simenss Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Jeg jobber med utvikling av datamodeller, og har tilgang til Abel (HPC) ved Universitetet i Oslo. Problemet er bare at det ofte er ventetid, og jeg er utålmodig. Jeg vurderer derfor å kjøpe men dedikert maskin kun for å kjøre simuleringer som jeg kan ha stående hjemme. Hver enkelt simulering tar normalt 30-60 sekunder på min MacBook Pro. Problemet er bare at jeg ofte må kjøre flere hundre simuleringer. Med 60 sekunder per simulering og 500 simuleringer blir det dermed 30.000 sekunder (ca. 8 timer) på en prosessor med én kjerne. MacBook'en min har 8 kjerner, så kan få det ned i 1 time, men også dette er lenge å vente. Drømmen er derfor en dedikert maskin med mange prosessorer/kjerner. Jeg er student, så pris er en viktig faktor. Hva bør jeg gå til anskaffelse av for å få en dedikert maskin med flest mulig kjerner til en billigst mulig penge? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 (endret) Synd ikke du får brukt skjermkortet til det, da de har langt flere kjerner en cpuer. Problemet slik jeg ser det, du kan vurdere LGA 1366 brukt med i7 970 f.eks problemet du får maks 6 kjerner\12 tråder. Sokkel 2011-3 regner jeg med blir for dyrt. AMD opteron G34 kan bli dyrt hvis du ikke finner noe billig der finnes det hovedkort som kan ha 4 cpuer. Siste alternativ er Closter av Rasperi PI men tror kanskje du må ha veldig mange før det hjelper. Endret 22. januar 2016 av LMH1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå