Gå til innhold

Ok å slutte i en jobb?

Anbefalte innlegg

Hvis man har nettopp startet i flere jobber samtidig. La oss si 3 deltidsjobber samtidig. Og man finner ut at 1 av disse jobbene er dårligere enn de andre. Er det ok å bare slutte? vil det virke som useriøst å slutte etter noen få uker i en av jobbene?

Endret av ltdata
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke det mest seriøse nei, da arbeidsgiver bruker endel tid og ressurser på å ansette folk. Men når det er sagt så har jeg gjort det selv. Med mindre det er innenfor en spesifikk bransje du kommer til å jobbe i resten av livet, slik at det kan gå utover ditt renommé (ved at en sjef i et annet firma får høre om det, osv), så hadde jeg ikke vært bekymret.

Lenke til kommentar

Det er ikke det mest seriøse nei, da arbeidsgiver bruker endel tid og ressurser på å ansette folk. Men når det er sagt så har jeg gjort det selv. Med mindre det er innenfor en spesifikk bransje du kommer til å jobbe i resten av livet, slik at det kan gå utover ditt renommé (ved at en sjef i et annet firma får høre om det, osv), så hadde jeg ikke vært bekymret.

Er det 2 uker som er oppsigelsestiden i prøveperioden på 6 måneder?

Lenke til kommentar

Dersom ikke annet er skriftlig avtalt, er gjensidig oppsigelsestid én måned.

Kortere oppsigelsestid enn en måned er bare tillatt hvis tariffavtale eller skriftlig avtalt prøvetid åpner for det.

Er arbeidstaker ansatt med prøvetid gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager, med mindre noe annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale. Oppsigelsestiden løper fra datoen oppsigelsen er mottatt av den andre parten.

Alle jobbene jeg har hatt så har det vært 6 mnd prøvetid, med en gjensidig oppsigelsesfrist på 14 dager i denne perioden. Altså ville jeg levert den personlig, kombinert med å sende en kopi av den signerte oppsigelsen på epost (der du skriver i eposten at du også har levert den personlig). Dette for å at det ikke skal være noe tvil om hvilken dato du slutter.

Lenke til kommentar

Det spørs litt på omstendigheitene og kva type arbeidsavtale du har.

Grunnen til at ein i mange jobbar har seks månaders prøvetid med 14 dagers oppsigelsesfrist er jo nettopp fordi både arbeidsgiver og arbeidstakaren skal ha muligheita til å avslutte arbeidsforholdet dersom det ikkje fungerer.

Om det er useriøst å benytte seg av denne muligheita vil være avhengig av kva som er årsaken til at du seier opp jobben. Dersom du seier opp jobben fordi du seinare syntes at lønna du fikk tilbud om og som du var fornøgd med i forrige veke ikkje var så god likevell så vil eg være tilbøyelig til å kalle dette useriøst.

Så for min del så går det eit skille mellom å seie opp fordi jobben ikkje var slik som du trudde (andre arbeidsoppgåver, dårlig sosialt klima, mykje stress, dårlige rutinar, osv), kontra du seier opp jobben berre fordi du ikkje orka å sjekke opp slike forhold før du takka ja til jobben.

Ikkje at du treng å oppgi ein grunn for kvifor du seier opp, men særlig om du gjer dette ofte så kan det være greit å ha ei forklaring når neste potensielle arbeidsgiver lurer på kvifor du har så mange kortvarige arbeidsforhold på CV'en.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...