Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilforhandler - Garanti - Forsikring - Motorhavari


Anbefalte innlegg

Hei Forum!

Kjøpte meg bil denne uka hos en bruktbilforhandler. 1 dag etter eie fikk jeg uforventet motorhavari (dette var garantert ikke planlagt). Sa ifra til selgeren med en gang at han må fikse den. "Heldigvis" for han, har jeg superforsikring. Selgeren kontakter forsikringsselskapet for meg, men de vil ikke dekke skaden. Her gjelder forbrukerkjøpsloven først ifg de.

For meg spiller det ingen rolle om hvem som dekker skaden, så lenge den blir fikset, og jeg slipper å betale 1 krone for dette. Originalt har forhandleren en 50/50 garanti (Eier betaler 50% av rep.skade og forhandler betaler 50%). Så spørsmålet er, kan forsikringsselskapet dekke halvparten av skaden? Litt usikker hva slags regler som gjelder..  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok normalt grunnlag for reklamasjon når det skjer så fort, og derav ikke en garantisak men en reklamasjonssak.

Garanti er en tilleggsytelse utover lovbestemte ytelser som reklamasjon.

 

Her vil det være interessant å vite hva slags bil det er, og alderen på denne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er nok normalt grunnlag for reklamasjon når det skjer så fort, og derav ikke en garantisak men en reklamasjonssak.

Garanti er en tilleggsytelse utover lovbestemte ytelser som reklamasjon.

 

Her vil det være interessant å vite hva slags bil det er, og alderen på denne.

 

Vil si så lite som mulig her, men kan si at bilen er forrige generasjon av dagens, og et par over 5 år. Har ikke rullet 80 tusen km engang. Alle services fulgt også!

Endret av ItsAllGood
Lenke til kommentar

Det er nok normalt grunnlag for reklamasjon når det skjer så fort, og derav ikke en garantisak men en reklamasjonssak.

Garanti er en tilleggsytelse utover lovbestemte ytelser som reklamasjon.

 

Her vil det være interessant å vite hva slags bil det er, og alderen på denne.

Godt oppsummert. Folk flest bør lære litt om begrepene garanti og reklamasjon. Veldig ofte er garantien som gis dårligere enn det forbrukerkjøpsloven gir - altså er garantien verdiløs. Det bør man ha bak øret når man kanskje betaler forsikringer og kjøper garantier.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dette høres ut til å være en helt klar reklamasjonssak mot forhandler. Siden dette skjer første dag etter overtagelse, skyldes det med overveiende sannsynlighet en feil som var på bilen idet du overtok den. Forutsatt at denne mangelen ikke kunne avdekkes med en normal (kyndig) besiktigelse av bilen, vil kjøpers undersøkelsesplikt ikke ha betydning her. Garanti og forsikring kommer nok ikke til anvendelse i dette tilfelle.

Lenke til kommentar

Jeg vil helst ikke uttale meg for mye her..enda... (mulig selgeren titter innom)
Så da er det reklamasjonsretten som gjelder her, så kommer garanti, etterfulgt forsikring..
Selger må da forsøke å utbedre feilen på hans kostnad (100%), og at forsikringsselskapet ikke har noe med saken å gjøre.

Virker som at han er avhengig av meg, siden rep kostnad er over 100 tusen, vil han ha forsikringa mi med på saken for at han kan slippe lett unna med en høy regning. 
Men igjen, feilen var ikke der ved prøvekjøring/kjøp. 

Lenke til kommentar

Du må da virkelig ikke si at feilen ikke var der ved prøvekjøring/kjøp.

Det er motparten som skal argumentere for slikt.

 

Du må forutsette at feilen skyldes et forhold som var aktuelt ved kjøp, selv om feilen ikke hadde blitt merket enda.

Det var ikke noe forvarsel dagen før og dagen ved kjøp. Og det er en feil (ifg mekaniker) som bare skjer helt uten forvarsel. Jeg prøver heller ikke være på lag med selger. Prøver heller ikke å skylde på at han kunne ha planlagt (noe som er umulig) dette. Uansett går det på reklamasjon, noe som er kjipt for forhandleren. 

Som en forbruker har jeg også krav på rettighetene mine.

Endret av ItsAllGood
Lenke til kommentar

Og siden du ikke sier noe om bilen kan vi ikke eksempelvis tipse deg om at det er en vanlig sak på den aktuelle modellen dersom det er det..

Noen biler har kjente svakheter i forbindelse med registeret, dette vil kunne styrke din sak mtp. reklamasjon (da er det en feil som allerede var der, men som ble oppdaget først da registeret faktisk røyk)

Lenke til kommentar

Bilen er en vag med tfsi motor. Research kom opp at det er vanlig. Finner mange skrekkhistorier... Ble seinere en fiks på de når facelift kom. Men de fleste måtte ha byttet nye stempelringer. Mens andre helt ny motor.
Goodwill på noen få heldige.. 

Endret av ItsAllGood
Lenke til kommentar

Da er det jo ingen tvil om at det en svakhet da?

En svakhet kan være en feil som du har krav på å få dekket konsekvensene av.

 

Reklamer til selger i skriftlig form i første omgang, ikke bland inn garanti.

Dersom selger ikke vil ta kostnaden er neste skritt å gå til forbrukerrådet.

Tar de ikke avgjørelsen fra forbrukerrådet til etterretning er det forbrukertvistutvalget som gjelder, hvis du kommer dit har du brukt rundt et halvt år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...