AnonymDiskusjon Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Har en sak etter å vært med å arrangert en fest. Festen ble holdt 12. desember. Vi leide et lokalet (.....). Under festen ble det noen skader på lokalet (to ødelagte bor og stol etc), men dette er ikke noe problem, det er ordnet opp med utleier. Vi valgte å leie inn et vaskefirma (.....) for å vaske for oss etter festen slik at dette ble gjort profesjonelt. De vasket lokalet 14. desember, vi ble ringt av Sipa og vaskingen kom på 7000,- som var greit nok. Senere på dagen var utleier på lokalet for å se over vasken som da ikke ble godkjent i tillegg til dette hadde gulvet flasset opp samt svellet flere steder fordi det er blitt brukt for sterk såpe og for mye vann. Vi var også oppe på lokalet og så på bade vasken og gulvet. Gulvet kunne ikke slipes flere ganger så dette må rives og byttes ifølge utleier. 16. desember var vi på lokalet igjen sammen med utleier og vaskefirma. Vi ble enige med vaskefirma om at vi ikke betaler de 7000,- for vasken da det var for dårlig så regningen ble endret til 1500,- som vi skulle betale etter de har vasket igjen og vask godkjent av utleier. Vaskefirma fikk vaske for 2. gang og fikk heller ikke denne gangen godkjent vask så regningen fra de ble fjernet. Vi ble enige med utleier at vi betaler de 1500,- så fikser de vasken selv. Gulvet som var ødelagt ble vi enige med utleier at vi ikke er innblandet i da det blir en sak med vaskefirma, forsikringsselskap og utleier (....). Så etter møte 16. desember så var alt ordnet opp og ikke noe mer vi trengte å tenke på fikk vi beskjed om. Også 20. januar får jeg en telefon av utleier og får beskjed om at skadene på gulvet er på 80 000,- og regninga er på oss som leide lokalet. Vaskefirma nektet å betale da de mener de ikke har ødelagt gulvet og deres forsikringsselskap sier de ikke har gjort noe feil, dermed endte vi opp med regningen da vi var leietakere av lokalet og hadde leid inn vaskefirma. Vi sliter med å forstå hvordan vi kan bli blanda inn igjen etter avtalen om at gulvet ble en sak med mellom utleier og vaskefirma. Det har vært et advokat firma inn i bildet her fra utleier sin side (....) som hjelper utleier med å få inn de 80 000,- Etter å ha pratet med dette advokat firmaet mener de at vi skal kjøre sak mot vaskefirma som de allerede har prøvd sånn jeg skjønte det og denne nektet de på som forklart over. Men jeg klarer ikke å forstå hvorfor vi er blandet inn, ja vi har en kontrakt, men det ble muntlig sagt at vi var ute av saken med gulvet. Hvordan skal vi løse dette? Burde vi kjøre sak mot vaskefirma eller sak mot utleier da sånn vi ser det så er ikke dette vårt ansvar. Det er ikke våres feil at gulvet ble ødelagt og det var også en som kom ned å rigget ned musikkanlegg mot slutten av festen og han sier i ettertid at gulvet ikke var noe værre enn etter andre fester. Gulvet jeg prater om er et bestemt sted i lokalet, TIPPER det er rundt 10 meter langt og 5 meter bredt. Er det utleier som må ta saken med vaskefirma eller er det riktig at vi er blandet inn og hva skal vi gjøre? Anbefalinger? Anonymous poster hash: 0cb43...3ab Anonymous poster hash: 0cb43...3ab Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Slik som eg forstår det så følger denne saka heilt vanlig ansvarsfordeling. Eigaren/utleigaren har ein avtale med dere som leigetakarar der dere står ansvarlig for eventuelle skader ovanfor utleigaren. Dei som har foråsaka skaden står ansvarlig ovanfor dere igjen. Om det er vaskefirmaet eller ein av festdeltakarane som har foråsaka skada speler i den samanheng mindre rolle. Vaskefirmaet har ingen forpliktelsar ovanfor utleigaren, avtalen var mellom dere og vaskefirmaet. Ellers så stiller eg meg kanskje litt tvilsom til at påstanden om at det er sterk såpe og mykje vatn som har foråsaka skaden. Har det vært nokon som har taksert skaden eller er dette noke som kjem direkte frå utleigaren? No veit eg ikkje kva golv det er snakk om i lokalet, men det å få skader pga av vatn etter ein vask er vanskelig med mindre vaskebyrået kun tømte vatn på golvet og reiste derifrå. 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Det kinkige her er jo at huseier på et tidspunkt angivelig skal ha løst trådstarter fra ansvaret, trolig fordi han trodde det bare gjensto formaliteter. Så viser det seg at jobben blir vanskelig, og han ønsker å lempe ansvaret tilbake dit det strengt tatt hører hjemme. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 21. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2016 Det er nettopp det som gjør at vi ikke klarer å la brikkene falle helt på plass. Avtalen var grei, vi betalte leien som avtalt pluss de små skadene på møbler. Saken med gulvet trengte ikke vi bry oss om fordi vi har leid inn et vaskefirma med go tro så da skulle det bli en sak mellom utleier, vaskefirma og forsikringsselskap. Men er det greit å løse det på den måten når vi på et tidspunkt ble enige om at vi ikke skulle tenke noe mer på det gulvet? Ferdig er ferdig, så ble lettere sjokkert når jeg fikk denne telefonen. Anonymous poster hash: 0cb43...3ab Lenke til kommentar
