Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Honda NSR 125


NSR-98

Anbefalte innlegg

Hei, har skaffa meg en nsr som har slark i veiva. Det er tydeligvis veivlageret som er gåent. Har tenkt å skrifte det snart, men har hørt at det er mykje styr å splitte motoren.. Noken som har gjort noko liknande før, som kan fortelle meg kva som er viktig å tenke på osv? Veit eg må kjøpe nye pakninger, men er det nødvendig å kjøpe simmeringer også?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bytt alt av simmerringer. På en såpass stor jobber det bare dumt å la være. Du må også sjekke om det er veivlagrene eller rådelagret som er gåent. Evt. alle.

 

Ha orden! Legg alt du skrur av i et system. Selv om du tror du husker hvor alt var og rekkefølgen så kan du være sikker på at du har glemt noe når alt skal i sammen igjen. Søk på nettet om du finner en guide, haynes manual eller lignende. I praksis må du skru fra hverandre så godt som hele motoren.

 

Aldri bruk noe av metall som kile for å splitte blokka, uansett hvor fristende det er. Bruk plast, tre og evt. gummihammer. Bruk trekloss eller evt. spesialverktøy for å låse veiva og clutchen når de skal skrues løs. Ikke tenk på å holde igjen på svinghjulet! Anbefaler muttertrekker. Elektrisk eller trykkluft.

 

Bruk tynt lag med høytemp silikon når blokka skal sammen igjen. Prøv å ikke få det på gjengene når du skrur i sammen. Ellers bytter du alt av pakninger også.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hold styr på girkassa og vær helt sikker på rekkefølgen på alle drevene og skivene. Kjøp en Haynes manual, det er vel verdt det.

Veivlagrene legger du i fryseren slik at de krymper litt. Om det fortsatt er trangt i blokka kan du varme den litt.

 

Ellers er det meste nevnt av sedsberg. Spar heller en uke ekstra og kjøp kvalitet, samt bytt mange slitedeler. Det er sjeldent gøy å splitte motoren for andre gang midt på sommeren. Bedre å gjøre sånt skikkelig en gang :)

Lenke til kommentar

Det er mye mulig du slipper å ta ut girene. Det sparer deg for en del arbeid. Du må da vite hvilken side du skal legge motoren på for at gira skal bli stående igjen.

 

På siste jeg overhalte skulle siden med girtilten og svinghjulet ligge ned. Når man da løftet den andre delen opp lå alle girene igjen i den andre halvdelen. Bruk et par klosser eller noe under for å få den til å ligge rett og stødig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...