Sandyen Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Jeg har kanskje vært litt dum. Jeg har bestillt en reise, men vet ikke om jeg får fri. Den er bare på 5 dager i sommer. Men den er dyr. Vet ikke hvordan jeg skal si det til sjefen. Eller om dere ville ventet litt med å spørre? Noen som har gått i samme "felle" og ikke fått fri? Får jeg ikke fri taper jeg mye penger, men shit happen. Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Si til han at du ønsker ferie den og den datoen pga det planlegges ferie med familien elns. 1 Lenke til kommentar
Sandyen Skrevet 22. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2016 (endret) Si til han at du ønsker ferie den og den datoen pga det planlegges ferie med familien elns. Ja, jeg skal si det til sjefen. Jeg kan risikere å tape mye penger dersom han sier nei. Men shit la gå. Jeg var nok dum som bestillte så tidlig. Men det er billigere å bestille tidlig istedet for sent. Dersom jeg ikke får ferie til den dato, så får jeg heller bestille en ny reise til den dato jeg får. Veldig dumt dersom pengene går i "vasken" på den turen, men jeg regner med at prisene er mye billigere nå, og det var derfor jeg bestillte så tidlig. Endret 22. januar 2016 av Sandyen Lenke til kommentar
salamishit Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Si til han at du ønsker ferie den og den datoen pga det planlegges ferie med familien elns. Ja, jeg skal si det til sjefen. Jeg kan risikere å tape mye penger dersom han sier nei. Men shit la gå. Jeg var nok dum som bestillte så tidlig. Men det er billigere å bestille tidlig istedet for sent. Dersom jeg ikke får ferie til den dato, så får jeg heller bestille en ny reise til den dato jeg får. Veldig dumt dersom pengene går i "vasken" på den turen, men jeg regner med at prisene er mye billigere nå, og det var derfor jeg bestillte så tidlig. Er en fuck up fra din sin side, men nå vet du det til neste gang 1 Lenke til kommentar
Sandyen Skrevet 22. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2016 Si til han at du ønsker ferie den og den datoen pga det planlegges ferie med familien elns. Ja, jeg skal si det til sjefen. Jeg kan risikere å tape mye penger dersom han sier nei. Men shit la gå. Jeg var nok dum som bestillte så tidlig. Men det er billigere å bestille tidlig istedet for sent. Dersom jeg ikke får ferie til den dato, så får jeg heller bestille en ny reise til den dato jeg får. Veldig dumt dersom pengene går i "vasken" på den turen, men jeg regner med at prisene er mye billigere nå, og det var derfor jeg bestillte så tidlig. Er en fuck up fra din sin side, men nå vet du det til neste gang Jeg vet. Det var en big tabbe. Er rundt 15 000 kroner i vasken dersom jeg får nei. Men pytt pytt... får se på det som om jeg har kjøpt en sofa jeg ikke kunne bruke, dersom jeg ikke får fri. Lenke til kommentar
probin Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 (endret) wtf.... det er da bra å bestille såpass tidlig?.. si ifra så fort som mulig, så sjefen din kan ordne erstatning. om sjefen ikke klarer å skaffe en som kan jobbe for deg, så er det noe annet som er problemet.åssen ellers kunne man dratt på ferie? glad jeg har det sånn på jobben. om jeg søker i god tid forveien, så har jeg "krav" på fri. Endret 22. januar 2016 av probin Lenke til kommentar