skripis Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Saken er nok den at når de innså at vaskefirma ikke ville påta seg skyld, så tenkte de nok "Fuck it, vi går rett på leietaker for der har vi alt på det tørre." Men, dersom dette gulvet var så slitt at det ikke tålte en litt hard vask kan dere neppe kreves for nytt gulv. Det må ha vært MEGET slitt. Lenke til kommentar
Ståle Nordlie Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 * Hvis lokalet er skadet utover det leieavtalen tilsier er dere sannsynligvis ansvarlige for utleiers tap. * Vaskefirmaet er på sin side sannsynligvis ansvarlige ovenfor dere. Og, hvis utleier har kommet til at vaskefirmaet ikke har ansvar så har antakelig ikke dere heller noe ansvar. [Her kan det riktignok være juridiske komplikasjoner knyttet til "direktekrav".] * Selv om gulvet er skadet og dere er ansvarlige, er det ikke noen selvfølge at dere skal dekke alle kostnadene. Dere skal bare dekke utleiers økonomiske tap, ikke skaffe ham ett fint nytt gulv som erstatning for et utslitt gammelt gulv. [Dette kan av og til være vanskelig å vurdere i praksis.] * Et argument dere kan prøve dere med er at dere har inngått en forliksavtale med utleier om at saken er ute av verden. Det kan for eksempel ha medført at dere ikke forsøkte å samle beviser som kunne ha talt til deres fordel. * Uansett, det enkleste er å bestride kravet, og la utleier velge om han vil gå til sak. Hvis han gjør det, og vinner, så vil dere ha beviser og argumenter som dere så kan ta videre mot vaskefirmaet. (Eller, hvis dere synes utleiers beviser og argumenter er så gode at han komer til vinne, betale og så ta regningen videre til vaskefirmaet. Da må dere være forbredt på å gå til sak selv.) 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2016 Takk for all hjelp så langt! Jeg skal ringde advokaten som utleier har etterpå for å forhøre meg litt. Noe spesielt jeg burde spørre om? Hvordan søl av øl etc kan ødelegge et gult er jo fantastisk så ja det må ha vært veldig slitt. Når jeg fikk telefonen av utleier med informasjonen om det her så var de klare på at de vil støtte oss hvis vi går til sak mot vaskefirmaet da både utleier og styret mener det ikke er vi som har ødelagt gulvet. Utleier har jo som nevnt allerede prøvd å gi regningen til vaskefirma og de nektet så da ble den plutselig kastet over på oss. Sitter uansett med en følelse om at noe ikke helt stemmer her fordi utleier bare kaster dritten over på oss når det ikke gikk like enkelt som de hadde sett for seg på forhånd. Beklager at det blir litt rot. Prøver bare å få dere til å forstå så godt som mulig. Anonymous poster hash: 0cb43...3ab Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Hvordan søl av øl etc kan ødelegge et gult er jo fantastisk så ja det må ha vært veldig slitt. Anonymous poster hash: 0cb43...3ab Her virker det som du trekker inn et nytt moment, siden du tidligere har sagt at dere kun ødela et bord og en stol. Hvis det er parkett, er det anbefalt å tørke opp selv små væskeansamlinger så fort som mulig. Men det virker merkelig at utleier pålegger dere ansvaret for at gulvet er så nedslipt at det ikke kan slipes mer. Gulvet har kanskje vært slipt flere ganger tidligere på grunn av belastninger fra høye hæler, vill festing, osv. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Er selv kjent med parkett i forbindelse med utleielokale. Når man leier ut ett festlokale så må man forvente mye ekstra belastning i form av dansing, slitasje, høye hæler, forskjellige typer sko, matsøl, søl av drikke og andre væsker. Når man skal ha parkett i ett slikt lokale må man forvente dette og ta høyde for det med å investere i kvalitetsparkett som er tykk slik at man kan slipe noen millimeter av den med noen års mellomrom for å holde den noelunde fin. I tillegg vil feil vask og kunne resultere i at man enten må slipe parketten på nytt eller at parketten blir helt ødelagt. Derfor er det ganske mange utleiere som ikke tillater at leietaker vasker selv men må betale utleier for vasken eller at det inkluderes i prisen. Da slipper utleier å gamble på at det blir gjort riktig. Men man kan ikke slipe parkett for evig. På ett eller annet tidspunkt er gulvet utslitt og det er ikke mulig å slipe det mer og da må hele gulvet byttes. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Skaden på gulvet ble ikke oppdaget når de skjekkt ut og betalte for ødelagt innventar, men etter at rundvasken hadde blitt gjort så da ligger ansvaret på de som har vasket, eventuelt utleier på grunn av normal slitasje Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå