Darkar_ Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Hei har nå satt sammen hva jeg vurderer sterkt å kjøpe. Har ikke kjøpt noe på over 5 år og er ikke noe ekspert. Lurer derfor på om utvalget ser greit ut og hva jeg bør investere i av vifter til dette. https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1654459&su=8A1ACAEF-91AD-42F8-BB22-43A5890D7610 Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 har egentlig bare en ting å sette fingeren på, velg ett sett med 4x rambrikker, siden cpu/hk støtter quad channel (for alle del, vil ikke være natt og dag i forskjell, men litt forskjelli i noen spill/programmer) noctua vifter er jo ansett som de beste, men de koster j***la mye og ser ikke så pene ut, men får ikke bedre kvalitet, uansett hva du velger av vifter så må du passe på å få "riktig" type, dvs det er forskjellige typer for radiator til vannkjøling og vanlig kabinett vifter (dette står ofte i info om viften) og om du har planer om overklokking så ville jeg absolutt ha valgt ett lukket vannkjølings system med større radiator (240mm), en god luftkjøler vil nokk gi deg bedre og mer stillegående kjøling en den lille 120mm radiatoren så lenge du ikke har plassmangel Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Det følger med sata3 kabel til hovedkortet, er ikke nødvendig å kjøpe det. Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Hadde heller vurdert Corsair RM1000i, 1000W PSU ATX 12V V2.4, 80 Plus Gold, Modulær, 8x 6+2-pin PCIe, 12x SATA, 11x Molex, 2x FD Men tviler på du trenger over 850 watt Gold PSU hvis du ikke skal ha SLI og overklokke mye f.eks EVGA G2 eller tilsvarende fra Corsair Corsair RM850i, 850W PSU ATX 12V V2.4, 80 Plus Gold, Modulær, 6x 6+2-pin PCIe, 10x SATA, 8x Molex, 2x FD Lenke til kommentar
Darkar_ Skrevet 22. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2016 Det følger med sata3 kabel til hovedkortet, er ikke nødvendig å kjøpe det. Takk har fjernet disse fra kjøpet. Lenke til kommentar
Darkar_ Skrevet 22. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2016 (endret) Hadde heller vurdert Corsair RM1000i, 1000W PSU ATX 12V V2.4, 80 Plus Gold, Modulær, 8x 6+2-pin PCIe, 12x SATA, 11x Molex, 2x FD Men tviler på du trenger over 850 watt Gold PSU hvis du ikke skal ha SLI og overklokke mye f.eks EVGA G2 eller tilsvarende fra Corsair Corsair RM850i, 850W PSU ATX 12V V2.4, 80 Plus Gold, Modulær, 6x 6+2-pin PCIe, 10x SATA, 8x Molex, 2x FD Har vurdert sli i lengden, RMi serien har jeg hørt har mer coilwhine enn RM og litt høyere temperatur under load? Vet ikke om dette stemmer. Er det stor forskjell på disse bortsett fra vifte lager og hva man kan monitorere? Edit1: Har gått over til RMi, rett å slett pga vifte lagret og at den sparer meg noen lapper. Takk for tipset! Endret 23. januar 2016 av Darkar_ Lenke til kommentar
Darkar_ Skrevet 22. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2016 (endret) har egentlig bare en ting å sette fingeren på, velg ett sett med 4x rambrikker, siden cpu/hk støtter quad channel (for alle del, vil ikke være natt og dag i forskjell, men litt forskjelli i noen spill/programmer) noctua vifter er jo ansett som de beste, men de koster j***la mye og ser ikke så pene ut, men får ikke bedre kvalitet, uansett hva du velger av vifter så må du passe på å få "riktig" type, dvs det er forskjellige typer for radiator til vannkjøling og vanlig kabinett vifter (dette står ofte i info om viften) og om du har planer om overklokking så ville jeg absolutt ha valgt ett lukket vannkjølings system med større radiator (240mm), en god luftkjøler vil nokk gi deg bedre og mer stillegående kjøling en den lille 120mm radiatoren så lenge du ikke har plassmangel Når det gjelder quad channel, er man låst til kit på 4 brikker for det mest optimale? Er det fy fy å kjøre 2 kit på 2 brikker? Må bare høre siden jeg aldri har kjørt med flere enn 2 brikker før. Om jeg forstår rett så følger det vel med 3 vifter på kabinette, 2 i front og 1 bak. Er disse optimale eller hadde enkel vifter solgt fra samme leverandør hatt bedre kvalitet/ytelse enn det som medfølger i ett komplett kabinett? Har ikke noen store planer i å overklokke med det første, har du noen eksempler på en god luftkjøler? Takker for inspillet! Endret 22. januar 2016 av Darkar_ Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 (endret) har egentlig bare en ting å sette fingeren på, velg ett sett med 4x rambrikker, siden cpu/hk støtter quad channel (for alle del, vil ikke være natt og dag i forskjell, men litt forskjelli i noen spill/programmer) noctua vifter er jo ansett som de beste, men de koster j***la mye og ser ikke så pene ut, men får ikke bedre kvalitet, uansett hva du velger av vifter så må du passe på å få "riktig" type, dvs det er forskjellige typer for radiator til vannkjøling og vanlig kabinett vifter (dette står ofte i info om viften) og om du har planer om overklokking så ville jeg absolutt ha valgt ett lukket vannkjølings system med større radiator (240mm), en god luftkjøler vil nokk gi deg bedre og mer stillegående kjøling en den lille 120mm radiatoren så lenge du ikke har plassmangel Når det gjelder quad channel, er man låst til kit på 4 brikker for det mest optimale? Er det fy fy å kjøre 2 kit på 2 brikker? Må bare høre siden jeg aldri har kjørt med flere enn 2 brikker før. Om jeg forstår rett så følger det vel med 3 vifter på kabinette, 2 i front og 1 bak. Er disse optimale eller hadde enkel vifter solgt fra samme leverandør hatt bedre kvalitet/ytelse enn det som medfølger i ett komplett kabinett? Har ikke noen store planer i å overklokke med det første, har du noen eksempler på en god luftkjøler? Takker for inspillet! Man kan ende opp med ustabil maskin hvis man kjøper 2 forskjellige sett. Er god grunn for at det er sett av 4 til x99. De fleste sett har faktisk forskjellige subtimings etter hvor bra binning det er på brikkene. Ikkje mye forskjell, men med kit, så er de satt til samme timings. Dette er ikkje garantert ved bruk av forskjellige sett, selv om brikkene skal være like. Liggen en tråd på Asus forums om akkurat dette. Don’t combine memory kits! The meat and potatoes overview https://rog.asus.com/forum/showthread.php?57038-Don%92t-combine-memory-kits!-The-meat-and-potatoes-overview Lurer egentlig på om i hvor mange tilfeller dette er feilen, mens brukeren skylder på alt annet "Driverfeil, microsoft sin feil, faens nVidia eller AMD " Endret 23. januar 2016 av Nizzen Lenke til kommentar
Darkar_ Skrevet 23. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2016 Tok en rask titt på google og fant denne testen på pcworld. http://www.pcworld.com/article/2982965/components/quad-channel-ram-vs-dual-channel-ram-the-shocking-truth-about-their-performance.html Er vel ikke den storeforskjellen, men går man på samme risiko(ustabilt) ved å kjøre 8x4gb kit contra 2x 4x4gb kit? Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 (endret) Pleier å gå bra så lenge begge settene kommer fra samme produksjonsrunde. Verre om man kjøper til ett sett måneder eller år senere, men man kan like godt kjøpe sett med 4 eller 8 moduler først som sist, så lenge det er å få tak i. Det pleier å være bedre tilgang på store sett nå enn tidligere. Det lønner seg å kjøre minnetester etter montering mens man fremdeles er innenfor angrefristen. (Da kan man returnere varen uten diskusjon, mens senere så får man en retursak hvor nettbutikkens teknikere muligens ikke greier å fremprovosere samme scenario pga ulik maskinvare osv.) De fleste er alt for slurvete med monteringen og testingen av PC-er. Det er ikke hvor raskt man får klint det sammen og opp og kjøre som teller, men hvor grundig og gjennomtenkt man er med tanke på at en PC skal virke <=99% problemfritt 24/7 i flere år fremover. Endret 23. januar 2016 av BadCat Lenke til kommentar
Darkar_ Skrevet 23. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2016 (endret) Pleier å gå bra så lenge begge settene kommer fra samme produksjonsrunde. Verre om man kjøper til ett sett måneder eller år senere, men man kan like godt kjøpe sett med 4 eller 8 moduler først som sist, så lenge det er å få tak i. Det pleier å være bedre tilgang på store sett nå enn tidligere. Det lønner seg å kjøre minnetester etter montering mens man fremdeles er innenfor angrefristen. (Da kan man returnere varen uten diskusjon, mens senere så får man en retursak hvor nettbutikkens teknikere muligens ikke greier å fremprovosere samme scenario pga ulik maskinvare osv.) De fleste er alt for slurvete med monteringen og testingen av PC-er. Det er ikke hvor raskt man får klint det sammen og opp og kjøre som teller, men hvor grundig og gjennomtenkt man er med tanke på at en PC skal virke <=99% problemfritt 24/7 i flere år fremover. Går for ett sett 4x4, bør holde for mitt bruk. Har endret litt på listen siden første posten, tar til høyde å kunne overklokke litt. Har lest litt tester av vannkjølere og håper at H110i GT gjør jobben. Hvordan blir dette oppsette me overtrykk i kabinettet? Får 2x140mm + 1x120mm for innsug, og 1x140mm bak + 280mm radiator i toppen. Endret 23. januar 2016 av Darkar_ Lenke til kommentar
Darkar_ Skrevet 23. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2016 Sitter å ser på støvfiltere, og kom innom siden til DEMCIflex som selger fulle filter kit til kabinettet. Er det noen som har erfaring med disse? Koster rundt 43$ for kittet, men frakten var 17$ samt at leveringsvilkårene var alt fra 10-90 dagers leveringstid. Ser veldig snoopt ut da di bare festes rett på pga magneter. Lenke til kommentar
xExodusx Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 (endret) vanskelig å se helt selvfølgelig, men du får ca. samme luft inn som ut, så jeg tipper du kan kjøre resten med viftekontroll så innsugsviftene kjører "litt" høyere enn eksos, er ikke mye som skal til, må rett og slett bare teste over tid og se om støv samler seg inni maskinen (sett at du kjører støvfilter på alle inntak selvfølgelig) H110i er en god kjøler det så langt jeg har skjønt Endret 24. januar 2016 av xFrEaKx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå