Tasia Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Hei! Jeg kom over en matteoppgave som plager meg. Det et så lenge siden jeg hadde geometri på skolen, så tenkte å repetere litt. Jeg har fasit-svaret, men jeg vet ikke hvordan jeg kommer meg dit... Oppgaven er som følger: I en rettvinklet trekant ABC er AB = 8,5cm og AC er 3 ganger så lang som BC. Finn lengen til BC og AC. Setter stor pris på ei forklaring på løsningen! På forhånd takk! Lenke til kommentar
nojac Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 BC = x AC = 3x så ...eller x^2+(3x)^2 = 8.5^2 Det spørs hvilken vinkel som er rett. 1 Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 BC = x AC = 3x så ...eller x^2+(3x)^2 = 8.5^2 Det spørs hvilken vinkel som er rett. Jeg lurte på det samme. Vi vet vel ikke om 3x er hypotenusen eller den lange kateten? 1 Lenke til kommentar
Dolandyret Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Det vanligste er vel at AB er den lange kateten, BC er den korte kateten og AC er hypotenusen. Vi kan jo ikke vite det, men vi må jo anta noe. Om vi løser likningene hver for seg finner vi at: gir x=3, mens gir x=2,69. AC vil derfor være enten 9cm eller ca. 8,1cm, mens BC er enten 3cm eller ca. 2,7cm.Eller blir dette helt feil måte å gjøre det på? Lenke til kommentar
Tasia Skrevet 22. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2016 BC er katet og AC er hypotenuse, og det er rett at AC = 9 mens BC = 3. Men jeg klarer ikke komme fram til de tallene. Når man har ligningen x^2 * 8,5^2 = (3x)^2, så gjør jeg sikkert noe feil når jeg skal finne x. Tar man kvadratrot på alle ledd først? Eller regner jeg ut parantesen? Det er her jeg står fast. Lenke til kommentar
Imsvale Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 BC er katet og AC er hypotenuse, og det er rett at AC = 9 mens BC = 3. Men jeg klarer ikke komme fram til de tallene. Når man har ligningen x^2 * 8,5^2 = (3x)^2, så gjør jeg sikkert noe feil når jeg skal finne x. Tar man kvadratrot på alle ledd først? Eller regner jeg ut parantesen? Det er her jeg står fast. Vet ikke om det var en skrivefeil eller ikke, men greit å påpeke i tilfelle: Det skal være x2 + 8,52 (altså pluss) på venstresiden. Hvis du ganger sammen er det ikke rart du sliter med å få fasitsvar. Sorter tall og x på hver sin side av likhetstegnet. Løs ut parentes, finn ut hvor mange x2 du ender opp med og fortsett derfra. Lenke til kommentar
Dolandyret Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 BC er katet og AC er hypotenuse, og det er rett at AC = 9 mens BC = 3. Men jeg klarer ikke komme fram til de tallene. Når man har ligningen x^2 * 8,5^2 = (3x)^2, så gjør jeg sikkert noe feil når jeg skal finne x. Tar man kvadratrot på alle ledd først? Eller regner jeg ut parantesen? Det er her jeg står fast. abc-formel eller faktorisering. abc-formel er nok enklest og mest rett frem. Siden du har sagt at AC er hypotenus, så har vi likningen: Da har vi: a=-8, b=0 og c=72,25. Så er det bare å fylle inn og løse for x. Siden lengden kun kan være positiv, så har likningen kun en gyldig løsning. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Å bruke abc-formelen her er unødvendig og slett ikke enklest. Det vitner bare om at du bare vet at "når det står noe med x i annen, så skal jeg bruke abc-formelen", noe som indikerer at du ikke helt har forstått hva du gjør, du bare jobber på autopilot. 1 Lenke til kommentar
Tasia Skrevet 23. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2016 BC er katet og AC er hypotenuse, og det er rett at AC = 9 mens BC = 3. Men jeg klarer ikke komme fram til de tallene. Når man har ligningen x^2 * 8,5^2 = (3x)^2, så gjør jeg sikkert noe feil når jeg skal finne x. Tar man kvadratrot på alle ledd først? Eller regner jeg ut parantesen? Det er her jeg står fast. Vet ikke om det var en skrivefeil eller ikke, men greit å påpeke i tilfelle: Det skal være x2 + 8,52 (altså pluss) på venstresiden. Hvis du ganger sammen er det ikke rart du sliter med å få fasitsvar. Sorter tall og x på hver sin side av likhetstegnet. Løs ut parentes, finn ut hvor mange x2 du ender opp med og fortsett derfra. Hehe, ja det var en skrivefeil fra min side Men hvis jeg forstår det rett, blir det slik: x2 + 8,52 = (3x)2 8,52 = 6 + 3x + 3x + x2 - x2 8,52 = 6x + 6 72,25 / 6 = x + 6 (Avrundet) 12 - 6 = x = 6 Noe har jeg gjort feil, men klarer ikke å se hva det er, da x skal bli 3... Føler meg litt dum da dette er ungdomskolepensum, men derfor bra å få repetert Lenke til kommentar
Tasia Skrevet 23. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2016 (endret) Å bruke abc-formelen her er unødvendig og slett ikke enklest. Det vitner bare om at du bare vet at "når det står noe med x i annen, så skal jeg bruke abc-formelen", noe som indikerer at du ikke helt har forstått hva du gjør, du bare jobber på autopilot. Hva mener du er den beste måten å løse den på? Endret 23. januar 2016 av Tasia Lenke til kommentar
Chris93 Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Husk at Derfor blir Se hva du får til nå. 1 Lenke til kommentar
Dolandyret Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Å bruke abc-formelen her er unødvendig og slett ikke enklest. Det vitner bare om at du bare vet at "når det står noe med x i annen, så skal jeg bruke abc-formelen", noe som indikerer at du ikke helt har forstått hva du gjør, du bare jobber på autopilot. Jeg ser ikke helt relevansen i innlegget ditt ift. hva det er TS spør om. Det er flere veier til rom, og abc-formelen er kanskje ikke den enkleste veien til å finne en løsning på denne oppgaven på, men det betyr ikke at alle oppfatter det på denne måten. Det er klart at det finnes enklere måter å løse oppgaven på, men utifra det TS spurte om, så antok jeg at h*ns matematiske nivå ikke lå skyhøyt(ikke vondt ment). Av den grunn valgte jeg å forslå abc-formelen til å løse oppgaven, fordi dette er en formel de fleste har hørt om. Jeg er åpen for kritikk, og synes det er artig å se på andre måter å løse problemer på, men jeg føler ikke at innlegget ditt hjelper meg med dette. Hva med å istedenfor å pirke på det jeg har foreslått, fortelle meg om hvor "dum" jeg er og hvor ubrukelig løsningsforslaget mitt er, så kan du vel komme med et løsningsforslag selv? 1 Lenke til kommentar
blured Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Dolandyret. Når man har skjønt at man må bruke Pythagoras sin læresetning, for å få likningen (slik Janhaa viste), er det bare å løse likningen slik: Hvilket gir: Og ettersom en lengde ikke kan være negativ... Så blir svaret: Lenke til kommentar
Lolliken Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Er god og drita, men sånn ish. Lenke til kommentar
Dolandyret Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Dolandyret. Når man har skjønt at man må bruke Pythagoras sin læresetning, for å få likningen (slik Janhaa viste), er det bare å løse likningen slik: Hvilket gir: Og ettersom en lengde ikke kan være negativ... Så blir svaret: Takk, men jeg er klar over at dette er en måte å løse oppgaven på Var bare det at jeg ble greit irritert over innlegget til "the_last_nick_left", da han kun kom for å rakke ned på forslaget mitt, men aldri kom med et forslag selv. Kan prøve å illustrere hvordan jeg oppfattet innlegget hans. TS: "Noen som kan gi meg en kjørerute for Stavanger-Oslo?" Dolandyret: "*insert forslag here*" the_last..: "Nei. Den ruta er dårlig." Da sitter jeg der som et spørsmålstegn og han har ikke kommet med et bedre forslag selv, men bare stukket innom for å slenge litt dritt. Jeg kan ikke fordra slike folk. 1 Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 (endret) Jeg er ikke helt sikker på hvor hensiktsmessig det er å fortsette denne diskusjonen her, men altså: Da jeg svarte, var likningen allerede satt opp. Jeg liker fryktelig dårlig å gi svaret, det er mye bedre læring i at Ts slåss litt med det selv. Og for å fortsette i allegorien din: Hvis noen foreslår å kjøre via Trondheim, så må det da være lov å påpeke at det finnes bedre ruter.. Endret 24. januar 2016 av the_last_nick_left 1 Lenke til kommentar
Dolandyret Skrevet 24. januar 2016 Del Skrevet 24. januar 2016 Jeg er ikke helt sikker på hvor hensiktsmessig det er å fortsette denne diskusjonen her, men altså: Da jeg svarte, var likningen allerede satt opp. Jeg liker fryktelig dårlig å gi svaret, det er mye bedre læring i at Ts slåss litt med det selv. Og for å fortsette i allegorien din: Hvis noen foreslår å kjøre via Trondheim, så må det da være lov å påpeke at det finnes bedre ruter.. Joda, men da kan du hvert fall dele den raskere ruten med oss. La ikke merke til likningen, og uansett om jeg hadde gjort det, så kunne jeg ikke visst at det var denne løsningen du mente var den beste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå