nor50 Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Jeg kjører win 10, og skal bygge en PC med mange harddisker som kun skal brukes til lagring. Jeg er på jakt etter program/operativsystem å legge inn på den som gjør det lettest mulig for meg for å bare bruke den som om det var en ekstern harddisk.. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Har du vurdert FreeNAS? http://www.freenas.org/ Lenke til kommentar
NULL Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 FreeNAS er nevnt. Personlig hadde jeg vel gått for OpenMediaVault. Kommer litt an på funksjonaliteten du vil ha i tillegg av en ren nettverkslagringsløsning. OpenMediaVault blir litt mer likt programvaren man finner hos Qnap, Synology, Asustor o.l. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Du har NAS4Free også. Personlig ville eg bare ha installert FreeBSD og oppretta ZFS og Samba, men det spørs kor redd du er CLI. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 23. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2016 Du har NAS4Free også. Personlig ville eg bare ha installert FreeBSD og oppretta ZFS og Samba, men det spørs kor redd du er CLI. Jeg vet ikke hva CLI er, og jeg kan ingen ting om ZFS eller Samba... Lenke til kommentar
rillto Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Linux av en eller annen variant. Samba gjør det mulig å sette opp delte mapper på nettverket. Hvis du skal ta system image av windows må derimot diskene være formatert i samme format som windows bruker ellers blir imaget korrupt. Men til vanlig lagring av filer er ext4 i Linux det beste og enkleste formatet. Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 (endret) Hvis du har null erfaring med Linux/BSD og ønsker en stabil, "dum" filserver ville jeg heller gått for en NAS fra f.eks. Synology. Disse er meget brukervennlige, stabile og har en del spennende funksjonalitet gjennom bl.a. community repo. De fleste produsentene kjører en avart av Linux, og det er mulig å lære seg litt også her. Prismessig vil du vel havne på omtrent samme nivå, selvfølgelig avhengig av antall disker. Å sette opp en PC med flere disker for å prøve seg frem er ikke anbefalt. Hvis du synes Linux eller BSD virker spennende, installer f.eks. Ubuntu, Linux Mint eller Debian på en maskin du kan leke med uten at det får konsekvenser. Ikke misforstå meg, jeg anbefaler bruk av Linux men jeg ville blitt litt kjent med hvordan det fungerer før jeg installerte det med det formål å ta det i bruk. Hvordan ønsker du å bruke diskene? Skal de slås sammen til ett volum med RAID, LVM eller btrfs? Her er det mye å lære og mange feil å gjøre. CLI= command line interface Edit: NAS-variantene er selvfølgelig spennende, men også dette ville jeg gjort en testkjøring på før jeg eksponerte det for "dyr" hardware. Endret 23. januar 2016 av WonderStivi Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Ville tatt en titt på unRAID, veldig brukervennlig sammenlignet med f.eks FreeNAS. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1704465 Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 23. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2016 Hvis du har null erfaring med Linux/BSD og ønsker en stabil, "dum" filserver ville jeg heller gått for en NAS fra f.eks. Synology. Disse er meget brukervennlige, stabile og har en del spennende funksjonalitet gjennom bl.a. community repo. De fleste produsentene kjører en avart av Linux, og det er mulig å lære seg litt også her. Prismessig vil du vel havne på omtrent samme nivå, selvfølgelig avhengig av antall disker. Å sette opp en PC med flere disker for å prøve seg frem er ikke anbefalt. Hvis du synes Linux eller BSD virker spennende, installer f.eks. Ubuntu, Linux Mint eller Debian på en maskin du kan leke med uten at det får konsekvenser. Ikke misforstå meg, jeg anbefaler bruk av Linux men jeg ville blitt litt kjent med hvordan det fungerer før jeg installerte det med det formål å ta det i bruk. Hvordan ønsker du å bruke diskene? Skal de slås sammen til ett volum med RAID, LVM eller btrfs? Her er det mye å lære og mange feil å gjøre. CLI= command line interface Edit: NAS-variantene er selvfølgelig spennende, men også dette ville jeg gjort en testkjøring på før jeg eksponerte det for "dyr" hardware. Jeg har flere NAS, og grunnen til at jeg vil bruke dette systemet, er at det er plass til 12 hdd'er i kabinettet. I tillegg kan jeg da kople til flere ext USB'disker. Derfor er flere NAS uaktuelt av økonomiske grunner. (Altså, jeg har hummer og kanari av disker som ikke er egnet for NAS). Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 (endret) Hvis du har null erfaring med Linux/BSD og ønsker en stabil, "dum" filserver ville jeg heller gått for en NAS fra f.eks. Synology. Disse er meget brukervennlige, stabile og har en del spennende funksjonalitet gjennom bl.a. community repo. De fleste produsentene kjører en avart av Linux, og det er mulig å lære seg litt også her. Prismessig vil du vel havne på omtrent samme nivå, selvfølgelig avhengig av antall disker. Å sette opp en PC med flere disker for å prøve seg frem er ikke anbefalt. Hvis du synes Linux eller BSD virker spennende, installer f.eks. Ubuntu, Linux Mint eller Debian på en maskin du kan leke med uten at det får konsekvenser. Ikke misforstå meg, jeg anbefaler bruk av Linux men jeg ville blitt litt kjent med hvordan det fungerer før jeg installerte det med det formål å ta det i bruk. Hvordan ønsker du å bruke diskene? Skal de slås sammen til ett volum med RAID, LVM eller btrfs? Her er det mye å lære og mange feil å gjøre. CLI= command line interface Edit: NAS-variantene er selvfølgelig spennende, men også dette ville jeg gjort en testkjøring på før jeg eksponerte det for "dyr" hardware. Jeg har flere NAS, og grunnen til at jeg vil bruke dette systemet, er at det er plass til 12 hdd'er i kabinettet. I tillegg kan jeg da kople til flere ext USB'disker. Derfor er flere NAS uaktuelt av økonomiske grunner. (Altså, jeg har hummer og kanari av disker som ikke er egnet for NAS). Skjønner. Da finnes det mange distroer som egner seg til ditt bruk. Både FreeNAS og OMV er meget egnet til ditt behov, men jeg har aldri brukt disse selv. Det finnes flere verktøy i Linux som dekker behovet ditt, enten det er software RAID med mdadm, LVM eller btrfs. Jeg antar at de anbefalte NAS-distroene har støtte for dette. Enkelt forklart så kan LVM og btrfs lage sammenslåtte dynamiske volumer av flere disker. Mdadm har det som heter JBOD (Just a Bunch of Disks) hvor du lager ett volum med disker av forskjellig størrelse, da uten paritet. Hvis du vil gjennomføre prosjektet ditt er det bare å hoppe i det. Du må gjøre regning med å søke og lese mye selv. Så går det også an å spør på forumet her og på forumet til den aktuelle distroen. De fleste distroer kan kjøres som "Live USB", dvs at du kjører OS direkte fra USB uten å installere det slik at du får testet hvordan det ser ut. Jeg personlig ville begynt med enten Ubuntu eller Debian på grunn av allsidighet, brukervennlighet og mengde dokumentasjon. Men som sagt, både FreeNAS og OMV er sikkert helt topp. Edit: Korrigeringer Endret 23. januar 2016 av WonderStivi Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 23. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2016 Jeg har en eldre Acer server stående. Den har Windows Home Server (?). Er dette programmet utgått, eller er det mulig å få tak i/bruke enda? Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Har den "Windows Home Server" eller "Windows Home Server 2011"? Hvilket språk? Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 25. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2016 (endret) Windows Home Server with Power Pack 3, 2009 står det i infoen, og den er på norsk. Endret 25. januar 2016 av nor50 Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Versjonen er "Unsupported as of 8 January 2013". Det går an å bruke den som NAS. Jeg fant ikke noen mulighet til å få tak i iso av installation/restore_disc. 1 Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 26. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2016 Får vel bare legge inn Win 10 på den og lære meg litt om hvordan jeg kan "styre" den fra hoved.pc.... Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Hvorfor ikke bruke den som den er med Home Server? Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 26. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 26. januar 2016 Vet ikke om du misforstår, men jeg HAR en Homeserver stående, men har deler til å bygge en ny PC som og skal stå som server. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Jeg hadde nok den andre tråden din i tankene. (https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1703835) Microsoft selger ikke noen Home Server versjoner lenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå