Christian86 Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 (endret) Ok, så jeg bestilte to stykk WD50EZRX - 5 TB disker før helgen. De var på tilbud til en god pris - 1500 kr ca, nå pris er 2100, det var 1 på lager ved bestilling. Jeg betaler med kredittkort via santander sin kickback portal, som da gir 3% kickback. Ordren går igjennom, og jeg får både ordrebekreftelse + beskjed fra santander at deal.no/webhande har bekreftet kickback på 68 kr. Du får ikke det med mindre noen har belastet kortet ditt slik jeg kan finne. Så går det en dag og en ny ordrebekreftelse kommer, hvor først i dag fordi jeg gikk inn på deres nettside og så at de hadde kansellert ordren, har skrevet i eposten:"Varen er dessverre utgått. Ordren kanselleres." Og, normalt så er det kanskje skit happens...men når jeg tar varenummeret og søker med eksakt det samme som er oppgitt i min epost og ordrebekreftelse, så kommer jeg hit:https://www.deal.no/deal/default.asp?page=vare&ProdusentID=WD50EZRX Den listes ikke i prisguiden fant jeg ut. Men jeg tenker at selv om eposten deres sier: Dette er en automatisk bekreftelse på at din bestilling er motatt. Vårt kundesenter vil gå igjennom din bestilling og sende deg en ordrebekreftelse hvis det viser seg at det har skjedd en feil eller endringer som påvirker ditt kjøp. Du mottar ny e-post når ordren er ferdigbehandlet, eller hvis det blir endringer på leveringsdatoer Så kan de stadig ikke heve avtalen jf fkjl? Jeg tenker i sær på §45 Selgeren kan heve kjøpet på grunn av forsinket betaling eller annet kontraktsbrudd fra forbrukerens side dersom forbrukerens kontraktsbrudd er vesentlig. Selgeren kan ikke heve etter at hele kjøpesummen er betalt. Kjøpet ble betalt, jeg har epost som viser en transaksjon er gjort, og levering er fult mulig da varen ikke er utgått, de har stadig samme vare på lager enda. Hva tenker dere? Endret 23. januar 2016 av Christian86 Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Kjør på, om de ikke kan levere diskene du bestilte, må de levere tilsvarende eller bedre til avtalt pris. Var gjennom det samme hos CDON, måtte innom Forbrukerrådet, men CDON ga seg til slutt! Lenke til kommentar
srbz Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Jeg tenker at om Deal er lite velvillige til å ordne opp etter seg, kan dekningskjøp være en fin bil. http://innsyn.e-kommune.no/innsyn_ftu/wfdocument.aspx?journalpostid=2011005324&dokid=69370&versjon=2&variant=P& I saken over ble kjøper tilkjent 8000 kr i mellomlegg fordi MPX hadde "feilpriset" en vare som de kansellerte ordren hans på og som i mellomtiden ble utsolgt. 1 Lenke til kommentar
vk Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Denne disken lages ikke lenger av WD (men det finnes en ekvivalent i ny WD HDD-serie som trolig koster normal pris). Viktig å være oppmerksom på at mange nettbutikker får varer fra de samme grossistene. Du kan ofte oppleve at nøyaktig samme antall av en vare "på lager" er oppgitt i flere nettbutikker. Når varen blir kjøpt i en nettbutikk så tar det litt tid før databasen og nettbutikkens web blir oppdatert (særlig over helgen). For rest-varer (som i tilfellet) kan dette føre til uheldige kollisjoner. Jeg tipper at det er dette som har skjedd i ditt tilfelle. Jeg tror ikke Deal.no "lyver" om at de ikke kan skaffe varen du har kjøpt. Jeg tror at varen simpelthen ikke kan skaffes. Jeg har erfart lignende situasjoner selv. Shit happens... Når det er sagt så kan du sikkert forsøke i kraft av din ordre å presse Deal.no til å sende deg den nye WD ekvivalent-disken til den prisen du betalte. Dette blir ikke rettferdig for butikken, men så er det ikke din feil at man i Norge ikke har et system som oppdaterer alle nettbutikker momentant... Så du kan sikkert spille på dette. 2 Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 24. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2016 Denne disken lages ikke lenger av WD (men det finnes en ekvivalent i ny WD HDD-serie som trolig koster normal pris). Viktig å være oppmerksom på at mange nettbutikker får varer fra de samme grossistene. Du kan ofte oppleve at nøyaktig samme antall av en vare "på lager" er oppgitt i flere nettbutikker. Når varen blir kjøpt i en nettbutikk så tar det litt tid før databasen og nettbutikkens web blir oppdatert (særlig over helgen). For rest-varer (som i tilfellet) kan dette føre til uheldige kollisjoner. Jeg tipper at det er dette som har skjedd i ditt tilfelle. Jeg tror ikke Deal.no "lyver" om at de ikke kan skaffe varen du har kjøpt. Jeg tror at varen simpelthen ikke kan skaffes. Jeg har erfart lignende situasjoner selv. Shit happens... Når det er sagt så kan du sikkert forsøke i kraft av din ordre å presse Deal.no til å sende deg den nye WD ekvivalent-disken til den prisen du betalte. Dette blir ikke rettferdig for butikken, men så er det ikke din feil at man i Norge ikke har et system som oppdaterer alle nettbutikker momentant... Så du kan sikkert spille på dette. Vel - du kan godt se det slik, men Deal har også en besparelse ved ikke ha eget lager, det er heller ikke min feil eller ansvar. I tillegg søkte jeg som keg skrev med samme varenummer og fikk resultat at det var på lager. Om det er en annen grossist er ikke mitt problem - stadig samme vare og de kan levere. Lenke til kommentar
vk Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Denne disken lages ikke lenger av WD (men det finnes en ekvivalent i ny WD HDD-serie som trolig koster normal pris). Viktig å være oppmerksom på at mange nettbutikker får varer fra de samme grossistene. Du kan ofte oppleve at nøyaktig samme antall av en vare "på lager" er oppgitt i flere nettbutikker. Når varen blir kjøpt i en nettbutikk så tar det litt tid før databasen og nettbutikkens web blir oppdatert (særlig over helgen). For rest-varer (som i tilfellet) kan dette føre til uheldige kollisjoner. Jeg tipper at det er dette som har skjedd i ditt tilfelle. Jeg tror ikke Deal.no "lyver" om at de ikke kan skaffe varen du har kjøpt. Jeg tror at varen simpelthen ikke kan skaffes. Jeg har erfart lignende situasjoner selv. Shit happens... Når det er sagt så kan du sikkert forsøke i kraft av din ordre å presse Deal.no til å sende deg den nye WD ekvivalent-disken til den prisen du betalte. Dette blir ikke rettferdig for butikken, men så er det ikke din feil at man i Norge ikke har et system som oppdaterer alle nettbutikker momentant... Så du kan sikkert spille på dette. Vel - du kan godt se det slik, men Deal har også en besparelse ved ikke ha eget lager, det er heller ikke min feil eller ansvar. I tillegg søkte jeg som keg skrev med samme varenummer og fikk resultat at det var på lager. Om det er en annen grossist er ikke mitt problem - stadig samme vare og de kan levere. Jeg bare forsøkte å forklare hvordan ting funker i praksis. Det er vanlig at nettbutikker ikke har egne lagere, noe som jo merkes på sortimentet og på prisen du betaler. En kjapp sjekk viser at bare Digital Impuls (fysisk butikk) har 1 stk av denne disken liggende på lager hos dem ... til full pris! Jeg forstår det er irriterende at websidene til Deal.no ikke er oppdatert men husk at en butikk kan faktisk kansellere en ordre uansett, særlig hvis varen ikke lenger kan skaffes (du kan selvfølgelig klage på at websidene ikke er oppdatert men det gir deg ikke noen HDD). Uansett, håper at ting ordner seg til slutt for deg. Lykke til! Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 (endret) Jeg forstår det er irriterende at websidene til Deal.no ikke er oppdatert men husk at en butikk kan faktisk kansellere en ordre uansett, særlig hvis varen ikke lenger kan skaffes (du kan selvfølgelig klage på at websidene ikke er oppdatert men det gir deg ikke noen HDD). Nei! Butikken kan ikke kansellere ordrer etter eget ønske. Når ordrebekreftelse er sendt er ordren "låst", og butikken må levere. At de velger å bruke et ikke-fungerende lagerstyringssystem er ikke forbrukeren sitt problem, det må butikken selv ta ansvar for. Varen er betalt, ordrebekreftelse mottatt, salgsstedet har ikke noe valg. Alternativet for kunden er selvsagt dekningskjøp. Som jeg skrev lengre oppe, så var jeg gjennom det samme hos CDON, men med god hjelp fra Forbrukerrådet ordnet det seg i løpet av 3-4 uker. Endret 24. januar 2016 av BIGG 2 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Skjønner ikke hvorfor man handler på møkkabutikker som Deal etc. Skal jeg ha datautstyr er det blant de siste butikker jeg handler på. 2 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Det BIGG sa. Meget mulig butikken driter seg ut fordi logistikken deres er herpaderp. Det er en mulig forklaring, men ikke en bortforklaring. Avtaler er bindende for begge parter, og når man har mottatt ordrebekreftelse og fått penger trukket/reservert (slik at man som kjøper ikke lenger har mulighet til å avbryte bestillingen) er avtalen å anses som akseptert fra selgers side. Da kan man ikke uten videre gå bort fra avtalen slik det passer en selv. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Det gjelder avtalefrihet om når parter er bundet. Hvis du gir tydelig nok inntrykk av at du ikke er bundet før hendelse x har skjedd, så er du ikke det. Om de tar forbehold om manuell gjennomgang av orden din, så står de i utgangspunktet fritt til det. At de reserverer penger er for så vidt et moment som taler for at avtale er inngått, men det er ikke forbudt å ta forskuddsbetalt. Jeg er ikke så sikker på om du har noe krav her. 1 Lenke til kommentar
vk Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Deal.no er langt i fra den eneste butikken som går på limpinnen særlig når det gjelder rest-varer som ikke lenger produseres. F.eks i artikkelen under henvises det til §21 i FKL som et mulig utgangspunkt for en klage (dog handler mest om forsinket leveranse): http://www.dinside.no/862296/ikke-paa-lager-likevel Jeg synes Herr Brun har (som vanlig) et meget godt poeng i at det kan diskuteres hvorvidt butikken plikter å gjennomføre kjøpet på død og liv (selv FKL åpner for at urimelig belastning på butikken skal ihensyntas i slike tilfeller). Når en vare ikke kan skaffes så kan butikken ikke trylle denne frem uansett. Man får refundert pengene sine eller evt får tilbudt en erstatningsvare om mulig (igjen, usikker om butikken plikter dette i ethvert tilfelle - det kommer an på den konkrete tolkningen av FKL i hvert tilfelle). Jeg håper som sagt at ting ordner seg til det beste for TS. Lenke til kommentar
vk Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Skjønner ikke hvorfor man handler på møkkabutikker som Deal etc. Skal jeg ha datautstyr er det blant de siste butikker jeg handler på. Deal.no tilbyr varer som ingen andre butikker har og ofte til langt rimeligere priser. Jeg har gode erfaringer med Deal.no og de har anstrengt seg flere ganger til å hjelpe meg. To ganger nettopp med varer som ikke lenger kunne skaffes! (Det gikk bra den ene gangen, den andre gangen måtte jeg bare innse at løpet var kjørt.) Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 24. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2016 Deal.no er langt i fra den eneste butikken som går på limpinnen særlig når det gjelder rest-varer som ikke lenger produseres. F.eks i artikkelen under henvises det til §21 i FKL som et mulig utgangspunkt for en klage (dog handler mest om forsinket leveranse): http://www.dinside.no/862296/ikke-paa-lager-likevel Jeg synes Herr Brun har (som vanlig) et meget godt poeng i at det kan diskuteres hvorvidt butikken plikter å gjennomføre kjøpet på død og liv (selv FKL åpner for at urimelig belastning på butikken skal ihensyntas i slike tilfeller). Når en vare ikke kan skaffes så kan butikken ikke trylle denne frem uansett. Man får refundert pengene sine eller evt får tilbudt en erstatningsvare om mulig (igjen, usikker om butikken plikter dette i ethvert tilfelle - det kommer an på den konkrete tolkningen av FKL i hvert tilfelle). Jeg håper som sagt at ting ordner seg til det beste for TS. Problemet er vel at Herr Brun ikke gir deg rett egentlig, det han sier er at forbeholdet jeg siterer ovenfor gjør at saken ikke er clear cut. Det du sier at du får godkjennelse for er noe helt annet. Men jeg forstår at du vil forhandlere bra og tenke på dem, men du later å hoppe over en del jeg sier konstant, og dermed blir det å diskutere med deg litt vanskelig. Du sier stadig at varen ikke kan skaffes, men du går ikke inn på det at nøyaktig samme varenummer gir treff på harddisken og med 5-7 på lager hos dem, slik at ditt argument mister i mine øyne riktighet. Men jeg tror stadig jeg tar saken videre, også fordi jeg har tid til det... 1 Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Deal.no tilbyr varer som ingen andre butikker har og ofte til langt rimeligere priser. Jeg har gode erfaringer med Deal.no og de har anstrengt seg flere ganger til å hjelpe meg. To ganger nettopp med varer som ikke lenger kunne skaffes! (Det gikk bra den ene gangen, den andre gangen måtte jeg bare innse at løpet var kjørt.) Hva slags varer er det Deal har som man ikke kan finne på Komplett, Dustin m.fl? Nå tenker jeg på datautstyr. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå