Profion Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Hei! Jeg skal kjøpe bærbar pc nå, og det står at det som følger med er en celeron 2400, men hvis jeg legger i 1200 kr så får jeg en pentium 2400. Er det verdt pengene ?? Så var det en annen og som det følgte med en celeron 2400, og den kunne jeg bytte med en pentium 2600 hvis jeg la inn 1700 kr. Er det verdt d ?? Please svar, skal kjøpe i løpet av noen fager : Sier takk på forhånd :nice: Lenke til kommentar
millencolin Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 hadde kanskje vært greit med litt mer info om pc-en, og ikke minst hva prisen på den/de er. Lenke til kommentar
Rufati Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Intel Centrino, vurdert det? Vet ikke prisklassen på bærbar maskinene du skal kjøpe, og centrino er kanskje en god del dyrere enn Celeron.. Men igjen batterilevetiden og ytelsen er jo tilsavende mer oxo. Lenke til kommentar
duda Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 har du lyst på en fin støvsuger så kjøper du en celeron maskin, hvis ikke så legg i den tusen lappen og få deg en pentium 4 maskin. men som sagt, hjelper med mer info da, ikke lett å bare gi råd helt uten videre. men celeron er ikke til å anbefale. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 * Celeron yter ganske dårlig og bruker batteriet veldig raskt. * PentiumIII yter litt bedre og bruker litt mindre batteri og er litt dyrere. * Pentium-M (de med Centrino-logoen) yter ennå bedre (til tross for færre MHz), bruker ennå mindre batteri, men er ennå dyrere. Hva skal du bruke PC'n til? (tungt arbeid?) Er batteri-tid viktig? Er ytelse mer eller mindre viktig enn batteritiden? NB. En "bieffekt" av kort batteritid er som regel at den krver mer kjøling og dermed støyer mer enn de med lang batteritid. Lenke til kommentar
millencolin Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Simen1: Du glemte Pentium 4, stasjonær-prosessoren som bruker masse batteri og bråker mye, men yter bra, og også Pentium 4-M som er mobilutgaven av Pentium 4 prosessoren. Centrino er klart å anbefale, men ettersom dette høres ut til å være en lavbudsjett-bærbar er den neppe aktuell. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 (endret) Takk, millencolin. Jeg mente egentlig Pentium4-M men fingrene skrev vel litt på egenhånd. PS. Pentium 4/Celeron (ikke-M utgavene) anser jeg ikke som prosessorer for bærbare PC'er i det hele tatt. De sluker batteri og lager så mye varme at PC'n trenger en kraftig propell for å holde temperaturen under kokepunktet... (ok, kanskje jeg overdriver litt her, men ingen skal si at jeg ikke uttrykker meg klart og billedlig) Endret 17. november 2003 av Simen1 Lenke til kommentar
duda Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 propell og støvsuger er vel det samme hehe...men som sagt blir ikke lett å anbefale noe mer da når vi ikke får vite mer info. åzn maskiner? mye de koster? og hvor mye du har tenkt til å bruke? det er ting som alle burde nevne når de spør om ting. Lenke til kommentar
xstian Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Hehehe Heretter skal jeg alltid omtale vifter som propeller Lenke til kommentar
It's me Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 (endret) har du lyst på en fin støvsuger så kjøper du en celeron maskin, hvis ikke så legg i den tusen lappen og få deg en pentium 4 maskin. men som sagt, hjelper med mer info da, ikke lett å bare gi råd helt uten videre. men celeron er ikke til å anbefale. Pentium 4 bråker iallfall ikke mindre enn celeron, men yter ekstremt mye bedre. Skal man kjøpe maskin nå bør en absolutt gå for pentium-m (ofte cenrino-merket avhengig av brikkesett og om "riktig" wlan-kort er brukt). Yter godt og gir lang batterilevetid. Endret 18. november 2003 av It's me Lenke til kommentar
Profion Skrevet 18. november 2003 Forfatter Del Skrevet 18. november 2003 Hei! Jeg ser jeg dreit litt på leggen der sorry...altså den bærbar pc`en jeg vurdere og kjøpe består vell av: -256 ddr ram -Celeron 2400 (Får Pentium 4 2400, hvis jeg legger i 1200kr)PS: ikke P4M. -Opp til 64mb delt minne. (Har det mye og si om skjermkortet bruker delt minne eller ikke ? ) -15" Skjerm Den blir ihverfall og koste en 9000kr og tenkte ikke og legge mere penger i en bærbar pc. Den skal vell mest brukes til spilling og LAN. PS: Jeg vet ikke hva det der Centrino greierne er for noe, men det hørtes dyrt ut, så jeg ska bare bruke en 9000kr Hovedspørsmålet mitt var vell om det var verdt 1200kr og få en P4 2400 prossesor istedenfor den celeron prossesoren som følger med. Lenke til kommentar
Dazem Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 (endret) Intel Centrino, vurdert det? Vet ikke prisklassen på bærbar maskinene du skal kjøpe, og centrino er kanskje en god del dyrere enn Celeron.. Men igjen batterilevetiden og ytelsen er jo tilsavende mer oxo. Centrino = Pentium 4 M i nytt navn da Og ja det er verd pengene... Celeron er grei nok men pentium er da mye kraftigere. Minuset er da kansje dårligere batteri tid da... men det finner du vel ut av selv. Men jeg personlig ville ha valgt pentium. Endret 18. november 2003 av Dazem Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Ja, det er verdt det. Til spilling er vel ikke delt minne noe særlig. Hvilken grafikkbrikke er det i den? Lenke til kommentar
Da_Assassin Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 Intel Centrino, vurdert det? Vet ikke prisklassen på bærbar maskinene du skal kjøpe, og centrino er kanskje en god del dyrere enn Celeron.. Men igjen batterilevetiden og ytelsen er jo tilsavende mer oxo. Centrino = Pentium 4 M i nytt navn da Og ja det er verd pengene... Celeron er grei nok men pentium er da mye kraftigere. Minuset er da kansje dårligere batteri tid da... men det finner du vel ut av selv. Men jeg personlig ville ha valgt pentium. vel nei, Pentium 4-M er en prossessor, og Pentium M er en ny type med lavere klokkehastighet, men med høyrere ytelse... Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 (endret) Kjøp Celeron'en. Pentium4'en vil ikke gi deg bedre ytelse fordi det likevel er grafikk-chip'en som begrenser ytelsen. Grafikk-chip'en er sansynligvis så dårlig at det er umulig å spille moderne spill på den. Ja, delt minne har mye og si, så derfor unngår produsentene å kombinere gode grafikk-brikker med delt minne. Celeron'en holder altså i lange baner til LAN-bruk, mens hverken Celeron'en eller Pentium4'en holder til spilling på grunn av grafikk-løsningen. P4'en og Celeronen bruker forsåvidt like mye batteri (typ: 35W og max 48W i følge sandpile.org) PS. Centrino = Pentium-M prosessor + Intels' trådløse 11Mbit/s nettverks-løsning. Pentium-M er igjen en prosessor som er beregnet for bærbare PC'er. Den yter bra, bruker lite batteri og dermed ikke trenger å kjøles så mye. Endret 18. november 2003 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå