SailorMoon Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Lurer på i hvilken alder du startet å spare til BSU`? Eventuelt når du tenker begynne å spare? Jeg har en lillebror som er 19 år og bor hjemme og jobber som ringevikar han har ingen utgifter bortsett fra treningssenter og busskort og ellers småting. Syns det er så rart at han ikke vil spare når han tjener en del penger selv. Syns han burde starte bsu 2 /bsu pluss der du ikke bruker av skattefordelene pga han har ikke fast lønn siden han er timevikar. Jeg startet selv når jeg var 19 å spare og da var jeg litt sånn "hvorfor har ingen fortalt meg om dette før". Så hadde nok startet tidligere om jeg hadde vist om det. Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Husker ikke helt når jeg startet, men har 120 tusen i BSU som 24 åring, så må vel ha vært rundt 18-19. Lenke til kommentar
KoKo_ Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Lurt å spare fra man begynner å betale skatt 3 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Har "spart" siden konfirmasjonen, fikk det i gave av min mor. Altså at hun sparte for meg frem til jeg var 18år, som ble forlenget en del. Selv begynte jeg å sette inn penger når jeg fikk meg fast jobb(læretid) tror jeg,mulig jeg satt inn noe innimellom før men ikke noe fast trekk. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Mye av poenget er å få nytte av skattefradraget. Da må man først skatte for å ha noe skatt å trekke fradraget fra. Mitt råd er å starte med BSU straks man tjener nok til å ha nytte av hele skattefradraget. 3 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Man kan jo bare starte en konto uansett egentlig så man har det. Trenger ikke bruke den fordi om man bare har den. Lenke til kommentar
AdNauseam Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 (endret) Var vel 18 når jeg startet med BSU, har 90 k på den nå (er 22 år). Som Simen1 sier, skattefradraget er viktig å få med seg. Ser du nevner BSU 2. Dette er et tilbud fra banker der du kan fortsette å spare når du har fylt opp BSU-kontoen, men det gir ikke skattefradrag (bare samme renta). EDIT: Scratch that, jeg har tydeligvis misforstått BSU 2-greia. Du kan visst få dette før du har fylt opp BSU 1. Endret 25. januar 2016 av AdNauseam Lenke til kommentar
Ziff Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 "BSU2" gjør at du ikke har mulighet til å bytte bank for BSU kontoen så jeg ville vært mer kritisk til dette. Lenke til kommentar
SailorMoon Skrevet 24. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2016 Jeg hadde BSU og BSU 2 hos DNB før og jeg har skiftet til Aurskog sparebank for 2 år siden pga de ga best rente på det tidspunktet. Gikk greit å flytte over pengene. Måtte skrive under noe kontrakt og greier jeg fikk i posten samt scane inn pass. Du kan bruke BSU 2 før du har fylt opp den vanlige BSU. Den BSU 2 er jo for alle som ikke tjener bra nok til å få fordeler av vanlig BSU. Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Jeg opprettet BSU når jeg var 15-16 år. Eller for å si det sånn, jeg hadde glemt pinkoden på kortet mitt å kundebehandleren prakket på meg BSU når jeg ringte etter hjelp. Sparingen startet ikke for alvor før jeg var ferdig utdannet, rundt 23-24 år. Først da hadde jeg penger å avse til slikt. Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 (endret) Jeg startet sparing til BSU når jeg hadde såpass med inntekt at jeg sparte inn skattefradraget. Med andre ord startet jeg vel da jeg var 24-25, og var ferdig med studier. Endret 25. januar 2016 av Zlatzman Lenke til kommentar
