PhenixSun Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Jeg eier boligen burde bare betydd at den er din. Men neida, her skal du eie en "ideell tenkt" del, en "andel" eller en "aksje". Hvorfor det? Lenke til kommentar
Tobeass Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Bra formulert. Klart og tydelig spørsmål. Regner med at alle skjønner situasjonen og problemet ditt. 8 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 (endret) Jeg eier boligen burde bare betydd at den er din. Men neida, her skal du eie en "ideell tenkt" del, en "andel" eller en "aksje". Hvorfor det? Du kan da fint eie boligen din uten andel, borettslag eller aksje... Endret 22. januar 2016 av aklla 2 Lenke til kommentar
indahla Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Svaret finner du her: https://en.wikipedia.org/wiki/Black_hole Lenke til kommentar
PhenixSun Skrevet 22. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2016 Det burde jo vært veldig enkelt? Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Du kan eie boligen selv. Det er kun når du velger å kjøpe en borettslagsleilighet eller aksjeleilighet sånt som det du snakker om skjer. Lenke til kommentar
PhenixSun Skrevet 22. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2016 Selveier - ideell tenkt del Borettslag - andel Aksjeleilighet - aksje Nesten alle leiligheter er av denne typen... Hvorfor så vanskelig? Lenke til kommentar
PhenixSun Skrevet 22. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2016 Ja, men hvorfor ikke? Fordi at ved at den er din - fysisk - er jo mye enklere! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 (endret) Da kjøper du bolig som er din da Er ikke vanskelig. Eget hus er vel veien å gå. Endret 22. januar 2016 av aklla Lenke til kommentar
PhenixSun Skrevet 22. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2016 Joda, men det må være en grunn for det tenker jeg. Men må det egentlig det? Løsningen er jo i mine øyne like enkelt som at en farge er hvit. Seriøst, hvorfor er det ikke så enkelt? Du betaler, it's yours! Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Problemet er vel at du ikke er alene der. Om du vil eie boligen 100%, kjøp en bolig du eier 100%. Vil du eie en bil drar du vel ikke til en bilutleier og klager på at du ikke får eie den? Du har valgfriheten til å gjøre det du vil, ser ikke problemet med valgfrihet. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Nå har ikke jeg satt meg inn i regelverket her, men kan det være så enkelt som at f.eks. et borettslag bør eie bygningskroppen i fellesskap for å unngå at du maler "din" yttervegg rød når resten av bygget er hvitt? Eller at du skifter ut vinduer uavhengig av alle andre og ødelegger hele fasadeuttrykket... Lenke til kommentar
PhenixSun Skrevet 22. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2016 Jeg leser og lærer. Eierseksjon eier du bygning og tomt i felleskap. Så det med ideelt tenkt del er ok. Aksjeselskap eier du en aksje i selskapet som gir deg leierett. Check Men! Tilbake til borettslag: Ja det er jeg som skriver alle disse postene om dette. Hva eier du egentlig? Virker så innviklet. Men skal lese mere om dette. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 (endret) Noen ganger har det å gjøre med finansieringa som var nødvendig for å få bygd opp huset, sånn jeg har forstått det. Banken vil at man skal dele på gjeld, f.eks. Endret 22. januar 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
Zlatzman Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 De ulike styreformene vil vel også gi fellesskapet forskjellig rett til å gjøre inngrep. For eksempel kan alle beboere i et borettslag pålegges å pusse opp badet samtidig, dersom generalforsamling går inn for dette. Lenke til kommentar
Finland Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 (endret) Jeg bor i en andels leilighet. Fordelen er at du deler kostnadene med andre boliger. Men andelsgjeld kommer du aldri til å bli kvitt. Fordi hvis de andre eierne ikke klarer å betale andels regningene sine. Overføres disse kostnadene over til din andel.Ubetalte andels regninger fra andre boliger = økt andelsgjeld for din bolig. Kostnadene deres overføres til deg. Da jeg kjøpte boligen min i 2012. Hadde jeg 0 kroner i andelsgjeld. Nå har jeg 90000 kroner i andelsgjeld. Så lenge de andre eierne har råd til å betale regninger så er det superfantastisk. Men hvis de ikke har råd så overføres kostnadene deres over til andre andelseiere. Det er derfor det kalles andel. Det er felleskap eie. En andel kollapser og andre andeler følger etter. Endret 22. januar 2016 av Finland Lenke til kommentar
aklla Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Det har i praksis ikke så mye å si. Mye av grunnen er nok at du ikke kan eie byggningsmassen leiligheten ligger i, ettersom den blir delt på, og at dere må dele på utgifter. Lenke til kommentar
Finland Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 (endret) Det jeg ikke liker med andelseier er at jeg ikke får skiftet internett abonnement. 1MB nedlasting og 500Kb/s. Tar en evigheter å laste ned spill fra Steam. Ikke misforstå meg. 1MB er rask, men jeg trenger raskere. Jeg kan jo bestille en ny internettlinje, men da må jeg betale egenandels regning + det nye. Så det blir dyrt i lengden. Endret 22. januar 2016 av Finland Lenke til kommentar
PhenixSun Skrevet 22. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2016 (endret) Hva representerer eierandelen? Flere ting her jeg ikke får grep på. http://www.nbbl.no/Boligfakta/Temaartikler/Borettslag-og-sameier/articleType/ArticleView/articleId/130/categoryId/13/Borettslagets-finansiering 1. Denne skjønte jeg ikke Når borettslaget er nystiftet er det stifteren som er forpliktet til å innbetale innskuddene. Innbetale hvor? ## dobbelpost slått sammen av ilpostino ## Endret 24. januar 2016 av ilpostino Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå