madman88 Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Hallo, Jeg har noen venner jeg kunne tenkt å hjulpet som er fra Serbia ettersom situasjonen er vanskelig og tenkte å høre med noen av dere som kanskje sitter på informasjon som kan hjelpe meg. Det er et par bekjente av meg som kunne tenkt seg en enklest mulig jobb hvor de kan være her f.eks. i 2-3 måneder og jobbe som f.eks. fruktplukking hvor språk ikke trenger å være veldig påkrevd.Spørsmålet mitt er finnes det firmaer/ steder i Norge som jeg kan ta kontakt med hvor de trenger utlendinger som kan få en jobb som vanligvis nordmenn ikke vil ha?Da tenker jeg en jobb som f.eks plukking av frukt og diverse som jeg ser på som den enkleste muligheten?Er det noen som vet dette som kan veilede meg videre?Det trenger ikke å skje om to måneder, for jeg forstår at dette er en sesongjobb jeg først og fremst nevner, men om det kunne være en jobb etter sommeren for den saks skyld så hadde det hjulpet på masse det også.Hjelp mottas med takk , send meg gjerne en privatmelding eller svar i denne tråden. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Her skjer vel betaling under bordet så formidlingstjenester er det vel dårlig med. Hva med å sette inn en annonse på finn.no eller ta direkte kontakt med noen av de store gårdene for å høre med dem, og evt. hvordan de skaffer seg arbeidskraft i bærsessongen? Lenke til kommentar
madman88 Skrevet 2. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 2. februar 2016 Her skjer vel betaling under bordet så formidlingstjenester er det vel dårlig med. Hva med å sette inn en annonse på finn.no eller ta direkte kontakt med noen av de store gårdene for å høre med dem, og evt. hvordan de skaffer seg arbeidskraft i bærsessongen? Ok, takk for svar. Jeg har som sagt ikke peiling på hvem å kontakte så tenkte det var enklest her inne. Tenkte kanskje noen visste litt mer enn meg. Etter å ha søkt litt på internett har jeg sendt av sted noen mailer, men venter foreløpig på svar.. Lenke til kommentar
madman88 Skrevet 7. februar 2016 Forfatter Del Skrevet 7. februar 2016 Her skjer vel betaling under bordet så formidlingstjenester er det vel dårlig med. Hva med å sette inn en annonse på finn.no eller ta direkte kontakt med noen av de store gårdene for å høre med dem, og evt. hvordan de skaffer seg arbeidskraft i bærsessongen? Har prøvd å se etter sider hvor man kan kontakte gårder, men finner det ingen sted? Lenke til kommentar
( ) Skrevet 14. februar 2016 Del Skrevet 14. februar 2016 To områder som driver med frukt/bær er Hardanger og Valldal (sistnevnte er på Sunnmøre). Prøv å ringe bønder/fruktlag i områdene... (Og joda, det er sesongarbeid - men hvis det trenges visum, har man ikke mye tid nå...) Lenke til kommentar
madman88 Skrevet 4. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2016 To områder som driver med frukt/bær er Hardanger og Valldal (sistnevnte er på Sunnmøre). Prøv å ringe bønder/fruktlag i områdene... (Og joda, det er sesongarbeid - men hvis det trenges visum, har man ikke mye tid nå...) Finnes det noen nettsider? Der man kan sende mail, har prøvd og prøvd, men finner ingenting. Tenkte det var enklere å forklare det gjennom en mail hvem, hvor mange samt hva det gjelder. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 4. mars 2016 Del Skrevet 4. mars 2016 Så Google virker ikke på din maskin ? Lenke til kommentar
madman88 Skrevet 5. mars 2016 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2016 Så Google virker ikke på din maskin ? Det handler ikke om Google, men å kontakte de rette menneskene? Jeg har forhørt meg og kontaktet enkelte gjennom mail og sider som drev å tok inn folk, men ingen har svart meg. Det er en grunn at jeg spør her inne.. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 5. mars 2016 Del Skrevet 5. mars 2016 Og hvis du fikk email fra en fullstendig ukjent, ville du svart ? Mens en som ringer (uten å skjule nummeret), vanligvis får noen i tale. Det er en grunn for at jeg nevnte "ringe" istedenfor "maile"... Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 Og hvis du fikk email fra en fullstendig ukjent, ville du svart ? Mens en som ringer (uten å skjule nummeret), vanligvis får noen i tale. Det er en grunn for at jeg nevnte "ringe" istedenfor "maile"... Hvis det er en arbeidsgiver så mener jeg at det er ganske vanlig å få svar. Selv kontaktet jeg noen av grundere i Bergen når jeg var på jakt etter ny jobb, og til og med de svarte meg og beklagde seg over at de ikke hadde noen stillinger. Ville ellers hørt med firma som driver med vasking. Det er vell ikke uvanlig at de driver med billig arbeidskraft som nordmenn som regel ikke er interessert i. Dette gjelder f.eks vaskefirma som driver med hotelldrift eller lignende. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 Og hvis du fikk email fra en fullstendig ukjent, ville du svart ? Mens en som ringer (uten å skjule nummeret), vanligvis får noen i tale. Det er en grunn for at jeg nevnte "ringe" istedenfor "maile"... Hvis det er en arbeidsgiver så mener jeg at det er ganske vanlig å få svar. Selv kontaktet jeg noen av grundere i Bergen når jeg var på jakt etter ny jobb, og til og med de svarte meg og beklagde seg over at de ikke hadde noen stillinger. Ville ellers hørt med firma som driver med vasking. Det er vell ikke uvanlig at de driver med billig arbeidskraft som nordmenn som regel ikke er interessert i. Dette gjelder f.eks vaskefirma som driver med hotelldrift eller lignende. Rent bortsett fra at da var det du som søkte, du markedsførte ikke noen andre... Men jeg får ta med det som egentlig var mitt hovedpunkt, siden folk tydeligvis ikke gidder å bruke innsiden av hodet: Efter min erfaring er de mennesker som blir bønder frivillig, generelt sett ikke typen til å trives ved et tastatur - følgelig er det lite sannsynlig at de i det hele tatt har epost, og de vil i alle fall søke å holde den begrenset til de som trenger å kontakte dem. Derimot pleier de å ha telefon - og om man da ringer uten å skjule nummeret, er det god sjanse for at man får de i tale. Lenke til kommentar
baBuShKa Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 (endret) Men jeg får ta med det som egentlig var mitt hovedpunkt, siden folk tydeligvis ikke gidder å bruke innsiden av hodet: Jepp, det er kun du her av alle folkene som kan bruke hodet ditt. Alle andre er dum og teit. Det finnes både fordeler og ulemper med både telefon og mail. En av fordelene med telefon er at man blir hørt der og da. Sender man epost, så har mottakeren tid til å tenke seg gjennom situasjonen og få en god beskrivelse av saken før du følger opp med en liten telefon etter en ukes tid. Noe som kan være veldig positivt. Endret 7. mars 2016 av baBuShKa 1 Lenke til kommentar
( ) Skrevet 7. mars 2016 Del Skrevet 7. mars 2016 Men jeg får ta med det som egentlig var mitt hovedpunkt, siden folk tydeligvis ikke gidder å bruke innsiden av hodet: Jepp, det er kun du her av alle folkene som kan bruke hodet ditt. Alle andre er dum og teit. Det finnes både fordeler og ulemper med både telefon og mail. En av fordelene med telefon er at man blir hørt der og da. Sender man epost, så har mottakeren tid til å tenke seg gjennom situasjonen og få en god beskrivelse av saken før du følger opp med en liten telefon etter en ukes tid. Noe som kan være veldig positivt. Ordet gidder refererer til (manglende) vilje, ikke evne... (Og poenget med det, utover en åpenbar irritasjon, var at når jeg anbefalte telefon, hadde det kanskje en viss logisk begrunnelse...) Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Efter min erfaring er de mennesker som blir bønder frivillig, generelt sett ikke typen til å trives ved et tastatur - følgelig er det lite sannsynlig at de i det hele tatt har epost, og de vil i alle fall søke å holde den begrenset til de som trenger å kontakte dem. Sorry, men du er så langt ute på jordet at du definitivt er på helt feil jorde... 2 Lenke til kommentar
( ) Skrevet 13. mars 2016 Del Skrevet 13. mars 2016 Efter min erfaring er de mennesker som blir bønder frivillig, generelt sett ikke typen til å trives ved et tastatur - følgelig er det lite sannsynlig at de i det hele tatt har epost, og de vil i alle fall søke å holde den begrenset til de som trenger å kontakte dem. Sorry, men du er så langt ute på jordet at du definitivt er på helt feil jorde... Mange takk for å ha opplyst meg om at min erfaring ikke eksisterer... Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 17. mars 2016 Del Skrevet 17. mars 2016 Bare husk å sjekke ut lovverket og at arbeidsgiveren er serriøs http://www.dagbladet.no/2016/03/17/nyheter/okonomisk_kriminalitet/rettssaker/vold/menneskehandel/43562351/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå