frawo Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Hei Reinstalerte XP, men da forsvant harddisk 2 (Maxtor 80). Finner den i bios, hvordan får jeg den på plass igjen? Har hatt den på plass tidligere. Frank Lenke til kommentar
KriB Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Høyreklikk på "Min datamaskin", velg "Behandle" I vinduet som kommer opp velger du disk behandling eller no (sitter ikke foran maskina nå, er på jobb.) Da skal du få frem alle disker som er koplet til systemet. Velg disken du ikke finner, og sett den opp på samme måte måte som OS disken din og du skal være i havn. (Det er et halvt år siden sist jeg gjorde det så jeg husker ikke den nøyaktige fremgangsmåten, prøv deg frem litt) Lenke til kommentar
KriB Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Er hjemme nå. Nøyaktig forslag: Høyreklikk "Min Datamaskin" Velg "Behandle" Finn "Diskbehandling" i det venstre vinduet Se at begge diskene er "merket" med det samme. Lenke til kommentar
SinIC Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Kan jo også være at du må installere drivere for raid? Lenke til kommentar
frawo Skrevet 18. november 2003 Forfatter Del Skrevet 18. november 2003 Høyreklikk "Min Datamaskin"Velg "Behandle" Finn "Diskbehandling" i det venstre vinduet Se at begge diskene er "merket" med det samme Finner ikke HD 2 der... Kan jo også være at du må installere drivere for raid? Raid drivere på plass, hjelper ikke. Skulle nok ikke prøvd å legge inn XP på nytt, men det skyldes at XP begynte å henge, blant annet kom ikke oppgavelinja på plass og all nettverk forsvant (også internett tilkoblingen). Det hjalp ikke å reinstalere... :grine: ...ellers takk. Lenke til kommentar
KriB Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Har du prøvd å flytte disken over på en annen IDE-kabel? Den kan være dårlig. Lenke til kommentar
drvcd Skrevet 19. november 2003 Del Skrevet 19. november 2003 Last ned Powermax fra maxtor og test disken. kanskje disken har tatt kvelden og at det er grunnen til at XP begynte å klage. Du burde sett disken i "disk management" som nevnt over. Kjører du den i raid? Lenke til kommentar
frawo Skrevet 23. november 2003 Forfatter Del Skrevet 23. november 2003 Vel, for å avslutte...skiftet idekabel: til ingen nytte. HD var på et ekstra ID/PCI kort, skiftet over til IDE på hovedkortet og da dukket disken opp med alt på plass. Ser ut som problemet er IDE/PCI kortet, har flyttet plass, reinstalert det, men funker ikke hverken med HD, CD spiller eller LS120 (er det noen som har en å selge?). Bare tull på maskinen etter reinstalering av XP (uten å formatere HD, det bør vel gjøres...?) Takk for svarene Frank Lenke til kommentar
KriB Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 Du installerte vel drivere for IDE-kortet da du installerte Windows? Og det funker muligens kun med Harddisker (ATA-133), det gjør i allefall mitt. Se på nettsidene til produsenten, og last ned og installer evt nye drivere. Det er litt vesentlig at disken sto på et kontrollerkort, så det burde du nevnt tidligere. Har du sjekket under "Enhetsbehandling" og sett at det ikke står noen røde eller orange utropstegn foran det aktuelle kortet. Se under "SCSI- og RAID-kontrollere" "Enhetsbehandling" finner du her: Høyreklikk "Min Datamaskin" - "Egenskaper" I vinduet som kommer frem finn fliken "Maskinvare" og velg "Enhetsbehandling" Lenke til kommentar
frawo Skrevet 26. november 2003 Forfatter Del Skrevet 26. november 2003 Det er litt vesentlig at disken sto på et kontrollerkort, så det burde du nevnt tidligere Vel, det er jo riktig.... Formaterte HD 1, la inn alt på nytt, maskinen har ruslet og gått nesten 2 år, så "rundvask" trengtes. Har du sjekket under "Enhetsbehandling" og sett at det ikke står noen røde eller orange utropstegn foran det aktuelle kortet. Se under "SCSI- og RAID-kontrollere" Joda, gule utropstegn. Men nye drivere hjalp ikke, finner ikke HD 2 (som var på plass før reinst.). Kuttet ut LS120 og la inn HD 2 på IDE-plass på hovedkort. Alt på plass.... frank Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå