Tjolaiiz Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Hei, prøver meg her for gode tips og erfaringer. Fikk problemer i november med oljetrykkslampe og ulyd. Stoppet og ble tauet til verksted. Oljepumpe, oljesil, filter og olje ble skiftet. Nå i januar dukket oljetrykklampen opp. Men det skjedde bare av og til. Ingen ulyd og lampe forsvant etter 10 sekunder. Jeg dro tilbake og de skiftet olje. Når jeg kjørte 1km fra verkstd kom lampe og lyd. Her ble det utført motorrens, oljeskift, filter og sil. Nå i dag kom problemet tilbake. Men bare oljetrykklampe. Så jeg regner med sil begynner og bli tett. Dette begynner å bli dyrt, da jeg ikke kan dette selv. Har noen noe gode råd? Vet mange av disse motorene har dette problemet. Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Finn noen som har en OBD enhet, da kan du lese av feilkodene. kan være så meget. Lenke til kommentar
Tjolaiiz Skrevet 23. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2016 Er jo ikke det som er problemet. Problemet er avleiringer. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Uten at jeg kjenner til denne motoren, høres det ut som at du trenger en olje som klarer å løse opp i slagg og levere dritten til der det hører hjemme, i filteret. Hvor langt er den kjørt? Lenke til kommentar
ExcaliBuR Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Det finnes rensevann til motor som skal helles på gjennom oljepåfylling. Har aldri gjort dette selv, og synes det hele virker risky.Er veldig viktig med disse motorene å ha riktig olje, og jevnlig og ofte bytte. Hadde nok prøvd å reklamere, har man ikke noen måneders reklamasjonsfrist på arbeid? Lenke til kommentar
Tjolaiiz Skrevet 23. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2016 Bilen er kjørt 207tusen. Oljen som er på nå er en tynnere olje hel syntetisk. Mulig de brukte denne for å rense opp bedre. Men problemet her er at det går i silen. Jeg mener jeg ikke skal betale igjen for noe de sa var bra. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Kan være vanskelig å få ut all dritt om det først har tettet seg her og der. Kjør tilbake, så fikser de nok tingene.Å starte med innvendig rens kan være noe risky, helt klart. Kan fort ende opp i flere runder med demontering/rengjøring/bytting av sil/filtre/oljer. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Uten at jeg kjenner til denne motoren, høres det ut som at du trenger en olje som klarer å løse opp i slagg og levere dritten til der det hører hjemme, i filteret. Hvor langt er den kjørt? Husk også at hvis filteret blir mettet går alt ufiltrert gjennom sikkerhetsventilen (eller hva den nå heter). Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Uten at jeg kjenner til denne motoren, høres det ut som at du trenger en olje som klarer å løse opp i slagg og levere dritten til der det hører hjemme, i filteret. Hvor langt er den kjørt? Husk også at hvis filteret blir mettet går alt ufiltrert gjennom sikkerhetsventilen (eller hva den nå heter). Og derfor er det ekstra viktig å sjekke filteret ofte, og gjerne bytte flere ganger, mens man holder på med rens, evt bytter til olje som har gode rengjøringsegenskaper :-) Lenke til kommentar
Tjolaiiz Skrevet 23. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2016 Hvillen olje er å anbefale med god renseegenskap? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Tror jeg ville brukt noe sånt: http://www.qmi.no/3%20trinnsAnvisn.pdf For så å skifte sil, filter og olje igjen. Da har du nok fått ut mye mye dritt.Er vel sludge det som oppstår på disse motorene, noen Saab var vel også plaget av dette. Jeg tror hovedårsaken er lange skiftintervaller, typisk >30000 km. Mange motorer har gått til skogen pga den dritten der. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Jeg kjørte en vanlig rens I motoren og lot den gå I 10 minuter på tomgang. Jeg brukte LiquiMoly. Oljen som jeg tappet ut av motoren var svartere enn svart. Motoren ble og mye roligere på tomgang. https://www.youtube.com/watch?v=7HlvlCcXJ7c Lenke til kommentar
kremt Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Fremgangsmåte for noe slikt? Og hvor får man kjøpt det? Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 QMI sin 3-trinns rens er ekstremt effektiv, MEN jeg ville vært forsiktig å bruke noen form for rens på en såpass langt kjørt motor, pga fare for enda mer tiltetting av siler etc. Har sett flere tilfeller hvor bruk av slik rens har medført endel ekstra arbeid (og potensielt endel motorskade); ned med bunnpanne for rengjøring av sil, av med oljerør til turboer, blåsing av kanaler, m.m. Kan fort bli mye arbeid med slikt, og det burde et verksted som setter igang med noe slikt vite. Send bilen tilbake til de som har jobbet med den, få de til å evt ta silen og annet en gang til. De må kunne ta en vurdering om det er behov for ytterligere rens, eller om det bare er snakk om å få kontroll på løst slagg.Royal Purple er en olje som rengjør spesielt bra. Det fører både godt og vondt med seg: Hiver du den oljen rett på en motor som har endel slagg, må du regne med å måtte bytte filter flere ganger, og oljen etter kortere tid enn ellers. Deretter kan en kjøre med normale intervaller (1g pr år, f.eks).Ta evt en telefon til distributøren av QMI og Royal Purple, snakk med Thor Johansen der, han er flink på denslags utfordringer som dette. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 (endret) Fremgangsmåte for noe slikt? Og hvor får man kjøpt det? QMI koster flere hundre kroner. Jeg bestilt min fra Tyskland for rundt 100 kroner for en behandling. Søk etter LiquiMoly Motorspüling I ebay. 1/2 liter er nok. Det er en ren rensemiddel som ikke legger igjen noen belegg slik QMI gjør. Jeg sjekket I bunnpanna etter behandlingen og det ble helt ren inne Jeg ville ha byttet oljetrykkssensor og nivåsensor først. Det er mulig at feilen din ligger der. Har du lest av feilkoder? VAG biler har også en bryter som skal varsle at panseret ikke er lukket og varsling kommer via oljelampa som blinker. Det hender at kontakten på bryteren ruster vekk som på bilen min. Sjekk bryteren. Bryteren er det same som brukes I dørene og koster 150 kroner. Endret 24. januar 2016 av Indian Lenke til kommentar
agvg Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Høres veldig rart ut, har de tatt ned bunnpannen og renset denne så burde det holde lenge. Har de målt at du mangler trykk med en trykkmåler? Lenke til kommentar
Tjolaiiz Skrevet 24. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 24. januar 2016 De målte med trykkmåler at trykket vart for lavt sist den var inne, det ble rettet på ved å rengjøre og skifte sil igjen. Så jeg skal ringe de i morgen, men kan de kreve at jeg betaler igjen for noe de har gjort men som ikke er bra? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Vanskelig å si, har sikkert løsnet mer etter det første gangen. Tingen er vel å få tatt en rens av motoren og dermed bytte igjen og rense sil. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Fremgangsmåte for noe slikt? Og hvor får man kjøpt det? QMI koster flere hundre kroner. Jeg bestilt min fra Tyskland for rundt 100 kroner for en behandling. Søk etter LiquiMoly Motorspüling I ebay. 1/2 liter er nok. Det er en ren rensemiddel som ikke legger igjen noen belegg slik QMI gjør. Trist at du besudler en diskusjon med synsing, uten at du tar forbehold om nettopp det. QMI sin 3-trinns rens er et produkt som normalt brukes av bilverksteder og ikke private. I motsetning til mange andre merker motorrens så består ikke QMI sin av alkoholer og tilsvarende løsemidler, men består av diverse tensider som løser opp avleiringer. Det er ingenting i dette som kan lage noe belegg, tvert imot så fjerner det enkelte typer belegg, men hovedsakelig fjerner det herdede olje og fettstoffer. Lenke til kommentar
Indian Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 De målte med trykkmåler at trykket vart for lavt sist den var inne, det ble rettet på ved å rengjøre og skifte sil igjen. Så jeg skal ringe de i morgen, men kan de kreve at jeg betaler igjen for noe de har gjort men som ikke er bra? Er du sikker at avleiringer som er problemet med bilen? Hva med sensorer som jeg nevnt I tidligere innlegg? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå