Gå til innhold

TEST: Dette er ukens apper

Anbefalte innlegg

Det er rett. Men, om jeg har noe å si, så sier jeg det som står i post #2 da.

Jeg er klar over at jeg ikke har noen omsorg for oppkomlingene. Men, la oss nå dra det litt i demokratiets ånd da. Siden dette er et forum hvor man kan diskutere og bre om seg med hva man mener om ting. Så har jeg kanskje litt påvirkning likevel. Jeg vet jo ikke, men jeg synes den økonomibiten som du argumenter så sterkt for hos oppkomlingene, står like sårbart for det. Det er heller ikke for å lage dårligere økonomiske vilkår at jeg argumenterer for multiplattform.

Jeg argumenterer ikke sterkt for økonomi og jeg synes ikke vi skal ha omsrog. Jeg sier dette er en forklaring på hvorfor apper bare finnes på en platform av og til. Jeg prøver på ingen måte å si at vi skal gi positive omtaler av selskap og produkter basert på økonomi. Det er tåpelig. Jeg sier at vi skal ikke bruke dette som et grunnlag til å holde tilbake positive omtaler om de likevel leverer et godt produkt. Jg argumenterer kun for kvalitet. Ikke noe annet.

Det er ditt økonomiargument, og hvorfor skulle jeg som sluttbruker ha noen som helst interesse for et selskaps suksess, når jeg ikke eier aksjer eller har andre økonomiske interesser i det. Er foreløpig ikke noen fanboy av "den eller den" appen riktig enda da.. :wee:

Jeg er helt enig. Jeg bryr meg ikke om økonomien til noe selskap. Jeg bryr meg om produktet jeg som sluttbruker mottar. Derfor bryr jeg meg om at når jeg bruker en app så skal den fungere på den platformen jeg bruker den på. Som sagt, det at den finnes på andre platformer har ingen effekt for meg som bruker. Dette er det eneste argumentet jeg har lagt fram. Jeg bryr meg om kvalitet, ikke økonomi. Slutt tolk hva jeg sier som at jeg fokuserer kun på økonomi, jeg folkuserer kun på kvalitet.

Jeg kan fylle inn et argument, og det må jo være konkurranse. Men hva betyr nå konkurranse blant apper da, egentlig? Før eller siden så vil det jo komme et mer populært produkt, og det er jo vanskelig å lage lock-in på en app, om du ikke skaper en eller annen form for avhengighet, slik som Apple gjorde med sin photo-app. Men, så har jo de OS'et også da å levere det sammen med.

Og kokurranse finnes likevel. Mange apper fullfører liknende behov, noen av disse appene finnes åp flere platformer, andre finnes kun på en. Konkurranse fremmer kvalitet så jeg er så klart enig i at det er nødvendig, men du kan ha interspesifikk konkurranse og du kan ha intraspesifikk konkurranse. Dersom en platform har en særskilt god app som ikke finnes på andre platformer kan dette fort bli en populær app på den platformen, mens andre apper kan konkurrere blant høyest total brukerandel fordelt over flere platformer. Ser ikke hvordan dette er et argument for hverken det ene eller det andre. Mange populære apper er ganske enkelt unike for en platform. Jeg gråter ikke av den grunn.

Drar man det til prosessorer (CPU), så sliter jo AMD i motvind. Og jeg var en ivrig AMD-kjøper omkring årtusenskiftet. Men, nå vil jeg kun ha Intel, fordi jeg liker produktene bedre. Her vil monopoli, kunne få detrimentale konsekvenser for kundene. Men, neppe for en ussel app. Om en app-produsent hadde en knallgod idé og de gikk adundas, så ville noen andre snappet opp den gode idéen før eller siden, alt etter hvor godt patentbeskyttelse idéen hadde. Patentbeskyttelse er også en svært vanskelig diskusjon å ta, så den lar jeg ligge.

