Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Sittehøyde - tekniske data?

Morgens

Anbefalte innlegg

Heisan.

Har noen kjennskap til en slags database med tekniske data på biler? Mål osv.

Tante på 69 skal ha ny bil og hun vil sitte høyt.

En ting er at en RAV4 er høyere enn en Astra, men hvor mye utgjør det?

Golf f.eks. har oppgitt høyde samt avstand fra setet til taket og da er jo differensan høyden - eller?

Noen ideer om hvordan man skal finne ut dette?

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ingen oversikt over dette, ei vet jeg om det eksisterer en database om akkurat slik informasjon. Eneste jeg kan tenke meg til er at produsenten selv har skrevet ned dette under teknisk data eller at det sår mål om diverse så man kan regne seg frem til dette selv.

Men hva er det hun vil sitte høyt i forhold til?

Er det snakk om høyt i forhold til interiøret er det vel likegyldig hva slags bil bare man har muligheter til å justere setet opp og ned. Til nød kan det vel brukes en sittepute.

Er det høyt i forhold til trafikken vil det være naturlig å søke seg mot biler med høyere bakkeklaring enn en vanlig familiebil. Gjerne i kombinasjon med mulighet for å justere setet opp og ned.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Takk, det er vel mest siden hun har fått nye knær og gjerne vil sette seg inn, ikke ned.

Jeg snakket for en stund siden med noen som solgte sin "vanlige" bil til fordel for en Opel Mokka, nettopp av denne årsaken. RAV4 er også en flott SUV, men blir mer kostbar. Da jeg tok BE-lappen kjørte jeg en Kia Sportage, og ble positivt overrasket over den.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk, det er vel mest siden hun har fått nye knær og gjerne vil sette seg inn, ikke ned.

Da vil det være naturlig å se på biler med noe mer bakkeklaring enn en vanlig familiebil. Crosscountry/allroad-varianter kan gå til nød vil jeg tro.

Men som Ar`Kritz skriver over her, hun må nesten teste biler selv da dette er inviduelt.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Be tanta di teste Toyota Yaris Verso 5 seter. Selv jeg på 190cm setter meg nesten rett inn der. Pass på å se etter registerkjede-motorene.

Jeg skriver under på denne. Kjører selv en toseter på jobb, og med mine 198 sitter jeg nogenlunde greit, selv med skillevegg. Syns man sitter greit med god oversikt. Jeg må jo sette meg litt ned siden jeg er såpass lang, men den burde være perfekt for litt lavere mennesker. Bombesikker er den også (holdt ut som pizzabil i mange år). 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...