kml- Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Jeg er sykemeldt i noen uker fremover (ikke pga sykdom) men andre psykiske grunner. Sover som regel bra når jeg jobber og er opptatt på dagtid. Nå som jeg er sykemeldt gjør jeg litt andre ting, og er vel kanskje i litt mindre aktivitet. Men at det skulle gå så mye utover søvnen kan jeg ikke fatte. Noen tips til hva jeg kan gjøre med dette? Lenke til kommentar
aomt Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Vere meir aktivt? Komme deg tilbake til jobb? Lenke til kommentar
Zaxaton Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 En person som er vandt til å jobbe er også vandt med en høyere aktivitet gjennom dagen. Så når du da er sykemeldt å dermed senker aktiviteten din, vil kroppen og hjernen din ikke være utmattet nok til å kreve søvn slik den gjorde de dagene du jobbet. Det er en forståelig sak, søvnproblemer kan være en svært vanskelig sak. Jeg forstår. Når det da kommer til ting du kan gjøre for å få bedre søvn har jeg muligens noen tips/råd jeg kan bidra med: 1. Slå av enhver type "Skjerm", slik som pc, tv osv en stund før du skal legge deg. Lyset av "skjermene" kan være med på å holde deg våken lenger. 2. Finn frem noe lesestoff, som tegneserier eller en bok. (trenger ikke være kjedelig for at øynene skal kunne bli trøtte.) 3. Ta en paracet og to. Dette kan være med på å gjøre deg litt trøtt. (anbefaler deg å ikke gjøre "paracet delen" så ofte.) Pluss at om du klarer å få sove litt tidlig slik at du våkner veldig tidlig av deg selv, kan dette også hjelpe med at du blir trøtt av deg selv når kvelden smyger seg nærmere. Håper jeg kunne være til hjelp og ønsker deg en nydelig framtid i drømmeland. Lenke til kommentar
Zaxaton Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 (endret) Gikk det bra med søvn? Har ikke sett noe aktivitet her i det siste. Endret 25. januar 2016 av Zaxaton Lenke til kommentar
Dr. Chaos Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 (endret) Prøv å stå opp til fast tid hver dag, og legg deg også til en fast tid som gjør at du får passe med søvn. Ta gjerne en kort powernap (maks. 20 min) på dagtid om du blir for trøtt. Det påvirker ikke døgnrytmen noe særlig og er bedre enn å sove til langt på dag. Få passe mengde med søvn, sannsynligvis rundt 6-8 timer. Ikke hvil helt ut hver dag fordi det fort medfører at du får mer søvn enn du trenger slik at kroppen ikke blir trøtt til kvelden kommer. Det krever en del selvdisiplin i begynnelsen å få god døgnrytme, men det føles lett og godt når den først er "installert".Men nå er det kanskje ikke dårlig døgnrytme du plages av. Jeg skjønner at det kan være vanskeligere enn ellers dersom du er sykemeldt å få nok aktivitet. Det du kan gjøre er å prøve å få vært en god stund ute i dagslyset (en times tid eller mer). F.eks. ta med niste og varm drikke for å spise lunsjen ute et sted. Bestig en fjelltopp eller gå en lengre tur. Med mat og drikke gjør du det jo også mer lystbetont. Kombinér det gjerne med litt lett styrketrening ute eller hjemme. Vasking og rydding er også grei aktivitet. Lykke til! Endret 25. januar 2016 av Dr. Chaos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå