Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] Kan denne males?

Anbefalte innlegg

På det nye rommet mitt har jeg "nattbordet" på http://www.ikea.com/no/no/images/products/flaxa-hodegavl-med-rom-hvit__0202633_PE358972_S4.JPG. Som dere ser er en del av dette limegrønt og selv om sengen er usynlig fra arbeidspulten og heller ikke så veldig synlig fra kroken med to stoler, lite bord og hylle/TV irriterer det meg ganske kraftig fordi rommet ellers er hvitt-svart-marine- og mellomblått-rødt (noenlunde i den rekkefølgen og lite rødt, bare to skapdører ca 40*40 cm og to litt store pynteputer).

Det er firmaet mor og far arbeider for nå som eier huset vi bor i og alle møbler der, så vi måtte selvsagt spørre dem først, men svaret derfra er altså at det er bare å male så lenge arbeidet blir ordentlig gjort slik at andre senere uten videre kan male ovenpå om de vil. Å få behandlet to IVAR-hyller til gangen like utenfor rommet mitt som vi alt har fått svart "lasur" til og så skru disse sammen haster mest, for her skal bli en lesekrok som er "nesten min" med de to hyllene + en svart lenestol med høy rygg + et rødt lite bord :). Etterpå vil jeg imidlertid gjerne få malt det limegrønne på nattbordet også f eks marineblått.

Nå lurer jeg på:

1. Kan dette males på ordentlig måte?

2. Dersom svaret på 1 er ja, hvilken maling bør jeg bruke? (Det hjelper meg ikke om dere sier f eks "Jotun Fenom", for vi bor i utlandet og butikkene her har helt andre malinger enn i Norge. Jeg må derfor vite malingstype (oljemaling, vannmaling osv), hva den skal være beregnet for og om den skal være takmatt/fløyelsmatt/halvblank/blank/lakkblank, så må jeg finne en passende maling ut fra det i butikken. (Jeg liker oljemaling bedre enn vannmaling, både fordi den lukter ganske OK og ikke gammel tyggegummi og fordi jeg rekker å "massere" den ordenlig før den begynner å tørke også om jeg ikke står i kjøleskapet og maler.) Det aller enkleste hadde likevel vært om vi kunne brukt IKEAs bokser (http://www.ikea.com/no/no/images/products/behandla-lasur-svart__52207_PE152824_S4.JPG) , men da må jeg vite det fort (innen veldig tidlig onsdag morgen i Norge). Det er vanligvis temmelig langt dit, men på en arbeidsreise far skal ha kommende uke skal ha ha et stopp like ved et IKEA og har sagt han rekker en tur innom før neste post på programmet.

3. Dersom svaret på 1 er ja, hvilket redskap bør jeg bruke (rund pensel, flat pensel, pute, liten rull osv)?. Jeg liker best selv å male slik far har lært meg: Først en stor tykk "Z" med en rund pensel, så stryke utover med denne først på tvers, så på langs og så på tvers igjen før jeg til slutt lager flaten glatt og fin med en veldig flat pensel som heter "fordriver".

4. Dersom svaret på 1. er nei, hva kan jeg gjøre for å få det grønne en annen farge eller den grønnfargen "usynlig" desom det første ikke lar seg gjøre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker som du kan mye om maling, metoden med Z og på kryss og tvers med rund pensel og deretter fordriver er mer avansert enn hva jeg har brukt eller lært av min far. Men gir sannsynligvis godt resultat. Jeg vil anbefale at du gjør det på den måten, hvis du er vant til den og får godt resultat.:)

http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00247964/ viser at sengegavlen din dels er foliert dels er malt med akrylmaling. Skal du male hele, eller bare det som er grønt?

Et alternativ til maling kan være å lime på tapet, eller en selvklebende folie.

Men selvsagt kan den males. Det meste kan males, hvis forarbeidet er godt. En akrylmaling vil være et godt valg. Oljemaling også, men det er vel så og si forbudt i alle fall i Norge og EU til interiørbruk, men brukes vel fortsatt i malinger for lister etc der man ønsker høy glans. Latexmaling (også kalt PVA), som gjerne er de matteste malingene fraråder jeg, særlig til bord/møbler man kan tenkes å søle vann på. Det blir lett skjolder. Eller ringer bare ved å sette fra seg et glass med litt fuktighet under.

Forarbeide er viktig for å sikre at ny maling hefter godt til den gamle, unngå at den nye malingen flasser. Som forarbeide må møbelet minimum avfettes godt. Salmiakk egner seg bra. Finnes i utlandet også, kalles gjerne 'ammonia' på engelsk. Det kan også være lurt å matte ned flatene med fint slipepapir, samt først male med en heftgrunning før du maler med toppstrøket.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar og råd, svinks :)! Var ikke inne i går siden jeg ikke var i nærheten av en datamaskin hele dagen, så fikk ikke svart da.

