bare om jeg får kobla opp 2 routere på samme nettverk uten at det skal bli no problem? Men om jeg skal bruke wifi extender er jeg vel avhengig av TP kabel fra router til extender? Endret 24. januar 2016 av mikal-sh Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Du bruker et aksesspunkt, ikke en router. Enten med kabel eller som repeater. Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Men om jeg skal bruke wifi extender er jeg vel avhengig av TP kabel fra router til extender? Nei, du plugger den bare inn i stikkontakt. så plukker den opp signalet og forsterker det. 1 Lenke til kommentar
mikal-sh Skrevet 24. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2016 Du bruker et aksesspunkt, ikke en router. Enten med kabel eller som repeater. Sikkert et dumt spørsmål, men hva er "aksesspunkt" ? :') Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Aksesspunkt sender kun ut WiFi, den gjør ikke routing/DNS/DHCP osv. slik som en router. Slik som den leifeinar linket til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå