Gå til innhold

Vil jeg få bedre kjøling med vannkjøling

Anbefalte innlegg

Har i dag en XP 2800+ som kjører stabilt 2,4Ghz Prime 1,8 V med temp på Idl 39C og 47 full load med det jeg vil kalle god luft kjøling og en del bråk som forårsakes av kabinett vifter.

Er det noen typer vannkjøling som vil gi meg veldig mye bedre kjøling? Er helt grønn på dette området men er redd jeg vil bli skuffet med vann siden jeg klarer å leve med den kjølingen jeg har idag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har i dag en XP 2800+ som kjører stabilt 2,4Ghz Prime 1,8 V med temp på Idl 39C og 47 full load med det jeg vil kalle god luft kjøling og en del bråk som forårsakes av kabinett vifter.

Er det noen typer vannkjøling som vil gi meg veldig mye bedre kjøling? Er helt grønn på dette området men er redd jeg vil bli skuffet med vann siden jeg klarer å leve med den kjølingen jeg har idag.

Du vil klare å få 35-40c load med god vannkjøling og ca15c load med god vannkjøling og peltier..

Lenke til kommentar

En liten rettelse på Grev_Rasmus sitt innleg...

Normal vannkjøling UTEN peltier får ikke tempen ned under romtemperatur.. Da den fungerer på samme måte som vanlig luftkjøling i prinsip.. Men du får temperaturen mye lavere en vanlig luftkjøling med bruk av mindre viftekraft..

Ellers les CObra sitt innleg..

Lenke til kommentar
Hvilken prisklasse er det snakk om for å få en temp på rundt 40C??

Er det noen som kan komme med et forslag på et oppsett?

Takker for all hjelp. :-)

Spørs om du bare skal kjøle cpu eller om du skal kjøle gpu/vpu og NB også..

Men med en pris fra 2-4k får du kjølt alt og får et meget bra sett!

Lenke til kommentar
Skal bare kjøle ned Cpu`en og tenkte å legge max 2500.- i dette.Har sett tester på de ferdige settene som selges rundt omkring og de imponerer lite.

Bestilte dette selv:

Danger Den Maze 4-1 PIV 478 Pris: NOK 695.00

25*Tygon R-3603 slange. Pris: NOK 11.00 per 10cm = 275.00

AC vannblokk, chipset (P4), "twinplex" Pris: NOK 395.00

Hydor Seltz L20 II Pris: NOK 195.00

2 stk Titan vifte, 134m³/time, 32 dB(A) Pris: NOK 95.00( har en fra før)

Arctic Silver 5 Thermal Compound Pris: NOK 79.00

HW-Labs Black Ice Extreme 2 Pris: NOK 795.00

10*Slangeklemmer i plast for silikon 3/8" Pris: NOK 15.00*10=150kr

Så hvis du hiver vekk NB blokka og kjøper litt mindre slanger og slangeklemmer så klarer du deg innen den prisgrensa.. Hvis du bare kjøper Maze4 så sparer du også 200kr..

Lenke til kommentar
Skal bare kjøle ned Cpu`en og tenkte å legge max 2500.- i dette.Har sett tester på de ferdige settene som selges rundt omkring og de imponerer lite.

Si meg, har du lest noen tester av waterchill?

Ikke se deg blind på tempraturer, å ha en viss tempratur som mål er meningsløst.

Eneste svakhet med dette er at radiatoren er litt liten, men skal du bare kjøle cpu bør det gå greit.

Forresten tviler jeg litt på at målingene dine stemmer.

47c hørtes lite ut, da må du ha en cpu-vifte som bråker noe inn i granskauen isåfall.

Jeg får forresten 45c på full load med viften såvidt spinnende rundt på min 2.4c P4.

Da er den overhodet ikke hørbar.

Endret av v0id
Lenke til kommentar

Ja det er ikke bare Cpu viften som bråker hos meg,det er ca 4 andre i tillegg deriblandt en 92mm som sitter i sidedekslet å pumper luft direkte på Cpu vifta.

Ingen delta her men nok lyd ja,og tempen stemmer den. :-)

Har forøvrig en Pc til,nesten samme men med en Xp 2400+ som ligger på 50c+ med en Alpha 8045 og ikke overklokket uten extra vifter i et Aopen High Tower.

Tilbake til topic,har lest et utall med tester og det er ikke mange vannkjølings systemer som imponerer sammenlingnet med god luft kjøling.

Hvist jeg skal bruke penger på vann så er det først å fremst for å tyne Cpu`en max samtidig med at jeg slipper å øke lydnivået.De testene av waterchill er det jeg ville kaldt elendig sammenlingnet med hva jeg sitter på i dag,kansje med en mye bedre radiator hadde løst det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...