Jeg kan ikke egentlig mye om maling, men akkurat det å flytte maling fra boks eller bøtte til overflate har jeg gjort litt av (Derfor har jeg ganske god trening med "Z-metoden". Far har forklart at han har lært den av bestefar som hadde lært den av en fagmaler og at poenget med den var å få malingen jevnest mulig fordelt i tykkelse og utemaling best mulig inn i treet og ikke utenpå det. Poenget med runde pensler var videre at de "slurpet" mest mulig maling i boks eller bøtte for hver gang man dyppet dem, mens de var ubrukelige til å lage jevne flater med, derfor trengte man også en flat og tynn "fordriver." som skulle "fordrive" ujevnhetene til de runde penslene.) Oppdaget nemlig da jeg var sju-åtte år at naboer og andre "mellom oss og skolen" lønnet med både godteri, kaker og klingende mynt dersom jeg hjalp med å male stakitter, hundehus, lekehytter, kjellermurer og lignende, så har malt en del slikt fra da til jeg ble 13 og ikke hadde tid mer fordi jeg fikk "ordentlig" arbeid. I hvert fall har jeg malt nok til at jeg fra jeg var ni-ti år stadig hadde full liste med oppdrag som ventet når jeg hadde tid ledig... (Må vel ha gjort arbeidet OK også, for anbefalinger sjefen min fikk fra folk jeg hadde hjulpet med både maling, hageluking, vedbæring og snømåking sørget for at jeg fikk arbeidet da jeg var 13 og yngste søker i konkurranse med ungdommer som var 15-16.) Også hjemme har jeg hjulpet en del med å male i en leilighet fra 1950-tallet som har ganske mye malerarbeid å gjøre siden både alle vegger (inkl badet), alle kjøkkenskap, alle garderobeskap, et par gulv osv er malte. Imidlertid har jeg i begge tilfellene + på skolen bare brukt maling jeg har fått i hendene, dette er første gangen jeg har måttet skaffe malingen jeg skal bruke selv.

Det er bare det som er grønt som skal males. Det hvite på seng og "nattbord" er veldig OK, poenget er å bli kvitt det grønne som jeg overhodet ikke synes passer sammen med de andre fargene på rommet. Kanskje skal jeg også male skuffefrontene på selve sengen (http://www.ikea.com/no/no/images/products/flaxa-seng-m-oppbev-ribbebunn-hvit__0106427_PE254547_S4.JPG) om jeg ikke maler det grønne på nattbordet svart som dem. Aller helst kunne jeg tenke meg begge delene marineblå, fordi alle tre settene med sengetøy til sengen min er hvitt med marineblått på den lille puten + på en bred "ramme" på den store puten og dynetrekket. Kan de frontene også males og finner jeg en OK marineblå maling blir det nok slik :).

Dersom oljemaling kan brukes uten problemer vil jeg nok helst bruke det (prosjekt IKEA måtte jeg droppe fordi jeg undersøkte litt på nettet og IKEA der far skal hadde ikke maling, bare bivoks), for det er male jeg foreløpig har fått lov til å gjøre med "nattbordet" Vi bor utenfor EU og her er oljemaling i salg, for så en butikk hadde "semi-gloss (må vel være halvblank?) oil-based paint/indoor use only" i bokser på ca 1/2 liter i vinduet. Så store bokser tviler jeg altså på at er ment til å lage malerier av og det var forresten et bilde av en vinduskarm på boksen også. Latexmaling kjenner jeg, det er noe far sier man kan male tak og kanskje bodvegger med, absolutt ingenting annet fordi den både får vannringer og vaske-/slitasjemerker like fort som kan snu seg rundt på hælene.

Salmiakk kjenner jeg godt. Det stinker nesten som ammoniakk og mor brukte det i vannet til å vaske vegger og tak på kjøkkenet med når vi hadde vårvask, skolestartvask og julevask. Det brukte vi også i enda sterkere vann når stekeovnen skulle vaskes grundig og jeg/vi brukte det alltid i veldig sterkt vann før noe inne i leiligheten skulle males + når jeg skulle male synlig møkkete ting i tre utendørs og vask med hageslange og skurekost ikke var nok. Jeg vet mor allerede har sørget for en liten kanne med slikt i skapet under kjøkkenvasken her også, så helt uproblematisk å ordne. Men er det nødvendig med heftgrunning når det jeg skal male alt er malt og altså har fått grunningsmaling allerede? Man trenger vel bare ett grunningsstrøk når man maler?

Lenke til kommentar

Hei.

Det er vanskelig å vite nøyaktig hvor glatt denne overflaten er.

Men jeg skjønner... det er litt mye å sitte igjen med to bokser (heftgrunning+maling) i etterkant dersom ikke alt brukes opp. Blir dobbel lagring på en måte, bare fordi man skulle male noen små flater.

Kjenn etter hvor glatt overflaten er, og tenk logisk  Og følg rådet om å pusse litt med sandpapir (lett og jevnt). Ettersom dette ser ut til å være sponplater, lønner det seg nok ikke å pusse i mer enn ca 30 sekunder på hvert sted.

Lett å kjøpe for mye maling. Kanskje du rett og slett bare trenger en slik tube som kunstmalerne bruker? Eller en liten boks. Kommer an på hvor mange strøk det blir totalt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar, Porcius Festus.

Overflaten virker ikke så veldig glatt, så tror jeg prøer å pusse med litt sandpapir (våtslipepapir) og så med den malingen jeg nevnte. Sjekket i dag, den kunne fås i marineblå i bokser på 0,48 liter for ca 68 kr og det skulle passe bra. 0,48 liter skulle dekke 4-4,5 kvm i ett strøk og jeg skal male 1,6-1,7  kvm i to strøk, muligens tre strøk på ca 0,3 kvm (for slitestyrkens del). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...