Gå til innhold

Prosjekt:Makeover [105%] Bilder: 7/7


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva er slangedimensjonen hos deg?

 

Dersom du har 1/2" ID slanger:

 

Å bruke andre slanger enn Waterchill sine egne eller andre slanger med like tykke vegger og som er like stive i hurtigkoblingene blir ikke tett desverre....

 

Det du kan gjøre er noe lignende som jeg gjorde med min Magnum GPU blokk (som har 10mm OD nipler), jeg varmet opp slanger lik de som var brukt i waterchill fra Pumpe til radiator (1/2" OD) og tredde på Magnum blokken, deretter tredde jeg slangen fra resten av systemet(1/2" ID) utenpå og satt på slangeklemmer.

 

Edit: eventuelt prøve å varme opp 1/2" OD slangene så de går på 1/2" ID niplene ett annet sted, men lykke til, jeg sleit med 10mm

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Vi kan si det sånn. OM de ikke blir tett så har jeg fortsatt 3 stykk nipler som jeg ikke har brukt fra da jeg skiftet nipler på AC Twinplex blokka mi og AC Chipset blokka mi med riktig indre dimensjon som passer i blokka. Å varme opp slanger for å så tre de på hurtigkoblinger er etter min erfaring et rent pokker, og jeg hopper heller ifra Tromsøsundbrua enn og i det hele tatt begynne. Men takk for rådet ;)

Lenke til kommentar
Vi kan si det sånn. OM de ikke blir tett så har jeg fortsatt 3 stykk nipler som jeg ikke har brukt fra da jeg skiftet nipler på AC Twinplex blokka mi og AC Chipset blokka mi med riktig indre dimensjon som passer i blokka. Å varme opp slanger for å så tre de på hurtigkoblinger er etter min erfaring et rent pokker, og jeg hopper heller ifra Tromsøsundbrua enn og i det hele tatt begynne. Men takk for rådet ;)

Dersom jeg hadde visst hvor mye arbeid det var før jeg begynte med min "Magnum GPU slange-mod" hadde jeg nok heller hoppet fra nærmeste bro jeg også :p

 

Men jeg trodde blokken ikke kunne byttes nipler på jeg?

 

Edit: never mind, det ser jo tydelig ut som gjenger dette her:

 

http://www.ocshoot.no/water/antarctica/5.jpg

 

 

Jaja, skal slutte å plage deg jeg, gå å jobb med systemet du ;)

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Skulle vel være 1/8" BSP om det følger "systemet" til de fleste vannblokkene jeg har vært borti. Litt dumt at det er så få som oppgir samme informasjon som Microplex.

Om alt skulle gå til pokker så har jeg folk jeg kan selge den til uten problemer.

 

Plages ikke. Har fridag.. (Les: leksedag)

Lenke til kommentar
Skulle vel være 1/8" BSP om det følger "systemet" til de fleste vannblokkene jeg har vært borti. Litt dumt at det er så få som oppgir samme informasjon som Microplex.

Om alt skulle gå til pokker så har jeg folk jeg kan selge den til uten problemer.

 

Plages ikke. Har fridag.. (Les: leksedag)

På mine blokker er det stort sett 1/4" BSP som går igjen... Inkludert på den plexi platen en fikk kjøpt hos 3dfxcool til waterchill CPU standard (erstatningstopp for socket A), mens på den som fulgte med Waterchill CPU blokken var det noe større :thumbdown: (ergo kunne jeg ikke bruke niplene fra orginal blokken slik en skulle ifølge manualen til toppen....).

 

Edit: savner den info`n om gjenger hos de fleste Norske Webshopper ja :devil:

 

Edit2k: er det bare meg eller ser det ut som antarctica med 10mm har mindre dimensjon på gjengene enn antarctica med 12mm?

 

http://www.ocshoot.no/water/antarctica/2.jpg

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar
Skulle vel være 1/8" BSP om det følger "systemet" til de fleste vannblokkene jeg har vært borti. Litt dumt at det er så få som oppgir samme informasjon som Microplex.

Om alt skulle gå til pokker så har jeg folk jeg kan selge den til uten problemer.

 

Plages ikke. Har fridag.. (Les: leksedag)

 

Edit2k: er det bare meg eller ser det ut som antarctica med 10mm har mindre dimensjon på gjengene enn antarctica med 12mm?

 

http://www.ocshoot.no/water/antarctica/2.jpg

Vel vet ikke helt, men ifølge Ocshoot så var jo indre dimensjon på niplene bare 6,5mm på 10mm versjonen. Det er jo helt sinnsykt.

Det er nok 10mm som ligger øverst og 12mm nederst. Det ser faktisk ut som om 12mm versjonen ikke er mer enn 8-9. Svært hvor svære de hurtigkoblingene var da.

Lenke til kommentar

Vel løsningen blir vel å skaffe seg både 1/4" BSP og 1/8" BSP nipler så du har det når blokken kommer.

 

1/8" hadde du vel fra før, men 1/4" kan det jo være en ide å få tak i?

 

Var ikke meningen å gjøre deg usikker ;)

 

Værre om du har veldig dårlig tid og står der med feil dimensjonerte nipler ;)

 

Edit: 12mm OD slangene til waterchill har en 8.5mm ID.....

Endret av AveMORphine
Lenke til kommentar

Absolutt, men dere får ikke se enda. Har vært å fått noen prøver hos blikkenslageren til fronten. Han hadde faktisk to plater, en i aliminium og en i stål i nøyaktilg størrelsen jeg ville ha. Stål går til å lage fronten siden nyansen ligner mest på resten, mens aliminiumet (får mer, dette var bare for å se hva som passet) går til å legge rundt rammen under kabinettet. I dag har jeg gjort lite. Har bare laget meg noen arbeidskisser.

 

Har vært enormt uheldig og med 4 prøver (skolegutt) i løpet av en uke så får man ikke gjort så mye. Kameraet kommer heller ikke før i morgen.

Sotet plexi til fronten får jeg kjøpt på mandag, mens den grønne har jeg enda ikke hørt noe til. Så det skurrer litt der med tanke på den 29.

 

Men i mål kommer jeg nesten garrantert.

Spørs om jeg får meg ny blokk før den tid. Så i lommeboka i dag og det tørkner til.

Lenke til kommentar

DEL 3

 

Da var endelig del 3 av dette prosjektet i gang.

I begynnelsen var det meningen at dette skulle bli gjort i hver del:

 

Del 1: Innvendig modding. Plexioppheng og plexihkplate

Del 2: Utvendig modding. Dører og front.

Del 3: Finish og de små detaljene.

 

Desverre så ble det det ikke helt som jeg hadde planlagt. Fronten ble satt over til del 3 av den ene grunn at jeg har en haug av små dilldall og detaljer liggende klare, som jeg har lyst til å vise frem. Helst så hadde jeg lyst til å vise alt i en kronologisk rekkefølge hvor alt kom som det skulle, og ikke litt av denne delen, og litt av denne delen etterhvert som det ble ferdig. Derfor hiver jeg fronten over i del 3 så dette skal gå unna.

 

Vel, dagene går fort avgårde og jeg henger ikke så overraskende etter tidskjemaet. Ble heldigvis litt positivt overrasket over deadlinen, har hele tiden trodd det var 29.mars, men det var den 31.mars. Altså et par dager ekstra.

Så med nytt håp og "iver" satt jeg kursen ned mot kjelleren.

 

Blikkenslagernissen var snill med meg i år og gav meg to hele plater som hadde de nøyaktige målene jeg trengte til fronten. Den ene platen i aliminium og den andre i stål.

 

blikkenliten.jpg

 

Etter litt sammenligning kom jeg fram til at aliminiumet ble for lyst i forhold til de andre dørene, og dermed kunne jeg ikke bruke det.

Men idèrik som jeg er, så ploppet det frem en god ide. En meget god ide.

