Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kjøkkenarmatur med avstengning til oppvaskmaskin

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+130498

alternativt, sett en bøtte under koblingen i skapet, og løsne forsiktig på slangen til oppvaskmaskinen, begynner det å renne masse vann så er den på, stopper det rimelig kjapt er den av. Da er det bare skru til slangen igjen og vri den motsatte veien.

Lenke til kommentar

Prøvde å google dette ganske heftig, så ut som å dra den clockwise skrur den av og anti-clockwise skrur den på. Forsøkte, klarte ikke høre om den fikk noe vann. Etter 5 minutter begynte den å hyle. Men det kan jo ha vært noe annet. Vet ikke om det er noen god ide å prøve andre veien, er en del andre feilkilder som er mulige. Vet ikke hvor stor sjansen er for å ødelegge oppvaskmaskinen på denne prøvingen.

Lenke til kommentar

Ca 0, den starter den ikke får vann.

Har du prøvd begge veier? På min maskin så hører jeg om den får vann eller ikke, får den ikke vann står den bare å durer lavt, med en gang den får vann begynner den å jobbe med noe.

Kan det være at den ikke klarer å pumpe ut vann? F.eks tett filter eller noe slikt...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

Prøvde å google dette ganske heftig, så ut som å dra den clockwise skrur den av og anti-clockwise skrur den på. Forsøkte, klarte ikke høre om den fikk noe vann. Etter 5 minutter begynte den å hyle. Men det kan jo ha vært noe annet. Vet ikke om det er noen god ide å prøve andre veien, er en del andre feilkilder som er mulige. Vet ikke hvor stor sjansen er for å ødelegge oppvaskmaskinen på denne prøvingen.

Igjen, ta og skru litt på slangen, akkurat nok til at det kommer vann ut, stopper det ikke er kranen åpen, stopper det er kranen stengt, det er ikke vanskeligere enn det, og da ser du i samme slengen i hvilken posisjon den er åpen og i hvilken den er stengt.

Lenke til kommentar

Polakker som har montert den til IKEA-kjøkken. De har brukt klosser i bånn for å få den høyt nok ser jeg. I det hele tatt ganske mistenkelig installasjon, den er heller ikke festet til benkeplata ser jeg nå. Men uansett, stort spm-tegn til at den lekker vann. Den har jo solide tetningslister inni, og det er vel egentlig ikke noe annet enn disse som hindrer at vannet går ut?

Lenke til kommentar

Moderne oppvaskmaskine skal ikke bygges opp med klosser så sant det er snakk om standard benkehøyde. De har justerebare ben. De skal også skrus fast for å ikke tippe ved høy vekt i skuffene som dras ut eller følge med ut av benken hvis man drar kraftig i døra. Dette er helt klart feil motert (uansett nasjonalitet på den som har gjort det).
Tetningslistene er vanligvis på siden og topp. I underkant er det ikke alltid lister fordi vannstanden ikke går opp til døra. Hvis det lekker ut i underkant av døra vil jeg tro at den ikke er i vater eller så er det for mye vann i maskinen. Når den er ferdig, er det synlig vann i bunn av maskinen? Kanskje den ikke klarer å pumpe ut alt? Hva slags maskin er det snakk om?

Lenke til kommentar

Det er en AEG. De har satt høyden på benkeskapene veldig høyt. Beina står i full strekk, det er 92 cm opptil benkeplata og 96 inkludert benkeplata. Tydelig at oppvaskmaskinen normalt ikke skal strekkes så høyt. Jeg kjørte en runde til, da kom det litt mindre vann. Så festet jeg det jeg kunne finne av skruer, samt skrudde den fast til skroget. Da ble det ingen lekkasje på 3. kjøring. Men kan det være at den lekker vann _bare_ fordi maskinen ikke var skrudd til skroget? Den var ikke løs generelt...

Ser heller ikke helt hvordan jeg nå skal få vatret denne inni der.

Det vanlige er vel at man vatrer den på utsiden og så skyver inn. Her blir jo det bare surr med klosser under og greier..

Lenke til kommentar

Vanlig oppvaskmaskiner er justerbare ca 82 - 87 cm slik at det fungerer under vanlige 90 cm høye benker og gamle på 85 cm. Asko og Miele har "XXL"-modeller som kan justeres opp til 91 cm, men Bosch og Siemens har faktisk noen "ekstra høye" modeller som kan justeres til 92,5 cm som f.eks. Siemens SX66P082EU.

Hvis benken her er 96 cm høy så håper jeg at det er spesialbestilt pga spesielle løsninger eller pga høye mennesker/brukere. Hvis ikke, så er dette dårlig arbeid og reklamasjonsgrunn. Og hvis maskinen er bestilt sammen med kjøkkenet er det i hvertfall en feil.

En oppvaskmaskin skal ikke lekke selv om den ikke er helt i vater. Noen maskiner kan bli litt skjeve hvor hele kabinette vrir seg litt ved skikkelig feil montering. Da kan det skje at den ikke er tett, men da vil man merke at døren er vanskelig å lukke fordi den er for nærme en av sideveggene og er skjev i forhold til toppen av maskinen. Hvis monteringen er grei og det lekker vil jeg anbefalle å ta kontakt med AEG/Electrolux support på tlf 815 30 222.

Lenke til kommentar

Det er elendig arbeid fra håndverkerne selvfølgelig ja. Kona er 160, så ikke spesielt praktisk med en arbeidshøyde på 96 nei.

Nå er AEG oppvaskmaskinen faktisk en XXL, men det hjalp tydeligvis lite da beina er i full strekk og likevel har de bygget opp med flere klosser for å komme opp til 92.

Når jeg fikk skrudd den fast til skroget så har jeg kjørt den tre ganger uten at den har lekket vann. Men kan jeg da friskmelde den? Føler meg ikke helt trygg på den, har fortsatt en skål under den der den har lekket før.

Lenke til kommentar

En benkehøyde på 96 cm til en person på 160 cm kan vel nesten kalles uforsvarlig. Hvis kona skal jobbe mye på kjøkkenet vil det kanskje gi problemer med skuldre og rygg. Hun bør ha en lav krakk å stå på - eller kanskje jobbe på kjøkkenet med høye heler eller platåsko... Skulle dere tatt hensyn til hennes høyde burde vel benken heller vært 85 cm høy.

At en AEG oppvaskmaskin er XXL har ingenting med høyden på selve maskinen å gjøre. Når AEG og Electrolux kaller oppvaskmaskinene XXL betyr det at de er romsligere innvendig fordi de har komprimert plassen til pumper o.l. i bunnen slik at det utnyttbare rommet blir høyere uten å endre høyden på selve maskinen. Hos f.eks. Miele og Asko betyr derimot XXL at maskinen i seg selv er høyere, og disse er enda høyere innvendig enn AEG/Electrolux XXL.

Hvis maskinen vred seg litt eller endret posisjon litt da du skrudde den fast kan, så kan det ha stoppet lekkasjen. Men jeg ville også være skeptisk hvis maskinen først lekker og det tilfeldigvis gir seg. Kanskje det er en liten innnvendig lekkasje? Da vil maskinen etterhvert stoppe og varsle når det blir vann i bunnplata. Som sagt i forrige post ville jeg snakket med produsentens support før jeg friskmelder maskinen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...