Det finnes nok av gode konsepter som aldri blir utnyttet rett. Jeg kan nevne spill som har hatt kjempegode ideer, levert bra kvalitet, men aldri kommet seg forbi stadiet at det kun finnes dedikerte spillere. Kanskje blir de tatt opp på et tidspunkt, men jeg har ikke sett noen klare å levere et tilsvarende produkt nå 7 år senere. Og ja, som du sier er konkurranse viktig, jeg har aldri prøvd å påstå noe annet, men som sagt så vil jeg velge kvalitet før jeg ser på andre kriterier.

Men, snarere for at vi som lesere kan bli presentert "bedre" produkter. Er jo litt kjedelig å lese om en app som ikke støtter plattformen som en selv har i telefonen sin, er du ikke litt enig i det?

Så klart, men som jeg igjen har nevnt tidligere er det greit fordi det gjør at jeg kan ta et bevisst valg av telefon neste gang jeg kjøper meg telefon. Slike kryssplatformtester gjør at jeg kan tenke på hvilke apper jeg vil at skal være kompatible med min neste telefon. Jeg liker også å vite hva som finnes. Det kunne så klart være en ide å foreslå alternativer på andre platformer. Jeg har også påpekt det at selv om en app finnes på flere platformer betyr ikke dette at den er god på alle platformer. Det er morsomt hvordan du klarer å ignorere så mye av det jeg sier.

Du har gjort et godt forsøk på å skifte tema igjen, men jeg vil fortsatt ha svar på hvorfor en app blir bedre av å være på flere platformer (med tanke på at kvalitetsstempelet som du nevnte ikke finnes i realiteten) og hvorfor du valgte å trekke frem boikott og skittent spill når du tydeligvis ikke hadde noe håndfast her.

Og om du prøver å få dette til å handle om at jeg kun ser på økonomi igjen, så vil jeg ha det skrevet nok en gang at jeg driter langt i økonomi, jeg driter i om en app er kompatibel med noe annet enn den plaformen jeg bruker den på. Jeg bryr meg om at appen utører den funksjonen jeg lastet den ned for og at den ikke byr meg på problemer med å utføre denne funksjonen. Jeg synes at dette er det vi bør fokusere på når vi snakker om apper over alt annet.

Edit: Det virker helt klart som om problemet her er at appene som er omtalt ikke er kompatibelt med din platform. Det er en lett løsning på slike problemer. Søk på "Top 5 Android apps", "Best apps for Android" "Recommendations for Android apps", "Must have apps for androids" eller liknende. Du finner massevis av treff fra ulike folk. Det burde virkelig ikke være noe problem at Tek.no har anmeldelser der en platform blir utelatt for en og annen app. Jeg antar at du kommer ikke til å unngå en god app til Android bare fordi de som bruker Windows Phone ikke får den samme appen?

Endret av Yopaz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå kjennes det som om du bare er ute etter å ta meg på noe.

Det var du som fremmet tanker om at det "var så synd, på de der oppstartsfirmaene, som gjerne ble skviset ut av de store". Og kan hende det er noe rett i det også. Jeg kjente på diskusjonen at du var opptatt av økonomi, og da ble også svarene litt mot det.

Det er ikke konklusivt at det blir bedre apper av multiplattform, men jeg tror at kompetansehevingen /-kravet gjør at man vil kunne få en og annen multiplattform-app som automagisk får bedre kvalitet som en konsekvens av at det blir litt mer utfordrende å gi disse ut med suksess.

Også vil jeg igjen "irritere" deg litt med å nevne plattformer. Sannheten er jo litt at jeg begynner å bli vant med android, men det er ikke hovedgrunnen for at jeg blir her. Grunnen er at jeg har fått et inntrykk av at det er mer åpent, med de utfordringer åpenhet gir. Jeg liker android fordi det finnes en skog av telefonprodusenter. Det kan ihvertfall tenkes at gir litt til innovasjon. Nå er Apple innovative, det står ikke på det. Men, så har de heller ikke noe annet valg. Konkurransen er knallhard, og jeg tror at Apple-evangelistene bare følger med "så langt". Det finnes nok en grense for det meste.

Så når Apple "voldtar brukeren" med batteri som ikke kan byttes, skjermer som knuser, forargrelse over mer kabelsalat/adaptere, mangel av lagringsutvidelse, overforenkling av det meste slik at jeg føler jeg ikke får til det jeg ønsker lengre, svindyre telefoner og ekstrautstyr ..

Endret av G
Lenke til kommentar

Nå kjennes det som om du bare er ute etter å ta meg på noe.

Det var du som fremmet tanker om at det "var så synd, på de der oppstartsfirmaene, som gjerne ble skviset ut av de store". Og kan hende det er noe rett i det også. Jeg kjente på diskusjonen at du var opptatt av økonomi, og da ble også svarene litt mot det.

Jeg nevnte dette som en grunn for at de kanskje ikke vil lage apper til flere platformer, ikke som en grunn til at de fortjener å få gratis reklame. Dette er to forskjellige ting. Jeg gjentar det jeg har sagt i hver eneste post. Jeg setter kvalitet først. Jeg nevnte dette som et alternativ til din tankegang, ikke at de fortjener det FORDI det er på en platform. Det er DU som stadig trekker dette opp igjen.

Det er ikke konklusivt at det blir bedre apper av multiplattform, men jeg tror at kompetansehevingen /-kravet gjør at man vil kunne få en og annen multiplattform-app som automagisk får bedre kvalitet som en konsekvens av at det blir litt mer utfordrende å gi disse ut med suksess.

Zombies, Run! ble utgitt på Windows Phone med kommentaren fra utviklerne, som var noe i retning "Her har dere appen, slutt å klag, vi kommer ikke til å komme med oppdateringer eller gi dere samme funksjonalitet som Android og iOS". Spotify på Symbian var en tragedie i sammenlikning med alle andre platformer for tiden. Plants VS Zombies 2 har en bug i Android som gjør at du kan miste all spilldata, inkludert ting som du har betalt penger for å få. Jeg gjentar at det at apper finnes på flere platformer har ingen "automagisk" (ditt ord) forbedring i brukeropplevelse.

Også vil jeg igjen "irritere" deg litt med å nevne plattformer. Sannheten er jo litt at jeg begynner å bli vant med android, men det er ikke hovedgrunnen for at jeg blir her. Grunnen er at jeg har fått et inntrykk av at det er mer åpent, med de utfordringer åpenhet gir. Jeg liker android fordi det finnes en skog av telefonprodusenter. Det kan ihvertfall tenkes at gir litt til innovasjon. Nå er Apple innovative, det står ikke på det. Men, så har de heller ikke noe annet valg. Konkurransen er knallhard, og jeg tror at Apple-evangelistene bare følger med "så langt". Det finnes nok en grense for det meste.

Og dette synes jeg er helt greit. Jeg har absolutt ikke noe mot at du har valgt deg en platform som du trives med. En av grunnene til at jeg aldri kjøper meg en Mac er at jeg trives bedre i Windows (langt flere grunner enn det så klart). Jeg er glad for at du innrømmer dette i stedet for å komme med påstander om at det er bedre at apper kommer ut på flere platformer av objektive grunner. Jeg vil også at apper skal være aktuelle for min platform. Forskjellen er at jeg blir ikke sur når tek.no omtaler apper som ikke er kompatible med min nåværende telefon.

Så når Apple "voldtar brukeren" med batteri som ikke kan byttes, skjermer som knuser, forargrelse over mer kabelsalat/adaptere, mangel av lagringsutvidelse, overforenkling av det meste slik at jeg føler jeg ikke får til det jeg ønsker lengre, svindyre telefoner og ekstrautstyr ..

Igjen er jeg helt enig. Det skal ikke være nødvendig å betale 3000 kroner mer for å få en telefon med nok lagringsplass og det skal ikke være nødvendig å sende inn telefonen for å bytte batteri. Det er et stort pluss for meg at telefoner blir levert med utskiftbart batteri og plass for minnekort.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...