Llandari Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Jeg startet å spare i BSU da jeg hadde råd til å sette av penger som ble låst til boligkjøp. Det ble ikke mange årene med sparing, for å si det sånn... Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Tror jeg startet når jeg var sånn rundt 22-23, var da jeg fant ut av hva BSU var. Jeg var sånn sett litt sent ute. Men det er ikke alle som noen gang ser nytten i å spare noen gang, tror jeg er den eneste av søsknene som faktisk legger til side litt penger, broren min leier bolig og tror han har 0 på sparekonto og leier bolig Vet søsteren min har 0. Og begge er eldre enn meg, og ingen av de har økonomisk sans i det hele tatt. Men, når det er vanlig og om det er vanlig å spare varierer vel ut fra egen situasjon, men man bør starte når man har økomomi til det. Ellers betaler vel broren din skatt, eller tjener ha såpass lite at det ikke blir nok skatt til at skattefordelene kan bli utnyttet? Uansett, ingenting i veien for å opprette en vanlig sparekonto heller, når han en gang skal ha egen bolig Anonymous poster hash: 3e547...72a Lenke til kommentar
SailorMoon Skrevet 25. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2016 Varierer litt hvor mye broren min tjener. Men han kjøper jo kun litt lunsj ute når han er på jobb, treningskort og busskort. Og ellers ganske sparsommelig. En mnd tjente han 10 000 og jeg sa da burde du iallefall sette av et par tusen på BSU og operette det pga du bruker ikke 10 000 på en mnd uansett (han bor hjemme). Så sa han at sparing bare var tull. Prøvde å forklare han at det er lettere å spare når en bor hjemme og ikke har så mange utgifter. Men han ville ikke høre og det er hans liv og jeg kan selvfølgelig ikke bestemme. Jeg flyttet hjemmefra så snart jeg var ferdig med VGS og har alltid spart penger. Men det har vært tøft i tider der det har vært lite inntekter, men jeg angrer ikke på det. Tenker bare at om jeg hadde vært i hans posisjon hadde jeg spart kanskje 50%- 80% av lønningen Eneste grunn til at jeg tok det opp med han er at jeg ikke vil han skal være etterpåklok når han flytter på hybel og finner ut at sparing er tingen så tenker han " jeg kunne ha spart så mye tidligere når jeg bodde hjemme" 1 Lenke til kommentar
Fibermannen Skrevet 31. januar 2016 Del Skrevet 31. januar 2016 Hvis han ikke bruker pengene blir de jo spart, selv om det er veldig lav rente på en brukskonto. 1 Lenke til kommentar
SailorMoon Skrevet 6. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 6. februar 2016 Hvis han ikke bruker pengene blir de jo spart, selv om det er veldig lav rente på en brukskonto. Joda, riktig det men virker litt bortkastet og ikke ha på en sparekonto syns nå jeg. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 BSU startet som noe bra, men nå blir det bare utnyttet til det fulle og snart vil fordelene taes bort og BSU er uansett høl i huet med sin aldersgrense og ingen krav om å benytte kontoen ved kjøp av hus Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 BSU startet som noe bra, men nå blir det bare utnyttet til det fulle og snart vil fordelene taes bort og BSU er uansett høl i huet med sin aldersgrense og ingen krav om å benytte kontoen ved kjøp av hus Kan du utdype? Lenke til kommentar
Knut Lavngard Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 BSU startet som noe bra, men nå blir det bare utnyttet til det fulle og snart vil fordelene taes bort og BSU er uansett høl i huet med sin aldersgrense og ingen krav om å benytte kontoen ved kjøp av husKan du utdype? Det Dubious sikter til er nok at mange som har god råd ikkje nyttar det dei har på BSU-kontoen når dei kjøper bustad. Dei ventar heller til BSU-saldoen er like stor som restlånet. Ordninga vert dermed ei sponsing frå staten til dei som har mest frå før, noko som ikkje var hensikten. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 7. februar 2016 Del Skrevet 7. februar 2016 BSU startet som noe bra, men nå blir det bare utnyttet til det fulle og snart vil fordelene taes bort og BSU er uansett høl i huet med sin aldersgrense og ingen krav om å benytte kontoen ved kjøp av husKan du utdype? Det Dubious sikter til er nok at mange som har god råd ikkje nyttar det dei har på BSU-kontoen når dei kjøper bustad. Dei ventar heller til BSU-saldoen er like stor som restlånet. Ordninga vert dermed ei sponsing frå staten til dei som har mest frå før, noko som ikkje var hensikten. Når jeg søkte huslån for noen år tilbake var avtalen å beholde BSU kontoen, altså banken ville at vi ikke skulle bruke den. Så da er det i tilfellet banken som utnytter dette og ikke de "rike" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå