Gå til innhold

RAID5 på Open Media Vault

Aetius

Anbefalte innlegg

Jeg har installert Open Media Vault og holder nå på med å etablere et RAID5 med tre disker. Hovedkortet har seks SATA-porter, hvorav en går til OS-SSDen, og så snart jeg har fått backet opp dataene skal de to siste få hver sin disk som raidet skal utvides med. Til sammen fem disker for lagring, altså, hvorav en er for redundans.

Så kommer spørsmålet: Jeg har noen kontrollerkort, men disse støttes ikke av Open Media Vault, så skal jeg legge til flere disker må det bli på et hovedkort med flere SATA-porter. Men om jeg bytter hovedkort og reinstallerer OMV, vil jeg da bare kunne smekke inn de fem diskene med raidet på, og forvente at de kan leses, eller er dette en oppskrift på katastrofe?

Endret av Aetius
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilken kontroller er det snakk om som ikke er støttet? Bruker du 3.0beta-en av OMV? Er kontrolleren støttet i vanlig Ubuntu?

Ville vel i utgangspunktet kjørt de fire diskene som skal stå i RAID 0 på samme kontroller, så systemdisken over på den andre. 

Lenke til kommentar

Hvilken kontroller er det snakk om som ikke er støttet? Bruker du 3.0beta-en av OMV? Er kontrolleren støttet i vanlig Ubuntu?

Ville vel i utgangspunktet kjørt de fire diskene som skal stå i RAID 0 på samme kontroller, så systemdisken over på den andre. 

SIL3132. Det finnes drivere til Windows, RedHat og SuSe, men jeg har ikke funnet noe for Ubuntu eller Debian.

Ingen disker skal stå i RAID0, jeg skal ha fem disker i RAID5.

Uansett så var spørsmålet om jeg vil få kontakt med raidet dersom jeg skifter hovedkort og installerer OMV på det.

Lenke til kommentar

Med software-basert RAID, så er jo noe av fordelen at man skal kunne skifte hw og få opp RAID-et igjen. Samtidig, ting som man ikke vil miste skal man uansett ha backup av... er alltids risikoer ved slike operasjoner.

Trodde ikke SIL3132 skulle kreve noe ekstra med Ubuntu i utgangspunktet. Ref. også: http://manpages.ubuntu.com/manpages/natty/man4/siis.4freebsd.html - så skulle jo tro muligheten var der med Debian også. Dette er jo en ganske vanlig og langt fra noen splitter ny kontroller.

Lenke til kommentar

Med software-basert RAID, så er jo noe av fordelen at man skal kunne skifte hw og få opp RAID-et igjen. Samtidig, ting som man ikke vil miste skal man uansett ha backup av... er alltids risikoer ved slike operasjoner.

Trodde ikke SIL3132 skulle kreve noe ekstra med Ubuntu i utgangspunktet. Ref. også: http://manpages.ubuntu.com/manpages/natty/man4/siis.4freebsd.html - så skulle jo tro muligheten var der med Debian også. Dette er jo en ganske vanlig og langt fra noen splitter ny kontroller.

Fordelen med hardwareraid, er at man kan flytte kontrolleren til hvilken som helst maskin, og det funker uavhengig av OS :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...