AnonymDiskusjon Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Det en ikke-så-veldig bekjent person som jeg nå snakker om. Han går på trygd og har nå startet et treningssenter sammen med en annen person. Vi snakker om et treningssenter for ikke er særlig lovlydige de heller. Han har fortalt at han de får ca 20.000 i inntekt hver måned samtidig som har mottar trygd. Dette har han sagt at han ikke betaler skatt av. Jeg vet at det er veldig ulovlig å lure staten på denne måten, derfor lurte jeg på hvor man tipser om det? Jeg har sagt at man kan miste trygden, bøter og fengsel om man gjør slikt, men virker ikke som de tar det på alvor. Anonymous poster hash: 80e64...474 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Nav og skatteetaten. https://nav111.wordpress.com/about/ Lenke til kommentar
xRun Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Det skal være mulig å ringe, eller sende dem en melding via her: https://www.nav.no/no/NAV+og+samfunn/Kontakt+NAV/Kontakt%20oss/skriv%20til%20oss Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 22. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2016 Takk for svar, jeg kommer garantert til å tipse om det, men er man anonym når man tipser med epost? Anonymous poster hash: 80e64...474 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Takk for svar, jeg kommer garantert til å tipse om det, men er man anonym når man tipser med epost? Anonymous poster hash: 80e64...474 Mottaker av eposten ser selvsagt din adresse. Lenke til kommentar
OlaOlablakken Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Er bare å ringe 55 55 33 33 NAV ,og du vil bli satt over til tips-telefonen. Der kan du være anonym hvis du ønsker det. Lenke til kommentar
Finland Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 du sender anonym tips til politi https://www.politi.no/tjenester/tips_politiet/ Det er viktig at du oppgir fornavn, etternavn og telefon nummer til han som svindler NAV. Da gjør du jobben lettere for politiet. Oppgi også trenings senter. Gi politiet en detaljert anonym tips. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Du kan jo bare opprette en ny gmail-adresse. Og skriv at du vil være anonym. Lenke til kommentar
Skatteflyktning Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 (endret) Jeg vet at det er veldig ulovlig å lure staten på denne måten, derfor lurte jeg på hvor man tipser om det? 80e64...474 [/i] I motsettning er det veldig lovlig når staten stjeler penger fra folk bare de kaller det skatt. På den andre siden bør du muligens vurdere de etiske sidene av dette samt, din personlige risiko ettersom anonymitet ikke kan garanteres. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Tyster-ma-leve-i-skjul-5564187.html Endret 23. januar 2016 av Jarmo Lenke til kommentar
BIGG Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Nå er det vel en viss forskjell på Nokas-ranet og NAV-svindel... 1 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Det en ikke-så-veldig bekjent person som jeg nå snakker om. Han går på trygd og har nå startet et treningssenter sammen med en annen person. Vi snakker om et treningssenter for ikke er særlig lovlydige de heller. Han har fortalt at han de får ca 20.000 i inntekt hver måned samtidig som har mottar trygd. Vi snakker om et treningssenter for ikke er særlig lovlydige de heller. Dette har han sagt at han ikke betaler skatt av. Jeg vet at det er veldig ulovlig å lure staten på denne måten, derfor lurte jeg på hvor man tipser om det? Jeg har sagt at man kan miste trygden, bøter og fengsel om man gjør slikt, men virker ikke som de tar det på alvor. Anonymous poster hash: 80e64...474 Vel! - Han går på trygd og har nå startet et treningssenter sammen med en annen person. Ikke ulovlig iht. NAV, krever bare reg. og info til relevante myndigheter. - Vi snakker om et treningssenter for ikke er særlig lovlydige de heller. Bare antagelser som bør verifiseres. Uriktige påstander, basert på rykter, kan fort slå tilbake. Han har fortalt at han de får ca 20.000 i inntekt hver måned samtidig som har mottar trygd. De? 10K pr. person da? Ingen hindring for å motta trygd i tillegg, dog som redusert iht. regelverk fra NAV. Dette har han sagt at han ikke betaler skatt av. Da vil både personer og selskapet bak systemet slite. 3 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Per definisjon, om han ikke betaler skatt av det vet heller ikke NAV det - for hvis NAV hadde visst det hadde skatteetaten snart fått visst det, og da hadde han måttet betale skatt. Det er selvsagt en mulighet for at han rapporterer til NAV, men ikke skatteetaten, det er en tikkende bombe der det på mange måter er en bjørnetjeneste å ikke rapportere ham. Jeg tolker det slik at han har 20000 i inntekt hver måned samtidig som han mottar trygd uten avkorting. Dette er ulovlig. Om man tipser NAV om at han tjener 20000, og han faktisk har registrert dette hos NAV, så vil jeg påstå at "ingen skade skjedd". Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Han har fortalt at han de får ca 20.000 i inntekt hver måned Tja? Hvem får hva? Og hvor mye? for hvis NAV hadde visst det hadde skatteetaten snart fått visst det, og da hadde han måttet betale skatt. Helst omvendt, NAV henter sin info fra skatte-etaten.(som regel) Dog kan saken(e) få en annen rekkefølge om NAV finner ut noe uriktig iht. rapporteringsplikt. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 (endret) Tja? Hvem får hva? Og hvor mye?Det jeg ser som den åpenbare tolkningen er at de får 20000 hver, hver måned. Det går an å tolke det annerledes, men det ser jeg på som mindre sannsynlig. Uansett, 10 000 i måneden blir også over rapporteringsplikt. Endret 22. januar 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Den høyeste uføretrygden er da 66 prosent av dette, som er 345.819 kroner. http://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/sa-mye-kan-du-fa-i-ufretrygd/3422787342.html Uansett, 10 000 i måneden blir også over rapporteringsplikt. Alle inntekter utover trygd er rapporteringspliktig til NAV. ( De som får innvilget uføretrygd etter de nye reglene 2015, kan tjene inntil 0,4 G (35 348 uten avkorting) Skatte-etaten har sine regler. 1 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Alle inntekter utover trygd er rapporteringspliktig til NAV.Det er feil. Man trenger ikke rapportere inntekt under inntektsgrensen. Se: https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Relatert+informasjon/jobbe-ved-siden-av-uf%C3%B8retrygd For øvrig skjønte jeg ikke poenget med det siste innlegget ditt, og hvorfor du linket til nettavisen. At ikke Skatteetaten får informasjon fra NAV er åpenlyst feil, ellers hadde de ikke kunnet gitt skattekort til trygdemottakere uten at man selv måtte inn hos skatteetaten å rapportere. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Han har fortalt at han de får ca 20.000 i inntekt hver måned samtidig som har mottar trygd Samtlige jurister og retten her i landet kommer til å vurdere bl.a denne saken nøye. Er det er et selskap, personer eller en kombinasjon av disse som er grunnlag for juridisk target. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 At ikke Skatteetaten får informasjon fra NAV er åpenlyst feil, ellers hadde de ikke kunnet gitt skattekort til trygdemottakere uten at man selv måtte inn hos skatteetaten å rapportere. Nå blander du fisk og fugl, det er riktig at skatte-etaten henter info ang. inntektsforhold fra NAV. Denne saken gjelder antatt misbruk av NAV-penger. Ved misbruk av NAV-system, avdekkes det mye den andre veien.(bl.a 3.parts rapporteringer osv.) Det er feil. Man trenger ikke rapportere inntekt under inntektsgrensen. Se: https://www.nav.no/n...n-av-uføretrygd De som får innvilget uføretrygd etter de nye reglene 2015, kan tjene inntil 0,4 G (35 348 uten avkorting) 1 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 (endret) Samtlige jurister og retten her i landet kommer til å vurdere bl.a denne saken nøye. Det er ikke mitt inntrykk at samtlige advokater i dette landet liker å jobbe gratis hverken med denne saken eller andre saker. I utgangspunktet så behøver det ikke å foreligge noe lovbrudd eller missbruk av NAV ordninger i det hele tatt. Det sier opplysningene over ingen ting om. Etter avtale med NAV så kan man godt tjene 20.000 hver måned og motta trygd, mens man driver treningsstudio for skumle personer. https://www.nav.no/no/Person/Arbeid/Dagpenger+ved+arbeidsloshet+og+permittering/dagpenger-og-etablering-av-egen-virksomhet--347271 For at man skal kunne si om det foreligger noe lovbrudd eller ikke, så behøves det jo noen flere saksopplysninger. Men at det kan foreligge lovbrudd, det er jo sant nok. Endret 23. januar 2016 av arne22 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 (endret) Det er feil. Man trenger ikke rapportere inntekt under inntektsgrensen. Se: https://www.nav.no/n...n-av-uføretrygd De som får innvilget uføretrygd etter de nye reglene 2015, kan tjene inntil 0,4 G (35 348 uten avkorting) Og under denne årsgrensen trenger man altså ikke å rapportere inn. 10 000 i måneden er over grensen. Hva er egentlig poenget ditt? Endret 23. januar 2016 av Emancipate Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå