Gå til innhold

Hvor mye luft trenger en senterhøyttaler?

Anbefalte innlegg

Forrige helg monterte jeg opp en tv-reol ala dette. Jeg har en B & W CC6 senterhøyttaler som jeg har plassert under tv-reolen. Midt på og helt i ytterkant slik at den fremre delen av høyttaleren år kant i kant med den fremre kant av tv-benken. Har høyttaleren fått for lite rundt seg? Jeg vet at andre høyttalere må stå litt fra vegg og sånn for at den skal komme mest mulig til sin rett men gjelder det også disse?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen høyttalere har en bassport bak (et hull), disse vil være veldig sensitive i forhold til avstand til vegg, selv om det blir mer en smakssak enn at man må ha luft bak. Andre (dyrere studiohøyttalere) har bassporten foran. Da varier ikke lyden så mye om man har dem inntil veggen eller ikke.

Merker du ikke selv om du har god lyd? Om du flytter dem frem på gulvet og hører forskjellen så bør du merke det.

Jeg skjønner heller ikke helt hvor du har plassert høyttaleren. I skuffen? Under er det vel ikke plass?

Endret av Emancipate
Lenke til kommentar

Rett over eller under TV er bra plass for senterhøytaler; de bør vanligvis ha litt luft rundt seg; så kanskje over er best for din del. Alt er bedre enn gulvet. Eventuelt sett senterhøytaleren på stativ på gulvet rett foran - senterkanals stativ pleier ikke være like høye som stativ for fronthøytalerne.

Ref bilde; hvorfor har du så mye skrot rundt TV'en? Heng TV på veggen i rett høyde (nok plass til senterhøytaler på stativ under).

Endret av TGB
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vi har planlagt å skaffe en 65" tv etterhvert og jeg vet ikke om det er plass nok til å henge høyttaleren over tv'n. Noe som kunne funket var å flytte den foran tv'n på selve tv benken men da kan den kanskje komme i veien for apparaturet. Får teste litt. 

edit: etter å ha målt åpningen tror jeg det faktisk kan funke å sette den foran tv'n eller henge den over. Åpningen er på 107x150 cm og tv'n som vi antagelig kommer til å kjøpe er 84x145 cm. 

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Hvorfor ikke henge tv på vegg? Jeg utsatte det i flere år, men med dagens stativer med "wire" er alt som skal til 2 skruer i veggen og opp med tv. Veldig enkelt og unnagjort på 5 minutter.

Kjøp stativ til senter slik at lyd vinkles noe oppover, så får du lyden der du ønsker.

Fulgte med slikt stativ til min senter.

http://www.soundgarden.no/dynaudio-dm-center-senterhoyttaler-sort.html

Der ser du hva jeg mener :)

Lenke til kommentar

Eneste grunnen til at jeg drar litt på det å montere på vegg er at det kommer til å etterlate store hull i veggen som kommer til å bli igjen når vi en dag flytter ut. 

Takk for tips til vinklet stativ.

Ingen klager på noen få hull i veggen. Alle skjønner at også forrige eier har bodd i huset, og de fleste maler som regel på nytt uansett.

Så lenge man dytter litt sparkel i de, så pleier det ikke å utgjøre noe forskjell.

Og i dag så er oftest TVene faste plasser, slik at neste eier også normalt kommer til å montere sin TV på samme sted, og dermed vil ikke hullene gjøre noe, de kan eventuelt bruke dem selv

Solgte selv min leilighet med kun igjen sparklede hull, samt kun dekklokk over ett 73mm hull hvor jeg hadde trukket kabelene skjult opp, og fikk ikke noe trekk på grunn av det. Den nye eieren antydet at han ønsket TVen på en annen vegg.

Lenke til kommentar

Kjenner jeg meg selv rett blir det to anstendige skruer men da vet jeg det sitter.

Jeg er ikke noe kjent med veggfester til TV så får finne noe som er enkelt å bruke. 

Jeg satte opp noen overskap på soverommet og da brukte jeg det under. Mistenker jeg kommer til å bruke noe av det samme som under. 

post-1713-0-32660100-1453990895_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...