Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fikk medhold i Forbrukertvistutvalget, selger gjør ikke opp.

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Fikk medhold i heving av bilkjøp, og det har nå gått snart 2 mnd. siden jeg mottok vedtak om at jeg fikk medhold i å heve kjøpet.

Det virker som at innklagede trenerer saken ved blant annet ikke å ha forkynt vedtaket til FTU, og når jeg så tar kontakt med FTU så får jeg beskjed om at jeg må vente enda et par måneder FØR de kan sende politiet på døren til innklagede, slik at de får forkynt vedtaket. - Og at vedtaket ikke er rettskraftig før dette er gjort?

Innklagede kommer med allslags unnskyldninger om praktiske årsaker og sykdommer....

Noen som har gode tips her? Hva kan gjøres for å få fortgang på dette? 

På forhånd takk for svar :)

Anonymous poster hash: 27731...7f9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis tapende part setter seg på bakbeina, kan det ta LANG tid!

Selv når politiet kommer på døren og 'forkynner' vedtaket som du sier, så kan vedkommende bare si at 'jeg har ikke penger akkurat nå', eller 'det passer dårlig å betale akkurat nå'. 

Kort sagt: du har nå bare fått medhold i at han 'skylder deg penger'!

Hvis han ikke betaler, må du starte en helt ny sak: 'Inndriving av gjeld' med Namsmannens hjelp!

som selvfølgelig tar minst like lang tid som du har brukt på 'heving av kjøp'-saken...

EDIT: Selv da kan man ikke bare hente penger hvis han ikke har penger... Da må eiendeler selges på tvangsauksjon, osv....

Endret av ozone
Lenke til kommentar

Dette er et velfungerende, effektivt system, i alle fall for de av oss som kjenner til litt flere enn det ene systemet.

Forbrukertvistutvalgets vedtak skal forkynnes for begge parter. Normalt bruker man postforkynning med mottakskvittering. Fungerer ikke dette (returneres ikke mottakskvitteringen) gjelder forkynning ved stevnevitne (politiet). Det man kan gjøre her er å purre på Forbrukerrådet for å få saken oversendt til politiet for stevnevitneforkynning, og purre på politiet for å få forkynningen prioritert.

Vedtaket blir rettskraftig og tvangskraftig en måned etter at det er forkynt. Denne fristen kan ikke endres. Men hvis vedtaket går ut på betaling av penger blir den tvangskraftig straks oppfyllelsesfristen er gått ut. Det vil si at hvis vedtaket går ut på at "X skal betale Y Z kr innen 14 dager" er vedtaket tvangskraftig etter 14 dager selv om søksmålsfristen er en måned.

Betaler ikke vedkommende må du ta saken videre med namsmyndighetene. Hvor lang tid dette tar avhenger av hvilke ressurser saksøkte har, men regn med et par måneder.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...