JoachimGD Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Hei! Er på utkikk etter en bærbar PC til min mor. Hun bruker den for det meste kun til nettbanken, facebook, spotify og kanskje skype innimellom. Hun ønsker at PC'en skal vare lenge uten å bli treg, men som nevnt er ikke hennes bruk av det heftigste. jeg har sett på 2 PC'er, og forskjellen er: Pc nr1: 8gb ram, 5.gen. intel core i5 5200U 2.2Ghz, 1tb HDD 5400rpm Pc nr2: 4gb ram, 6.gen. intel core i5 6200U 2.3Ghz, 256gb SSD. Ellers enn dette så er PC'ene ganske identisk, er dette som gjør en forskjell. Når det kommer til hvor mye diskplass hun trenger, så er det ikke barebare å spørre en mor hvor mye plass hun bruker. Men vi tar utgangspunkt i at selv 256gb er nok. Hvilken av disse vil hun bli mest fornøyd med for sitt bruk? Kjapp til det hun bruker den til, og hvilken vil hun kan være mest fornøyd med etter 3 år? Tusen takk for all mulig hjelp! Lenke til kommentar
srbz Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Om det er mulig å putte mer ram i nr2 vil jeg holde en knapp på den + 4 GB ekstra ram. 1 Lenke til kommentar
JoachimGD Skrevet 23. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2016 Står den kan ha max 16gb ram og har 1 spor ledig, så skulle vel gå det:) hvordan er det hvis det skulle bli lite plass på pcn? Er vel ikke lett å kjøpe en større disk som passer inn i pcen slik som på stasjonære pcer Lenke til kommentar
mna Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Til den bruken vil jeg nesten tør å påstå det ikke er så nøye med øvrige specs så lenge det er over 4gb ram. 2 kjernet cpu med ht å ssd. 1 Lenke til kommentar
JoachimGD Skrevet 23. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2016 Så ssd med 4gb ram vil være bedre enn 8gb ram og hdd mener du? Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 MYE bedre. RAM er det letteste og billigste som kan oppgraderes på en laptop. 1 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 (endret) Han skrev over 4 GB RAM. Det vil sikkert funke med 4 GB også, men for å være noenlunde trygg er det like greit å gønne på med 8. RAM og disk er normalt det eneste som er ganske lettvint å bytte i en laptop. Du kan antageligvis ikke sette inn flere disker, men bytte ut den som allerede er der. Om maskinen støtter M.2 i tillegg til 2.5" kan du ha to disker. edit: Men såfremt maskinen kun skal brukes til noen få, utvalgte programmer og ingen lagring av store ting som videor, spill etc, er det slett ikke sikkert du kommer til å oppleve noe behov for større lagringsplass i maskinens levetid. Husk også backup av viktige data som feriebilder osv. Har hun noe hun ikke har råd til å miste kan det være greit å investere både i en ekstern disk og evt skylagringstjeneste i tillegg til selve maskinen. Man bør alltid ta utgangspunkt i at disken på et eller annet tidspunkt kommer til å feile. Endret 23. januar 2016 av srbz 1 Lenke til kommentar
JoachimGD Skrevet 23. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2016 Tusen takk for hjelpen alle sammen! Da tror jeg nok det ender opp med PC nr 2, og eventuelt sette inn 4gb ekstra ram etterhvert om det viser seg å skulle være nødvendig, billigere alternativ det enn å sette ssd i PC nr 1:) også får hun heller 6 generasjon av prosessoren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå