Gå til innhold

Det er bare et par år til svenskene får 5G

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meiner de bør øke kapasiteten over hastigheten i nettet. Er problematisk at de selger bittesmå datakvoter som 5 og 8 GB med de fleste abonnementene, sånne kvoter brenner du opp på få minutter om du får -full- 4G fart.

Har kost meg med 100 GBen til Banzai, men det og blir vel lite etterhvert.

Per dags dato selges det bare små datapakker fordi kapasiteten i nettet er for liten, og....det hadde gått treigt for alle om en hadde hatt tilnærmet fri bruk

5Gb er 5Gn uavhengig av hastigheten.. Skal du streame ek HD film så blir ikke den større fordi linja g0r kjappere.. Myte at det blir raskere oppbrukt med høyere hastighet. Heller brukeren som bruker mer data fordi man har høyere hastighet tilgjenglig og ting går kjappere.

Lenke til kommentar

Sverige er mer kompetent enn Norge. De ligger foran med alt. Spillselskaper, film, E-sport og teknologi. De er alltid flere nivåer foran Norge. Norge har olje og kan ikke engang vinne mot Sverige. 

Ta en titt på f.eks GDP per capita for Norge og Sverige. Sverige står oppe i enorme utfordringer med flyktninger og integrering nå! Jeg er også imponert over hva Sverige har fått til men alt er ikke grønnere på den andre siden :)

Endret av Olabukse3
Lenke til kommentar

Mange joints i infografikken fra TeliaSonera. Er de høye på seg selv? De viser til GSM, 3G og 4G som "launches", men 5G som "Joint Use Cases".

Hva i alle dager er en Joint Use Case?

Joint står for samarbeid som infografikken er fra en felles pressekonferanse av TeliaSonera og Ericsson ...

og de ​​av dere som lurer på hvem som skal levere teknologien .. det er klart av artikkelen at det er svenske Ericsson som vil stå for teknikken.

Lenke til kommentar

Meiner de bør øke kapasiteten over hastigheten i nettet. Er problematisk at de selger bittesmå datakvoter som 5 og 8 GB med de fleste abonnementene, sånne kvoter brenner du opp på få minutter om du får -full- 4G fart.

Har kost meg med 100 GBen til Banzai, men det og blir vel lite etterhvert.

Per dags dato selges det bare små datapakker fordi kapasiteten i nettet er for liten, og....det hadde gått treigt for alle om en hadde hatt tilnærmet fri bruk

5Gb er 5Gn uavhengig av hastigheten.. Skal du streame ek HD film så blir ikke den større fordi linja g0r kjappere.. Myte at det blir raskere oppbrukt med høyere hastighet. Heller brukeren som bruker mer data fordi man har høyere hastighet tilgjenglig og ting går kjappere.

Tjenester som YouTube og Netflix detekterer din netthastighet, og gir deg HD oppløsning om linja tåler det.

Høy hastighet kan lett føre til økt forbruk av data.

Husk at de som kjøper de største datakvotene ofte ser mye video på f.eks. hytta. Video gir mye databruk, og det kommer stadig høyere oppløsning. Noen filmer kommer i 4K oppløsning. Da går det unna mye data.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Det står ikke klart av artikkelen i det hele tatt. Jeg har ca 1% tro på at Ericsson gjør det alene. Egentlig mindre. Se f.eks på dette:

http://www.rtvnoord.nl/nieuws/152709/Noord-Groningen-krijgt-onvoorstelbaar-snel-mobiel-internet

Ericsson og Huawei testet i fjor 5G i Nederland. Hvor mye EU brukt på 5G forskning? Det er rundt 50 millioner Euro. Hvor mye har den Koreanske regjeringen brukt? 1,4 milliarder euro. Legg til det Samsung bruker på det, som sikkert er langt mer enn Ericsson. Ellers så har jo EU mange partnere i sine prosjekt. Hvem er med der? Blant annet Samsung og Huawei. Verizon sier de skal teste i 2017. Hvem er med der? Samsung. Samsung sier de har klart 1 gigabit over 1 km med sin 5G teknologi. EU har jo og underskrevet er samarbeidsavtale med Korea om 5G. Huawei har sagt de skal bruke 556 millioner EUR på 5G forskning. I tillegg får de nok garantert mye i statsstøtte og. Artikkelen sier jo og ganske klart at Teliasoneria samarbeider med Huawei allerede. 

Så det mest sannsynlige her er at Huawei kommer til å ha ansvaret for absolutt alt av utstyr de kommer til å bruke. Så kommer fagfolk fra de 3 selskapene til å teste og samle inn data og se på hva de må gjøre. Ericsson er gjerne fortsatt størst når det kommer til total marketsandel, men Huawei har gått fra nesten ingenting til enorm på svært kort tid. Det reflekteres i marketsfordeling for ny teknologi:

Huawei-market-share-LTE-web2.jpg

Og:

Huawei vice president of wireless marketing Lars Bondelind explains: “Let’s put it this way; we have a cost advantage because of our R&D base in China, which is 35,000-40,000 engineers. That is a big advantage. But, today, we are three-to-six months ahead of most of our competitors in all areas. We are competing with Ericsson and NSN on features and functions and technology. And they are playing catch-up.”

I tillegg så er Huawei til stede i så godt som alle kategorier. De konkurrerer ikke bare med Ericsson, men også med Cisco f.eks. Så de kan kombinere nettverksløsninger på en måte ingen andre kan.

Brito says: “We were first-to-market with Single RAN SDR and we have continued to invest, and to work closely with operators to have the best LTE solutions in the market. We are the first to deploy LTE in all these frequencies – 2.6GHz in Norway and Sweden, 1800MHz in Poland and 800MHz in Germany.”

Og angående spionasje. For det første:

Huawei is 100 per cent privately-held, owned entirely by its employees. No government or government-linked organisations have any ownership stake in the company.”

Og: http://blogs.wsj.com/corporate-intelligence/2012/10/17/huawei-spying-certain-parts-of-government-really-wanted-evidence/

Linken sier jo rett ut at USA prøvde å finne tegn på det. De klarte ikke, og hvis det var noe slikt så ville de funnet det. Likevel fraråder de kjøp fra Huawei. Den største risikoen med Huawei er som med alt annet. Sikkerhetshull. Altså kinesere som hacker seg inn på Huawei, Ericsson eller NSN sine systemer. Eller Amerikanere som gjør det samme.

Jeg tviler ikke på at Ericsson kommer til å bygge 5G nett alene på et senere tidspunkt. Men se på tallene, se på tidligere prosjekter. Det virker usannsynlig at Ericsson gjør dette alene. Jeg sier ikke det er umulig, jeg sier bare det er usannsynlig. Det går hvertfall ikke klart frem fra artikkelen hvem som er med på det. Huawei pleier sjeldent til aldri å bli nevnt. Samtidig har de så stor andel, så at de ikke blir nevnt er ganske vanlig.

Lenke til kommentar

Jeg snakker ikke om å tilby ubegrenset data (ennå, i hvert fall).

Men det er åpenbart at de minst kunne doblet dagens kvoter uten å bli overbelastet.

Særlig de største abonnementene burde vært større.

Netcom tilbyr store data-abonnement uten ringemuligheter for iPad og router, til en ok pris.

Hadde det bare gått an å ringe med det samme SIM-kortet, hadde dette vært gode abonnement for meg.

Skillet mellom telefon-abonnement og data-abonnement er helt unødvendig.

Jeg har ingen interesse av å kjøpe iPad. 4G-Router har jeg fra før, og D-Link er ELENDIG. Mobilen er mye mer stabil som WiFi-sone.

Det jeg ber om, er at man får den samme datakvoten som i data-abonnementene, inn i telefonen.

Det vil ikke overbelaste systemet deres.

Ok..., greit nok det...

Personlig så har jeg ikke sjekket så veldig nøye på akkurat dette..., men vet som det nevnes her på tråden at Netcom tilbyr opp til 200GB Data-Kvoter.

I overført betydning (No Pun Intended...!!!) så vil dette si for mitt mobil-abonnement med den nevnte Hastighet-Cap på 20Mbit/s at 200GB vil vare i 80 000 Sekunder eller mer nøyaktig 22 Timer 13 Minuter og 20 Sekunder, teoretisk sett.

And just for fun...

Tar man utgangspunkt i det Max-Teoretiske måneds forbruket til 1 Mbit/s, som er som nevnt 0,334800 TB eller 334,800 GB pr.måned.

Og med samme Hastighets-Cap som nevnt i teksten over..., så vil det vare i 133 920 Sekunder eller mer nøyaktig 37 Timer 12 Minuter og 00 Sekunder, teoretisk sett.

Ytterligere..., runder man opp til 500GB og med samme Hastighets-Cap..., så vil det vare i 200 000 Sekunder eller mer nøyaktig 55 Timer 33 Minuter og 20 Sekunder, teoretisk sett.

Tar man i betraktning at det er 744 Timer i en måned med 31 Dager..., eller 672 Timer i en måned med 28 Dager.

Og det faktum at 20Mbit/s ikke akkurat er så veldig mye å skrive hjem om pr.i dag..., så er det lett å se at noe må skje med Data-kvotene.

Med en Hastighets-Cap på..., let's say..., 100Mbit/s...,så blir selv 500GB i måneden latterlig lite.

Greit nok at de nevnte Data-Kvotene er det som er innkludert i abonnementene..., eller "gratis" om du vil.

Man er ikke begrenset til disse kvotene..., men det har en tendens til å bli nok så kostbart om man overskrider disse rammene..., særlig om det skjer helt i begynnelsen av måneden.

Lenke til kommentar

Tjenester som YouTube og Netflix detekterer din netthastighet, og gir deg HD oppløsning om linja tåler det.

Høy hastighet kan lett føre til økt forbruk av data.

Husk at de som kjøper de største datakvotene ofte ser mye video på f.eks. hytta. Video gir mye databruk, og det kommer stadig høyere oppløsning. Noen filmer kommer i 4K oppløsning. Da går det unna mye data.

Selv om det er sant i teorien at du ikke bruker mer data med høyere hastighet. For eksempel ved browsing av nettsider, så har du jo et poeng med det du sier her.

Økt oppløsning, og dermed økt krav til hastighet i video er jo en av grunnene til at vi får raskere nett. Og høyere oppløst video, i motsetning til en fil som lastes ned f.eks vil jo bruke mer data. Så hvis de har tenkt å gi mer hastighet for å muliggjøre live-stream av high-res content, så må de jo og ha kvoter som faktisk tillater det. Ellers er jo poeng borte.

Angående punktet med grådighet. Det jeg ville beskrevet som det må i så fall være ting som at Telenor tar betalt for Bank ID. Det er ganske unødvendig. Spesielt siden Telenor oftest har de høyeste abonnement kostnadene i tillegg. Fokuset i Norge er jo og helst på å dekke større områder geografisk, ikke høy kapasitet i områder med mye mennesker. Hadde vi hatt en "bedre" befolkningsstruktur, hadde vi nok hatt bedre kapasitet i nettet også. Slik det er nå brukes store ressurser på distrikter, fordi det å gi mest mulig av Norges befolkning 4G er målet. Ikke å gi folk som har 4G høy kapasitet og store datapakker.

Ellers finnes det andre foredler med 5G nett utover teoretisk makshastighet. F. eks er 5G nett ekstra godt egnet for stor utrulling av IoT, der masse enheter er koblet til, men som sender og mottar lite data. Så 5G er på ingen måte bare om hastighet, som en leser på tekno-sider.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Angående Telenors grådighet, er lista altfor lang til at jeg kan nevne alt.

De krever betalt for Bank-ID, som du sier.

De har de høyeste prisene for abonnement med stor datakvote

Deres største telefon-abonnement heter Mobil XXL. Det har 25 GB, og kostet tidligere 799, nedsatt til 749.

Netcoms tilsvarende abonnement heter Smart Total, har 20 GB, og koster 649.

En liten konkurrent ved navn Banzai hadde 100 GB for 659,- men det satte Netcom en stopper for.

Telenor blokkerer alternative numre, slik at du må ringe femsifrede telefonnummer.

Det er dyrt, og det er Telenor som tar de pengene fra deg. Ikke bedriften du kontakter.

Det finnes lister over åttesifrede, alternative nummer du kan ringe på nettet (bedriftene oppgir også et åttesifret nummer du kan ringe fra utlandet), men det fungerer ikke hvis du bruker Telenor. Telenor har bevisst gjort dette for å ta pengene dine. Funker utmerket for Netcom-kunder.

Telenor har en lang historie med å tviholde på gammel dialup, ISDN og ASDL-teknologi når de burde ha oppgradert. Glad jeg har fiber fra Altibox hjemme.

Om folk bruker masse mobildata for å se på HD-video, er det bare en fordel at vi bor spredt i Norge.

Tenk om alle som bodde sentralt skulle se HD-video samtidig. Da måtte hver basestasjon betjene hundrevis av videoer samtidig.

4G takler dette bedre enn 3G. 5G bør takle det bedre enn 4G.

Men ute på landet der jeg har hytte, kan jeg se HD-video på en 3G-forbindelse, og har nesten all kapasiteten for meg selv. Det går bra, fordi det ikke er så mange naboer som bruker den samme basestasjonen til å se video.

Hvis Netcom merker at basestasjonen blir overbelastet, oppgraderer de den til 4G etter hvert.

4G-utbyggingen handler ikke bare om raskere teoretisk hastighet til én kunde.

4G bygges hovedsaklig i byene for å kunne håndtere MANGE kunder samtidig.

Etter hvert som man legger ned analog TV og radio, blir flere og flere frekvenser tilgjengelig for mobilt bredbånd.

Forskjellige frekvenser har ulike egenskaper.

Høye frekvenser takler høy datahastighet, men har kort rekkevidde.

Nyttig i byen, der mange kunder bor nært basestasjonen.

Signalet har så kort rekkevidde at en annen basestasjon i nærheten kan bruke den samme frekvensen, uten at de forstyrrer hverandre. Da går vi ikke tom for frekvenser.

Lave frekvenser takler ikke fullt så høy hastighet, men har mye bedre rekkevidde. Bra på sjøen, i fjellet, på landsbygda osv. der folk bor spredt.

Lenke til kommentar

Svenskene hadde vel 100Mbit via bredbåndsbolaget for 10 år siden eller noen slikt? Får vel gigabit i veggen her rundt 2025.

Hva skal man med slik spør vel folk? Når det gjelder basestasjoner så er det jo mange folk koblet. Til nå. youtube og netflix om noen år sender alt i 8K så krever det nok sin båndbredde ja selv om det synes i mye i dag ja.

Det var jo en kar som mente at 640K internminne var mer enn nok på PC´er. Så feil kunne altså selveste Bill Gates ta.....

Lenke til kommentar

...

Det var jo en kar som mente at 640K internminne var mer enn nok på PC´er. Så feil kunne altså selveste Bill Gates ta.....

Folk har tatt feil til all tid, det er ikke så lett å spå. Spesielt ikke om fremtiden. Det er noe enklere å påpeke feil fra fortiden. Noen i IBM mente på 50-tallet at verden klarte seg med 5-6 store datamaskiner. Microsoft mente på 80-tallet det du sier om minnebegrensning på PC. På 90-tallet var det noen som mente at Internett var en flopp. På 2000-tallet var det helt sikkert noen som mente masse om mobiltelefoner, og det er helt sikkert noen som mener noe om et eller annet nå som vi kan flire av, og kanskje latterliggjøre, en gang inn i fremtiden...

Det er uansett litt interessant at vi aldri kan la ting som blir sagt bli satt i den konteksten det ble sagt og dermed tenke at de som sa det gjorde det ut fra datidens forutsetninger.

Lenke til kommentar

@mannen med ljåen:

Det med alternative nummere er og noe som jeg ville ansett som grådig ja. Det er den delen der de tar mye for noe jeg ikke er umiddelbar enig i. Banzai låner bare nettkapasitet, Telenor bygger ut og vedlikeholder. Hvis alle skulle kjøpt og brukt til Banzai sine priser ville de nok ikke hatt nok. Du må og se på hvordan Banzai driver og hva som er businessmodell osv. Det er ikke så lett som å sammenligne priser og si den ene er grådig og den andre er grei.

Det med befolkningsmønster er jeg og uenig i. Sør-Korea er rank 1 i det aller meste når det kommer til trådløst nett. De har 4G overalt, med de høyeste hastighetene i verden for skikkelige land (ikke sånne som er 1 km^2 liksom...). De har en smarttelefonbruk som er i verdenstoppen, og en andel med 4G telefoner som får andre land til å se ut som de er i steinalderen. Så mye video og content ses på mobil at mye også lages i høydeformat av trailere til serier/filmer f.eks, slik at du lett kan se det på metroen eller lignende. Samtidig er de blant verdens 10 tettest befolkede områder. Selve utvidede byområdet rundt hovedstaden Seoul står for halve landets befolkning og er rangert nr 2 i verden for verdens største samling med tett befolkning. Kostnadene for å bygge master og basestasjoner overalt, der du har nesten inntekt på deg er store. Som du sier, du kan være nesten alene om å bruke nettet. I Seoul derimot? De har utrolig mange som betaler for 4G nettet deres. De trenger ekstrem kapasitet i områdene der det er så mye folk, men de har og en veldig stor inntjening. Telenor og Netcom må jo finansiere basestasjoner rundt om i landet med inntekt fra andre steder. Som Oslo områder. Jeg tipper Oslo området går ganske bra i pluss, mens det lokalt går i minus på ganske mange stasjoner. Men de må gjøre det. Netcom fikk jo en frekvens der de er pålagt å bygge ut 4G dekning til store deler av befolkningen. Hvis folk hadde bodd mer samlet, og de som bor på landet hadde bodd i et mønster mer likt middelalderens landsbyer så hadde det vært mye lettere. Befolkningsmønster og geografi i Norge er jo noe av det aller verste når det kommer til mobildekning.. Det bor en fyr her og en der.. det må være master overalt.

Svenskene hadde vel 100Mbit via bredbåndsbolaget for 10 år siden eller noen slikt? Får vel gigabit i veggen her rundt 2025.

Hva skal man med slik spør vel folk? Når det gjelder basestasjoner så er det jo mange folk koblet. Til nå. youtube og netflix om noen år sender alt i 8K så krever det nok sin båndbredde ja selv om det synes i mye i dag ja.

Altibox tilbyr fiber for 1 gigabit har gjort det lenge. Det handler om økonomi. Du bor åpenbart et sted der folk ikke er villige til å betale for, eller bor for langt vekke fra befolket området til at det er økonomi i å gi deg gigabit. Hvis du er misfornøyd kan du alltids flytte. Det er jo ingen menneskerett å ha gigabit nett hjemme. Befolkningsstruktur  i Sverige er og bedre for infrastruktur. De har ført mer sentraliseringspolitikk. Her der det "der ingen skulle tru at nokon kunne bu" som gjelder. Om å gjøre å bevare det. Greit at folk synes det, men da kan de ikke klage over dårlig infrastruktur etterpå. Hvis folk hadde flyttet nærme hverandre hadde det ikke vært et problem (trenger ikke å flytte til storbyen, bare danne bygder istedenfor å bo overalt)

Lenke til kommentar

Den siste Telenor-reklamen jeg så viser en ung gutt som skal bruke mobilt bredbånd, men har gått over kvoten.

Han må spørre pappa om å "fylle på" større datakvote.

Abonnementet heter U21 - abonnement for deg under 21 år

Telenors vei inn i fremtiden er ikke større datakvote og lavere priser, men et abonnement som stopper datatrafikken når du trenger den mest, så du må spørre foreldre/foresatte om å hjelpe deg.
Kjempepraktisk.
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...