Cuda Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Har fått problemer med at den renner vann fra ventilen i taket på badet. Det står en elektrisk vifte der som den nå også ble kortsluttning i på grunn av vann som kom ned i den og det har kommet videre ned på gulvet. Pusset opp badet for litt over et halvt år siden men nå er vi også flere i huset som dusjer. Tidligere har det også stått et felxi rør opp i ventilasjonshatten men det har ikke kommet vanne ned før. Jeg isolerte nye flexirøret godt og trodde det skulle være minst like bra som før men jeg tror ikke patenten er bra. Jeg skal prøve å legge til noen bilder her som viser det. Flott om noen kan bidra til en god løsning her som blir bra. Legg gjerne ved en link til eventuelt hva eg måtte kjøpe for å få fikset dette Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Dette er da utført på en meget amatørmessig måte og av det første bildet framkommer det tydelige fuktskader i takkonstruksjonene. Foreslår at du river taket og får lagt ny fuktsperre samtidig som du hyrer inn en blikkenslager eller VVS-montør til å ta hånd om prosjekteringen av nytt ventilasjonsanlegg og utlufingspipe. Mest sansynlig er det kondensert damp som forårsaker problemene, men dette er uansett ingen jobb for amatører. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Det første jeg kommer på når jeg leser dette er om det er montert avtreksvifte med kaldrasspjeld. Disse skal ikke monteres i tak og kan føre til kondensering i kanalen da spjeldet slipper sakte men sikkert varm fuktig luft inn i den kalde kanalen og det kondenserer. Uten spjeld vil luftsrømmen holde kanalen varm nok til å forhindre dette. Lenke til kommentar
Cuda Skrevet 22. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2016 Takk for tilbakemeldinger Vet det er amatørmessig utført men det er omtrent slikt det har hvert siden 70 tallet. Det har aldri hvert lekasje i taket men på det første bildet kan en set det er kommet noe fukt fra ventilen som har samlet seg på platene mellom bjelkene over badet. Det fleksirøret ble isolert som det gamle, kanskje bare litt mer isolasjon. Det har ikke hvert noen problemer her tidligere, vertfall ikke så mye. Det var først nå når denne kulda kom. Tdligere var den en vanlig ventil i taket men nå vifte som ikke ble glad i den fukten. perpyro, jeg tror ikke det er kaldrasspjelt på denne vifta, her er link til den har hatt montert i 125mm http://www.flexit.no/C4AssetHandler.ashx?assetid=20609 Skal se om jeg kan få tak på noen fagfolk til å se på dette.. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 (endret) Det står at den har integrert tilbakeslagsspjeld i linken. Mest sansynlig sitter det helt i bakenden av vifta eller i ditt tilfelle i toppen ettersom den står med utblåsningen opp. Denne må bort eller ei vifte uten dette spjeldet må velges. Endret 22. januar 2016 av perpyro Lenke til kommentar
Cuda Skrevet 22. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2016 hm..det må jeg sjekke ut. Hvordan fungerer dette spjeldet og hvorfor ulempen? Siden det er en baderomsvifte for tak. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 (endret) Tilbakeslagsventilen sitter som en klappventil bakerst og da kan den taes helt bort. Ulempen er at dette spjeldet stopper den naturlige trekken over tak i badet ditt og lar det bli kaldt i kanalen som får den lille lufta som slipper gjennom til å kondensere i den kalde kanalen og kondensen er det som kommer ned. I vegg er ikke dette noe tema ettersom kanalen er horisontal mens i tak skal det være åpent ut sånn at badet kan naturlig ventileres når det ikke er fuktig i rommet. Dette er ikke noe spesifik takvifte men ei vifte som kan monteres i bad, tak elle vegg etter behov. Har i hvertfalls sett kondensproblemet før i denne forbindelsen. Endret 22. januar 2016 av perpyro Lenke til kommentar
Cuda Skrevet 22. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2016 Har sjekket den nå, min har ikke disse klaffene: Vil tro det er fordi den er ment for tak. Men nå har det hvert kortsluttning i den pg av fukten så tror jeg bør kjøpe en ny uansett når resten er blitt fikset. Jeg får se hva fagmann anbefaler her. Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Det hvite røret, er det for oppsamling av kondensvann eller for å unngå vakum i kloakkavløpet? Lenke til kommentar
Cuda Skrevet 23. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2016 Professor, det hvite røret er avlufting fra kloakk. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Har sjekket den nå, min har ikke disse klaffene: Vil tro det er fordi den er ment for tak. Men nå har det hvert kortsluttning i den pg av fukten så tror jeg bør kjøpe en ny uansett når resten er blitt fikset. Jeg får se hva fagmann anbefaler her.Drypper det fra vifta og den ikke har tilbakeslagsventil er det nok lurt å få fagfolk til å se på det.Men nå som vifta har kortsluttet har du eller noen andre demontert den slik at det er åpen kanal fra badet og ut? Lenke til kommentar
daruu Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Moelven hus fra midten av 70 tallet? Så veldig likt ut som her.... Jeg satte inn ventil i veggen istedet, det virket ihvertfall mye bedre her. Men er jo ikke sikkert du har den muligheten. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå