Gå til innhold

144hz uten DP-kontakt


RolfA

Anbefalte innlegg

Som topic. Har kjøpt en brukt Acer GN246HL 24" 144hz som skal kobles opp mot et msi gtx 970 gaming 4gb. Har hørt at man bør kjøre via DP for å få best bilde. Men det er ikke DP på skjermen. Kun hdmi og DVI. Ha gjør jeg nå? DP til hdmi? Eller DP til DVI?

 

 

RolfA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjør det enklest mulig.

 

Skjermen har ikke DP-inngang, så du får ingenting igjen for å bruke DP-utgangen på skjermkortet via en adapter. Skal du i tilleg over til dual link dvi så krever det rett sort aktiv overgang. Da er det bedre å bruke en av de to utgangene som skjermen tar direkte. Av de to du kan velge mellom, så er hdmi best - singel link hdmi har mer båndbredde enn dobbel link dvi.

 

Så... kjøp en helt vanlig hdmi-kabel, istedet for å rote med adaptere og gammeldagse dual-link dvi-kabler.

 

https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Version_comparison <- Scroll ned til den fine oversikten med hva de forskjellige versjonene støtter. Skjermen har hdmi 1.4, skjermkortet har hdmi 2.0, og 144hz skal gå helt fint via hdmi. 

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar

Har prøvd hdmi. Da kom ikke 144hz opp som et alternativ engang, på innstillinger. Max 60hz. Har prøvd en DVI-kabel nå. Da står 144hz som et alternativ, men når jeg prøver å skifte til 144hz så får jeg beskjed om at kabelen er feil, og at jeg skal bruke den som fulgte med skjermen. Men den har jeg jo ikke.....

Lenke til kommentar

Har du prøvd å tvinge fram 144hz via hdmi? Prøv nvidia control panel / change resolution / custumize / create custom resolution.

 

Det hender at drivere / plug&play-tull gjør at ting ikke fungerer helt som de skal. Har du lagt inn noe som helst driver som tilhører skjermen og åpner for 144hz?

 

Om DVI-kabelen din er dual-link kan du forøvrig sjekke ved å se på hvor mange pinner den har:

original.gif

Lenke til kommentar

Har ikke lagt inn noen driver nei. Kabelen jeg bruker nå er DVI-D (Dual Link) iflg bildet som ligger over her. Har ikke prøvd å tvinge fram 144 via hdmi heller. Er litt redd for å fucke opp hele greia her  :eek: Kan legge til at det er Windows 10 da....

Endret av RolfA
Lenke til kommentar

https://en.wikipedia.org/wiki/HDMI#Version_comparison <- Scroll ned til den fine oversikten med hva de forskjellige versjonene støtter. Skjermen har hdmi 1.4, skjermkortet har hdmi 2.0, og 144hz skal gå helt fint via hdmi. 

Det er feil, hdmi 1.4b og 2.0 støtter 120Hz, IKKE 144Hz. 

Hdmi 1.4a støtter kun 60Hz.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-2776527/hdmi-cable-support-1080p-144hz.html

 

Kjøp Dvi dual link ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er feil, hdmi 1.4b og 2.0 støtter 120Hz, IKKE 144Hz. 

Hdmi 1.4a støtter kun 60Hz.

http://www.tomshardware.co.uk/forum/id-2776527/hdmi-cable-support-1080p-144hz.html

 

Kjøp Dvi dual link ;)

Så enkelt er det faktisk ikke. Selv om hdmi 1.4b "offisielt" støtter maks 120hz, så er det praktisk mulig å nå 144hz. Standarden setter krav til hvilke oppløsninger som skal støttes, og minimum "pixel clock"

 

Kravet til hdmi 1.4 er 340MHz pixel clock. Kravet til dual link dvi er 2*165, dvs 330MHz. 330MHz er nok til 144hz, og dermed må også hdmi 1.4 ha nok båndbredde til 1080p@144hz. Når oppløsningen er innenfor det som standarden fysisk sett er istand til, så kommer det an på utgangen på skjermkortet, og mottakeren i skjermen hva man ender opp med som aktuell oppløsning. Ingenting tilsier at det er umulig å få til 144hz på den aktuelle skjermen med hdmi. Når det er sagt... siden det heller ikke fungerer med dual link dvi, så må det jo være noe annet galt.

 

Felles for både dual link dvi og hdmi er at man ikke får 144hz om ikke skjermkortet finner det for godt å prøve 144hz. Som oftest skjer dette fordi skjermer med mange hz korrekt blir identifisert sånn helt av seg selv, gjennom plug&play / edid. Nest-best, er om man laster inn en "driver" / enkel .inf-fil som forteller at skjermen støtter mer.

 

Prøv å tving fram 144hz gjennom nvidia-kontrollpanelet. Det bør løse problemet om det bunner i at "noe" hindrer maskinen i å selv forstå at skjermen er istand til såpass. Det er ikke skadelig å prøve høyere hz manuelt med nvidia-kontrollpanelet, det verste som skjer er at man får blank skjerm i 15s før det går seg til igjen.

 

Fungerer det med å tvinge fram på det viset, så er neste steg å lete etter rett "driver" til skjermen, sånn at det skjer helt av seg selv. I noen tilfeller kan Custom Resolution Utility være nyttig: http://www.monitortests.com/forum/Thread-Custom-Resolution-Utility-CRU

Lenke til kommentar

Prøvde å tvinge både til 144 og 120. Svart skjerm i 15 sek før bildet kom tilbake. Skal bort til en kompis om litt for å låne noe som visstnok SKAL være en dual link dvi. Fortsettelse følger hehe Har funnet driver til skjermen, men ikke til win 10. Nvidia-panelet gjenkjente skjermen med både navn og modell.

Endret av RolfA
Lenke til kommentar

Da er spørsmålet: Hvilken DVI Dual Link? Har prøvd DVI-D av både single og dual type nå, med nøyaktig samme resultat. "Wrong cable". Har både DVI-D og DVI-I utganger på gtx'en, men skjermen har bare DVI-D (i tillegg til vga og hdmi) Alt bør være helt riktig, men den nekter å kjøre 144hz.

Lenke til kommentar

Som jeg skrev. Har prøvd både det ene og det andre innen DVI. Og faktisk DP til vga. Kan jo hende at det er noe feil med skjermen? Tar den med bort til nevøen min i morra, så får vi se om den virker der. Han kjører 144hz på sin maskin.... Takker for alle innspill.

Lenke til kommentar

En liten oppdatering. Fant en DVI-D Dual Link som er beregnet på 144hz, på Finn. Koblet denne på maskinen. Gikk inn på skjerminnstillinger via Windows. Forandret til 144hz, "bruk". VIPS!!! Ingen feilmeldinger. Sjekket for sikkerhets skyld Nvidia-panelet og der sto det 144hz. Takker igjen for alle forslag og innspill.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...