 

De fleste husker sikkert rammen som jeg har fastmontert til bunnen for å slippe inn litt luft til radiatoren. Vel, jeg har alltid hatet fargen, siden den ble langt i fra sølv, men mer gråaktig. Siden jeg verken har penger eller lyst (til å demontere greia altså) til å få ramma chromet, så fant jeg ut at aliminumet passet ypperlig til å få den metall-looken jeg har ønsket meg. Så vi kuttet opp ramma til passende biter.

 

rammebiterliten.jpg

 

(Vær oppmerksom på at den siden du ser på bildet er IKKE den som kommer til å bli vist frem når det limes. Begge platene kom med beskyttelsesteip på en av sidene. Den siden på bildet kommer til å vende inn mot treverket)

 

Disse bitene har enda ikke fått buen som ramma har, siden jeg ikke hadde tid til det idag.

 

Men over til selve fronten. På side 6 så postet jeg et bilde over hvordan jeg ville fronten skulle bli, og slik skal den også bli. Siden jeg ikke har fått kjøpt sotet plexi enda, så fikk jeg konsentrert meg om fronten, og dermed ble resultatet som ønsket. Nemlig bra, meget bra (håper jeg hvertfall).

 

maskertliten.jpg

 

markertliten.jpg

 

littborteliten.jpg

 

littmerliten.jpg

 

klarforavdukningliten.jpg

 

 

Det tok sin tid. Flittig samarbeid av dremel ( :dremel: ) stikksag og andre metallblader gjorde at jeg til slutt endte opp med noe jeg er svært fornøyd med. Brukte ekstra tid på fronten siden jeg alltid har klart å få en liten knekk på de andre dørene når jeg kjørte stikksagen for hardt. Nå slapp jeg det heldigvis.

Sååå, noen som vil se hvordan den ser ut uten maskeringstapen?

Look no further..

 

smoothliten.jpg

 

smooth1liten.jpg

(Beklager kvaliteten på dette bildet. Jeg var ikke klar over hvor dårlig det var, og jeg tok bare ett.)

 

Jeg kan ikke si annet enn at jeg ble meget positivt overrasket over hvor bra finishen var på dette metallstykket. Jeg forventet ikke det aller beste, og pusseklossen var klar for action, men heldigvis så slapp jeg det.

For WOW...

 

Nå er alt til lakking og jeg forventer å være ferdig med det på tirsdag.

I mellom tiden skal jeg pusle med lokk til vanntanken (om den grønne plexien er kommet inn) og plexien som skal være i fronten.

 

Fikk bare så lyst til å poste et lite bilde av MIST psu'en som snart havner på operasjonsbordet. Synd kameraet som jeg har ikke fanger opp finish så utrolig bra. Dere som har en MIST psu vet hvor enormt bra finishen er.

 

mist1liten.jpg

 

mist2liten.jpg

 

Thats all for now.

Stay tuned... :dremel:

Endret av bamsefar
Lenke til kommentar

Noen forresten som kan hjelpe meg med et lite problem.

Hvis dere ser på MISTen så ser dere at den har to kontakt tilkoblinger. En for strøm inn og en for strøm ut, right?

Denne kontakten som leder strøm ut er vel ment for de gode gamle skjermene som hentet strøm i fra psu, right?

Det jeg tenkte på var å få tak i en slik kabel som jeg kutter av og kobler på kontakten til pumpen slik at jeg har en slags "rele" (i mangel av et bedre ord) slik at pumpen skrur se på når jeg gir strøm til den.

(I dag bruker jeg en kontaktpadde, men den har for få kontakter så det er ikke så enkelt å få brukt alt)

 

Noen som vet HVOR jeg kan få kjøpt en slik kontakt ?(det er ikke en vanlig strømkontakt til psu, den passer ikke) Kjøpt helst siden jeg ikke har flere gamle vrak jeg kan låne fra.

Og noen som vet om dette vil fungere? Det er vel 230 som kommer ut av den kontakten?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...