Sandyen Skrevet 22. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2016 wtf.... det er da bra å bestille såpass tidlig?.. si ifra så fort som mulig, så sjefen din kan ordne erstatning. om sjefen ikke klarer å skaffe en som kan jobbe for deg, så er det noe annet som er problemet. åssen ellers kunne man dratt på ferie? glad jeg har det sånn på jobben. om jeg søker i god tid forveien, så har jeg "krav" på fri. Er min feil at jeg bestillte før jeg visste om jeg får fri. Men hadde vært enklere dersom vi kunne velge når vi ville ha fri selv. Men sånn er det ikke. Jeg må bare ta skylden på meg for det, og beregne at jeg kan tape de pengene. Men jeg kommer til å spørre om jeg får fri de dagene. Prisene for turer stiger og stiger. Men jeg behøver å komme meg en tur bort i sommer. Og kommer uansett til å reise en eller annen plass sammen med familien i sommer. Takk for svar. Og bra at noen forstår at det er lett å kunne ta en sjanse og gå på en sånn smell. Men etter dette så tør jeg ikke å gjøre samme feil igjen. Lenke til kommentar
PerAndre123 Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Ehm... Alle de plassene jeg har jobbet, har det vært slik at om man søkte i god tid, fikk man så og si fri når man ville.... http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78188 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Du treng ikkje å lage eit større problem enn det er. Fyrst og fremst så må du jo berre spørre om å få ta ut ferie i denne perioden. Kor lett det er å få ferie på bestemte tidspunkt vil variere alt etter kva type arbeidsplass du har. Jobber du på ein fabrikk som held stengt fire veker om sommaren og 1 veke i jula og ingenting anna så er det vanskelig å få forskjøvet ferien, men jobbar du på eit kontor, eller etter vaktplan så bruker det å gå forholdsvis greit å få eller bytte seg fri når du treng det. Du burde sjølvsagt ordne deg med arbeidsfri før du bestiller ferietur, men det har du alt fått med deg. Husk også at arbeidsgiver har plikt om å drøfte feriefastsettninga med arbeidstakarane eller tillitsvalgte før ferieplanen blir satt opp (etter ferielova). Ellers kan det være verdt å tipse om at enkelte tariffavtalar eller andre arbeidsavtalar har med bestemmelser om rett til permisjon både med og utan lønn i diverse samanhengar. Dette kan være f.eks rett til å ta ut ein permisjondag til flytting til ny bolig, permisjon i forbindelse med eget bryllup, tilvenningsdag i barnehagen, deltakelse i idrettskonkurranser, osv. I tillegg har mange slika arbeidsavtalar nokre reglar for andre permisjonar basert på vellferdsbehov. Så om alt anna skjærer seg så er det mulig å be om f.eks. ulønna permisjon disse 5 dagane i staden for ferie. Lenke til kommentar
Sandyen Skrevet 22. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2016 (endret) Du treng ikkje å lage eit større problem enn det er. Fyrst og fremst så må du jo berre spørre om å få ta ut ferie i denne perioden. Kor lett det er å få ferie på bestemte tidspunkt vil variere alt etter kva type arbeidsplass du har. Jobber du på ein fabrikk som held stengt fire veker om sommaren og 1 veke i jula og ingenting anna så er det vanskelig å få forskjøvet ferien, men jobbar du på eit kontor, eller etter vaktplan så bruker det å gå forholdsvis greit å få eller bytte seg fri når du treng det. Du burde sjølvsagt ordne deg med arbeidsfri før du bestiller ferietur, men det har du alt fått med deg. Husk også at arbeidsgiver har plikt om å drøfte feriefastsettninga med arbeidstakarane eller tillitsvalgte før ferieplanen blir satt opp (etter ferielova). Ellers kan det være verdt å tipse om at enkelte tariffavtalar eller andre arbeidsavtalar har med bestemmelser om rett til permisjon både med og utan lønn i diverse samanhengar. Dette kan være f.eks rett til å ta ut ein permisjondag til flytting til ny bolig, permisjon i forbindelse med eget bryllup, tilvenningsdag i barnehagen, deltakelse i idrettskonkurranser, osv. I tillegg har mange slika arbeidsavtalar nokre reglar for andre permisjonar basert på vellferdsbehov. Så om alt anna skjærer seg så er det mulig å be om f.eks. ulønna permisjon disse 5 dagane i staden for ferie. Jeg vet at det var dumt av meg. Jeg kan risikere å tape pengene. Jeg er forberedt på det. Er en del penger å tape men skit la gå. Er ikke annet å gjøre med det. Men jeg får håpe at det ordner seg. Jobben er tross alt den jeg lever av, så dersom han sier nei, så har jeg lært. Jeg kommer uansett til å reise på en tur i løpet av sommeren, men jeg får håpe at den turen og pengene for den går i "vasken". Jeg er litt sint på meg selv, på at jeg kunne være så ivrig å reise at jeg bestillte, men gjort er gjort. Står på nettet at kjøpet er bindende, men står også dette. Kanskje jeg burde forsøke å avbestille dersom ferien ikke lar seg ordne: Dette står på reisebyråets side: Kan jeg avbestille min reise uten avbestillingsbeskyttelse? Fly: Vi må alltid følge flyselskapenes regler og kan ikke gjøre egne unntak. Der muligheten til tilbakebetaling finnes tar vi alltid ut en avbestillingskostnad. Denne administrative kostnaden er fra 395 kroner per person, samt også den kostnaden som flyselskapet tar ut for avbestillingen. Skjer avbestillingen nær tiden for avreise og utenfor våre telefontider behøver du alltid å kontakte flyselskapet direkte for å gjennomføre din avbestilling – dette da vi aldri kan hjelpe deg med spørsmål vedrørende avbestillinger på billetter som ikke er avbestilt innen avreisen. Vi behøver alltid å få inn en bekreftelse på om du ønsker fullføre din avbestilling og ingenting anses heller som avbestilt før du mottar en bekreftelse på avbestillingen fra vår side. Hotell/Leiebil: Vi må alltid følge leverandørens regler og kan ikke gjøre egne unntak. Der muligheten til tilbakebetaling finnes tar vi alltid ut et avbestillingsgebyr. Den administrative avgiften er fra 395 kroner per rom/leiebil samt også den kostnaden som leverandøren tar ut for avbestilling. Endret 22. januar 2016 av Sandyen Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Dersom det viser seg at det er heilt umogleg for deg å benytte deg av ferien så bør du sjølvsagt avbestille. Som du har funnet på reisebyrået sine sider så vil det koste deg 2x 395 kr per person dersom du har bestilt både fly og hotell, pluss avbestillingsgebyret som flyselskapet og hotellet opererer med. Men dette gebyret er nok langt lavare enn full pris, særlig dersom du avbestiller så tidlig at reisa kan selgast til nokon andre til omtrent samme pris. Ved å avbestille så får du sjølvsagt igjen litt av pengane. Men eg ville ikkje tatt sorgene på forskudd. Søk fyrst på ferie i dette tidsrommet. Du har ikkje sagt noke om kva type arbeid du har, men eg tviler sterkt på at det er veldig vanskelig å få fri ei bestemt veke i sommar. Og sjølv om du ikkje får ferie så er det kanskje mulig å bytte vakter dersom du har slik type jobb? Etter ferielova har du uansett rett på 18 virkedagars samanhengande ferie mellom 1 juni og 30 september. Så det er sånn sett ikkje heilt usannsynleg at du får ta ferie i det tidsrommet uansett. 18 virkedagar er i denne samanhengen mandag til laurdag, så med andre ord tre veker samanhengande ferie. Personleg er eg også av den oppfattninga at arbeidsgiver må ha bra sterke grunnar for å nekte deg å ta ferie dei vekene du helst vil ha. Særlig dersom du melder frå om dine ferieønsker no tidleg på året før arbeidsgiver har innvilga ferie til dine kollegaer. Dersom du blir nekta av arbeidsgivaren å ta ferie når du vil kun kun for å være ekkel mot deg så trur eg at eg ville brukt tida fram mot sommarferien på å sjå etter ein ny arbeidsgivar. Men som sagt, dersom du jobbar på f.eks. ein fabrikk som opererer med fellesferie på eit anna tidspunkt enn din ferietur så har sjølvsagt arbeidsgiver ein god grunn til å nekte deg ferie. I eit slikt tilfelle vil ikkje arbeidsgiver ha arbeid til deg dersom alle andre har ferie, du kan jo ikkje jobbe åleine i fabrikken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå