Zaxaton Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 (endret) I dag er Norge verst, (eller iallefall blant de verste) i antall overdoser i Europa. Jeg vet hvorfor og svaret er at Cannabis (Marihuana/Hasj) er forbudt. Det Norske folk har begynt å se sannheten om at Cannabis er et mye bedre og sunnere alternativ til alkohol. Dette fører til at stadig flere Nordmenn søker dette alternativet, altså Cannabis. Å opprettholde forbudet mot Cannabis vil derfor være det dårlige valget, og jeg skal bevise dette nå ved å beskrive to episoder: Den ene episoden er det forbud mot Cannabis og den andre episoden er det lovlig innenfor kontrollerte rammer. Episode 1: En mann på 24 år,(som vi fra nå av kaller Simon) finner ut at han vil ha et tryggere alternativ til rus enn Alkohol. Simon finner ut at Cannabis er et bedre og sunnere alternativ og vil bruke dette istedet for Alkohol. Siden Cannabis er forbudt vil han da oppsøke en "Dealer"(langer) som har Cannabis. Simon finner en "Dealer" som har Cannabis og kjøper dermed av ham. Etter en stund begynner Simon å bli kjent med "Dealeren", og bare i løpet av noen uker har "Dealeren" "forgiftet" Simon`s tanker og synspukter så ekstremt at Simon begynner å ta imot andre rusmidler som "Dealeren" tilbyr ham. Simon blir tungt avhengig av disse andre stoffene som "dealeren" har "lurt" ham til å prøve og ender opp som tung rusmisbruker og dør til slutt av overdose. Sluttnotat på Episode 1: En "Dealer" kan også selge "skitne" og syntetiske versjoner av Cannabis som gjør Cannabisen dødelig farlig. En ren type Cannabis er mindre farlig enn Alkohol og er IKKE dødelig. Episode 2: En mann på 24 år,(som vi fra nå av kaller Truls) finner ut at han vil ha et tryggere alternativ til rus enn Alkohol. Truls finner ut at Cannabis er et bedre og sunnere alternativ og vil bruke dette istedet for Alkohol. Siden Cannabis er lovlig innenfor kontrollerte rammer, går han til et lovlig utsalgssted for Cannabis og kjøper dette her. Truls nyter litt Cannabis i ny og ne under de kontrollerte rammene,(som også sørger for at Cannabisen holdes ren og naturlig) mens han får latterkrampe av å tenke på hvor dum og voldelig han ble av Alkohol. Truls lever sine mange år med en "glad" lever. Sluttnotat på Episode 2: Alle rusmidler har visse farer som kan følge med, men Cannabis er et mye tryggere, sunnere og bedre valg for befolkningen enn Alkohol. Informasjon: Forbudet skaper bare problemer og åpner opp for "Dealerne" som lever som konger i sitt svarte marked. Politiet bruker utrolig mye resurser, penger og personell på å fange både brukere og "Dealere". Disse enorme mengdene av resurser, penger og personell kunne vært brukt så utrolig mye bedre. Man kan se på Episodene som "Løsning 1 (Simon)" og "Løsning 2 (Truls)". "Løsning 1 (Simon)" har Norge brukt lenge og vi ser jo at dette ikke fungerer, snarere tverdt imot. "Løsning 2 (Truls)" vil fungere, da man slipper kontakt med den egentlige fienden, nemlig "Dealeren". Cannabis gir deg ikke automatisk en vilje til å prøve andre stoffer, men siden Cannabis holdes ulovlig, vil folk oppsøke "Dealere" som gjennom lang tid kan ha perfeksjonert sine metoder for å lure deg til andre stoffer. Ved en legalisering under kontrollerte forhold, fjernes "Dealeren", som egentlig er hele problemet. Uekte uttalelser om Cannabis: Det finnes mange uekte/falske uttalelser angående Cannabis. Mye er ren propaganda og løgn. Noen eksempler: 1: "Cannabis fører bare til andre farligere stoffer" 2: "Man blir avhengig av Cannabis" 3: "Man slutter å fungere ved bruk av Cannabis" 4: "Man kan drikke seg dritings på Alkohol hver dag i 20 år, og få like mye skader som bare 1 år med Cannabis" 5: "Cannabis ødelegger deg innvendig og gjør deg sløv" 6: "Etter en stund er det ikke nok med Cannabis, og da vil man ha noe sterkere" 7 "Man får psykiske lidelser av Cannabis" Vi kunne kommet med flere uekte/falske uttalelser også. Nå kan vi gå igjennom listen å gi folket sannheten etter beste evne: 1: "Det er ikke Cannabisen som fører til andre stoffer, men "Dealeren", som lokker folk til farligere stoffer." 2: "Man blir ikke fysisk avhengig av Cannabis. Man kan bli Psykisk avhengig av Cannabis, men man kan bli Psykisk avhengig av omtrendt hva som helst, som å spise papir." 3: "Man slutter ikke å fungere ved bruk av Cannabis, men etter veldig langvarig super-overdrevent bruk, kan man oppleve visse hemninger som gjør at man blir litt tregere.(Med mangel på bedre ord)" 4: "Det er helt motsatt. Man kan røyke seg fjern som fy hver dag med Cannabis i 20 år, å få like mye skader som bare 1 år med Alkohol." 5: "Cannabis er medisin og hjelper mot smerter, angst og depresjon og mange andre lidelser. Cannabis blir også brukt hos MS og ME pasienter for å få dem til å ha et mye bedre liv. man kan bli sløv ved en super-overdreven bruk, men sløvheten forsvinner etter en tid uten cannabis" 6: "Cannabis får deg ikke til å føle noen som helst tildragelse mot andre stoffer." 7: "Folk påstår at man kan ved en super-overdreven bruk daglig få diverse plager, men dette er ikke bevist. Det er faktisk et middel i cannabis som arbeider MOT at vedkommende får psykiske lidelser så lenge cannabisen er ren. Det er på tide at vi slutter å nekte det Norske folk et sunnere alternativ til Alkohol. Det er på tide at Politiet begynner å bruke sine resurser, penger og personell på viktigere ting enn bruk og salg av Cannabis. Det er på tide at vi får en tryggere, bedre, sunnere, mer human og fornuftig politikk. Det er på tide at vi sletter uekte/falske/løgnaktige uttalelser om Cannabis slik at vi kan få en ordning som fungerer. Det er på tide at vi ødelegger "Dealere" og deres svarte milliard-marked. Det er på tide at vi legaliserer og regulerer! Endret 21. januar 2016 av Zaxaton 1 Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 I dag er Norge verst, (eller iallefall blandt de verste) i antall overdoser i Europa. Jeg vet hvorfor og svaret er at Cannabis (Marihuana/Hasj) er forbudt. Cannabis er forbudt i de fleste europeiske land. Forbudet kan dermed ikke forklare hvorfor Norge er på topp i antall overdose-dødsfall. Lenke til kommentar
Zaxaton Skrevet 21. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2016 I dag er Norge verst, (eller iallefall blandt de verste) i antall overdoser i Europa. Jeg vet hvorfor og svaret er at Cannabis (Marihuana/Hasj) er forbudt. Cannabis er forbudt i de fleste europeiske land. Forbudet kan dermed ikke forklare hvorfor Norge er på topp i antall overdose-dødsfall. Ved å opprettholde "Krigen mot narkotika" og et forbud, lever "Dealerne" som konger på grunn av at Cannabis er forbudt. Så lenge Cannabis er ulovlig er det lett for "Dealerne" å lure folk til farligere stoffer, som heroin. "Dealerne" får flere folk avhengige av heroin som senere resulterer i overdoser. Så forbudet skaper overdosene, ikke Cannabisen. Lenke til kommentar
EternalSunshine Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 I dag er Norge verst, (eller iallefall blandt de verste) i antall overdoser i Europa. Jeg vet hvorfor og svaret er at Cannabis (Marihuana/Hasj) er forbudt. Cannabis er forbudt i de fleste europeiske land. Forbudet kan dermed ikke forklare hvorfor Norge er på topp i antall overdose-dødsfall. Ved å opprettholde "Krigen mot narkotika" og et forbud, lever "Dealerne" som konger på grunn av at Cannabis er forbudt. Så lenge Cannabis er ulovlig er det lett for "Dealerne" å lure folk til farligere stoffer, som heroin. "Dealerne" får flere folk avhengige av heroin som senere resulterer i overdoser. Så forbudet skaper overdosene, ikke Cannabisen. Beklager, men dette forklarer ingenting om hvorfor Norge topper overdosestatistikken. Du må nesten peke på faktorer der Norge skiller seg fra andre europeiske land. Og som sagt, cannabis er forbudt i de fleste europeiske land, også land med vesentlig færre overdosedødsfall enn Norge. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 (endret) I dag er Norge verst, (eller iallefall blandt de verste) i antall overdoser i Europa. Jeg vet hvorfor og svaret er at Cannabis (Marihuana/Hasj) er forbudt. Cannabis er forbudt i de fleste europeiske land. Forbudet kan dermed ikke forklare hvorfor Norge er på topp i antall overdose-dødsfall. jeg vil si at de fleste europeiske land har mindre fokus på dette en Norge , hvor de enten har avkriminalisert det , tillater medisinsk bruk , eller bare ikke anvender loven lenger. https://en.wikipedia.org/wiki/Legality_of_cannabis_by_country#/media/File:Cannabis_legality.PNG EDIT: angående selve politiken i dette så er jeg ening i at dagens løsnign ikke fungerer så noe må gjøres uten at jeg vet hva svaret på dette er , men jeg vil si at og se på hva som skjer i usa er en pekepinn på hvordan retning vi burde gå . HWO anbefaler og avkriminalisering av Cannabis. http://www.huffingtonpost.com/2014/07/23/who-drug-decriminalization_n_5606609.html Endret 21. januar 2016 av Mato 1 Lenke til kommentar
Zaxaton Skrevet 21. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2016 (endret) I dag er Norge verst, (eller iallefall blandt de verste) i antall overdoser i Europa. Jeg vet hvorfor og svaret er at Cannabis (Marihuana/Hasj) er forbudt. Cannabis er forbudt i de fleste europeiske land. Forbudet kan dermed ikke forklare hvorfor Norge er på topp i antall overdose-dødsfall. Ved å opprettholde "Krigen mot narkotika" og et forbud, lever "Dealerne" som konger på grunn av at Cannabis er forbudt. Så lenge Cannabis er ulovlig er det lett for "Dealerne" å lure folk til farligere stoffer, som heroin. "Dealerne" får flere folk avhengige av heroin som senere resulterer i overdoser. Så forbudet skaper overdosene, ikke Cannabisen. Beklager, men dette forklarer ingenting om hvorfor Norge topper overdosestatistikken. Du må nesten peke på faktorer der Norge skiller seg fra andre europeiske land. Og som sagt, cannabis er forbudt i de fleste europeiske land, også land med vesentlig færre overdosedødsfall enn Norge. Om man ser på Nederland som i lang tid har drevet med salg av Cannabis i kontrollerte former, kan man se at deres tall av overdose-dødsfall er mye mindre. Norge har et skremmende og økende tall rusmisbrukere. Ser man på Nederland er det ingen av de negative tallene som øker. Nederland er heller ikke alene i å forsøke andre alternativer. Ett annet eksempel er også Portugal: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/Avkriminaliseringen-av-narkotika-i-Portugal-er-en-suksess-5318932.html Og dette er en stund siden. Endret 21. januar 2016 av Zaxaton 1 Lenke til kommentar
Zaxaton Skrevet 21. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2016 Noen kommer med argumentet: Om vi legaliserer, kommer det til å bli et økt forbruk. For det første viser studier at Cannabis faktisk er mindre farlig enn kaffe. Til og med mindre farlig enn sukker. Tar man dette med i betraktningen, er det jo ikke så farlig om forbruket øker litt. For det andre viser tall fra Nederland, Portugal og i senere tid også USA at det ikke blir noe særlig til økning. Det blir naturligvis en liten økning i starten av legaliseringen, siden det da er litt spennende for folk, men etter kort tid er det ikke noen betydelig økning i forbruket. Lenke til kommentar
Zaxaton Skrevet 21. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2016 I dag er Norge verst, (eller iallefall blandt de verste) i antall overdoser i Europa. Jeg vet hvorfor og svaret er at Cannabis (Marihuana/Hasj) er forbudt. Cannabis er forbudt i de fleste europeiske land. Forbudet kan dermed ikke forklare hvorfor Norge er på topp i antall overdose-dødsfall. jeg vil si at de fleste europeiske land har mindre fokus på dette en Norge , hvor de enten har avkriminalisert det , tillater medisinsk bruk , eller bare ikke anvender loven lenger. https://en.wikipedia.org/wiki/Legality_of_cannabis_by_country#/media/File:Cannabis_legality.PNG EDIT: angående selve politiken i dette så er jeg ening i at dagens løsnign ikke fungerer så noe må gjøres uten at jeg vet hva svaret på dette er , men jeg vil si at og se på hva som skjer i usa er en pekepinn på hvordan retning vi burde gå . HWO anbefaler og avkriminalisering av Cannabis. http://www.huffingtonpost.com/2014/07/23/who-drug-decriminalization_n_5606609.html Fint å se at andre også legger merke til at dagens ruspolitikk ikke fungerer. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Kan jeg få lov til å endre litt på avstemningen TS? Jeg har en følelse av at folk kommer til å være mer ærlig om de kan være anonyme når de stemmer. Slik det er nå så ser alle hva du stemmer på. Kommer selvsagt ikke til å endre noe annet i tilfelle og det er selvfølgelig helt opp til deg. 1 Lenke til kommentar
Woltox Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Jeg sammenligner dette med snus: Du starter på en mild variant med langt mellomrom mellom hver gang, så minsker du mellomrommet og øker styrken. Så starter du med røyking for å holde nivået oppe så blir det røyk & snus. Så lurer jeg også på: Pål har røyket litt cannabis og bestemmer seg for å kjøre seg en tur, han blir stoppet av politiet som vil ha en *urinprøve* føre han kan kjøre videre, for å sjekke om han er påvirket. Pål har drukket litt alkohol og bestemmer seg for å kjøre en tur, han blir stoppet av politiet som vil ha en alkotest prøve føre han får kjøre videre Jeg kan være enig at straffen er helt på trynet, feks hvis man ser på straffen så er det er bedre å fyllekjøre enn å bruke narkotika (brukerdose), men jeg er dessverre ikke med på legalisering/avkriminaliserings tankegangen Lenke til kommentar
Zaxaton Skrevet 21. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2016 Kan jeg få lov til å endre litt på avstemningen TS? Jeg har en følelse av at folk kommer til å være mer ærlig om de kan være anonyme når de stemmer. Slik det er nå så ser alle hva du stemmer på. Kommer selvsagt ikke til å endre noe annet i tilfelle og det er selvfølgelig helt opp til deg. Helt i orden! Jeg prøvde å redigere avstemningen etter å ha lest din/deres "Post", men fikk ikke til å endre det. Om du/dere kan fikse avstemningen slik at folk kan stemme Anonymt, setter jeg stor pris på at du fikser det. Takk! Lenke til kommentar
Zaxaton Skrevet 21. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2016 (endret) Jeg sammenligner dette med snus: Du starter på en mild variant med langt mellomrom mellom hver gang, så minsker du mellomrommet og øker styrken. Så starter du med røyking for å holde nivået oppe så blir det røyk & snus. Så lurer jeg også på: Pål har røyket litt cannabis og bestemmer seg for å kjøre seg en tur, han blir stoppet av politiet som vil ha en *urinprøve* føre han kan kjøre videre, for å sjekke om han er påvirket. Pål har drukket litt alkohol og bestemmer seg for å kjøre en tur, han blir stoppet av politiet som vil ha en alkotest prøve føre han får kjøre videre Jeg kan være enig at straffen er helt på trynet, feks hvis man ser på straffen så er det er bedre å fyllekjøre enn å bruke narkotika (brukerdose), men jeg er dessverre ikke med på legalisering/avkriminaliserings tankegangen Å kjøre bil under rus er ikke den beste Idéen. Allikevel leste jeg for en stund siden at kjøring med Cannabis-rus var betydelig mindre farlig enn kjøring med Alkohol-rus. Når det gjelder å sammenligne Cannabis med Snus, vil jeg informere om at Snus har Nikotin i seg. Nikotin blir folk avhengige av, som kan føre til visse økninger av doseringen. Forskjellen er kort fortalt at Nikotin fører til en "fysisk avhengighet" som gjør at du krever mer Nikotin. Med Cannabis får man ikke en "fysisk avhengighet". Man kan oppleve (som beskrevet i hoved-Posten) en "psykisk avhengighet", men man kan også få en "psykisk avhengighet" av å spise dopapir. Opplevelsene blir som følger: Snuseren får i seg Nikotin som han absolutt "MÅ" ha. Kroppen krever Nikotin og straffer deg med abstinenser om du ikke tar mer Nikotin. Cannabis-brukeren får i seg THC når han føler for det, ikke fordi han blir tvunget av en "Fysisk-avhengighet" Endret 21. januar 2016 av Zaxaton Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Det er helt klart at ruspolitikken må reformeres, men problemet med argumentasjonen din er jo at du vil tillate ett rusmiddel fordi det er "mindre farlig" enn ett annet rusmiddel? - Alkohol hadde heller aldri blitt tillatt hvis det hadde vært spørsmålet i dag. Når det gjelder de "Uekte" uttalelsene du nevner - noe som iallefall må være helt feil ord å bruke - men men. - Jeg har ved selvsyn opplevd bekjente som blir fjerne og sløve og distanserer seg fra livet når de røyker for mye - antagelig (?) blir ingen skadet av å ta seg en blås annenhver helg, men det er heller ikke slik bruken er for mange. Du kan kanskje si at dette gjelder misbrukerne og at disse også finnes med alkohol, der problemene er større - men da vil jeg påstå at det er mye enklere å misbruke cannabis enn alkohol. - med mindre du er alkoholiker så sitter du ikke hjemme og drikker deg full hver dag - både på grunn av virkningen og bivirkningen - mens dette er mye lettere med cannabis. - ingen merker at du blir full og bråkete, og dagen derpå så er det heller ingen problemer. Så - hvordan skal vi reformere ruspolitikken? - Ikke vet jeg, men uavhengig av om en legalisering vil føre til mindre eller flere problemer synes jeg det er ett utrolig dårlig argument å skulle tillate noe som er "mindre farlig" fordi noe "mere farlig" allerede er tillatt. Lenke til kommentar
Zaxaton Skrevet 21. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2016 (endret) Det er helt klart at ruspolitikken må reformeres, men problemet med argumentasjonen din er jo at du vil tillate ett rusmiddel fordi det er "mindre farlig" enn ett annet rusmiddel? - Alkohol hadde heller aldri blitt tillatt hvis det hadde vært spørsmålet i dag. Når det gjelder de "Uekte" uttalelsene du nevner - noe som iallefall må være helt feil ord å bruke - men men. - Jeg har ved selvsyn opplevd bekjente som blir fjerne og sløve og distanserer seg fra livet når de røyker for mye - antagelig (?) blir ingen skadet av å ta seg en blås annenhver helg, men det er heller ikke slik bruken er for mange. Du kan kanskje si at dette gjelder misbrukerne og at disse også finnes med alkohol, der problemene er større - men da vil jeg påstå at det er mye enklere å misbruke cannabis enn alkohol. - med mindre du er alkoholiker så sitter du ikke hjemme og drikker deg full hver dag - både på grunn av virkningen og bivirkningen - mens dette er mye lettere med cannabis. - ingen merker at du blir full og bråkete, og dagen derpå så er det heller ingen problemer. Så - hvordan skal vi reformere ruspolitikken? - Ikke vet jeg, men uavhengig av om en legalisering vil føre til mindre eller flere problemer synes jeg det er ett utrolig dårlig argument å skulle tillate noe som er "mindre farlig" fordi noe "mere farlig" allerede er tillatt. Mine argumenter sirkulerer seg ikke alene rundt at "siden alkohol er lovlig, burde Cannabis også være det". Det er blant annet snakk om å redde liv. Sørge for at de som trenger medisinsk Cannabis kan få det. Passe på at de som vil ha en bedre/tryggere rus kan få Cannabis som et alternativ. Det er snakk om menneskerett. Selvfølgelig kan det også være tilfeller av misbruk av Cannabis, men som jeg tidligere var inne på, viser studier at Cannabis er mindre farlig enn kaffe og til og med sukker, så et Cannabis-misbruk er vel kanskje ikke verdens undergang? Ved en legalisering, fjerner man "Dealeren" slik at det ikke er noen som lokker til andre farligere rusmidler. Så argumentene mine handler også i stor grad om å få på plass en ny ruspolitikk med legalisering av Cannabis som dermed aktivt kan være med på å fjerne, (iallefall minske) overdose-dødsfallene. Dessuten tjener Kriminelle bakmenn og kriminelle organisasjoner ufattelig mye penger på Cannabis. Et svart-marked som lever i en ørken av penger de kan svømme i. Jeg mener det er bedre at Staten får denne enorme summen av penger, og at vi "Slår beina om" på de kriminelle organisasjonene i samme slengen, enn at vi fortsetter et forbud som dreper folk. At det er "enklere å misbruke Cannabis enn alkohol" tviler jeg sterkt på. Da ramler vi tilbake til temaet: "avhengighet". Alkohol kan man også bli "fysisk avhengig" av, noe man ikke blir av Cannabis. Les hva jeg har skrevet tidligere angående avhengighet, om du vil. Å forby bruken av Cannabis fordi noen misbruker det, er like dumt som å forby bruken av trapper fordi noen faller i dem. Endret 21. januar 2016 av Zaxaton Lenke til kommentar
Zaxaton Skrevet 22. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2016 Da får vi håpe på at UNGASS 2016 sørger for legalisering og regulering! Lenke til kommentar
Zaxaton Skrevet 22. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2016 Det er bedre at staten får Cannabis-pengene enn at kriminelle organisasjoner tjener seg søkkrike som følge av forbudet. Lenke til kommentar
North Pole Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 I dag er Norge verst, (eller iallefall blandt de verste) i antall overdoser i Europa. Jeg vet hvorfor og svaret er at Cannabis (Marihuana/Hasj) er forbudt. Cannabis er forbudt i de fleste europeiske land. Forbudet kan dermed ikke forklare hvorfor Norge er på topp i antall overdose-dødsfall. Selvsagt ikke, fordi cannabis ikke har, og aldri vil ha, noe med overdoser å gjøre. HEROIN derimot. I Zürich kutta de overdosetallene noe helt sjukt (jeg har hørt tall opp mot 70% nedgang i overdoser, sant eller ikke) fordi de fant ut at misbrukerne burde få gratis, statsregulert heroin fremfor at de skyter sprøyter de har funnet på gata. Men dette vil ikke Bent Høie ha noe av. Fordi alt fungerer jo som det skal i dag. Lenke til kommentar
North Pole Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 (endret) Det er helt klart at ruspolitikken må reformeres, men problemet med argumentasjonen din er jo at du vil tillate ett rusmiddel fordi det er "mindre farlig" enn ett annet rusmiddel? - Alkohol hadde heller aldri blitt tillatt hvis det hadde vært spørsmålet i dag. Det er isåfall kanskje enda mer idiotisk. Alkohol er verdens mest skadelige rusmiddel, men alle mener det burde være lovlig. Fordi det bør det. Det er egentlig ikke vits i å argumentere for legalisering av narkotika, bevisbyrden bør alltid være på de som vil forby det sin side. Og disse diskusjonene får stort sett folk som støtter forbudet til å se dumme ut, merkelig nok. Med mindre du er nihilist, da. Endret 23. januar 2016 av Amoralsk Lenke til kommentar
Zaxaton Skrevet 23. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2016 Det er helt klart at ruspolitikken må reformeres, men problemet med argumentasjonen din er jo at du vil tillate ett rusmiddel fordi det er "mindre farlig" enn ett annet rusmiddel? - Alkohol hadde heller aldri blitt tillatt hvis det hadde vært spørsmålet i dag. Det er isåfall kanskje enda mer idiotisk. Alkohol er verdens mest skadelige rusmiddel, men alle mener det burde være lovlig. Fordi det bør det. Det er egentlig ikke vits i å argumentere for legalisering av narkotika, bevisbyrden bør alltid være på de som vil forby det sin side. Og disse diskusjonene får stort sett folk som støtter forbudet til å se dumme ut, merkelig nok. Med mindre du er nihilist, da. Som sagt tidligere: Mine argumenter sirkulerer seg ikke alene rundt at "siden alkohol er lovlig, burde Cannabis også være det". Det er blant annet snakk om å redde liv. Sørge for at de som trenger medisinsk Cannabis kan få det. Passe på at de som vil ha en bedre/tryggere rus kan få Cannabis som et alternativ. Det er snakk om menneskerett. Selvfølgelig kan det også være tilfeller av misbruk av Cannabis, men som jeg tidligere var inne på, viser studier at Cannabis er mindre farlig enn kaffe og til og med sukker, så et Cannabis-misbruk er vel kanskje ikke verdens undergang? Ved en legalisering, fjerner man "Dealeren" slik at det ikke er noen som lokker til andre farligere rusmidler. Så argumentene mine handler også i stor grad om å få på plass en ny ruspolitikk med legalisering av Cannabis som dermed aktivt kan være med på å fjerne, (iallefall minske) overdose-dødsfallene. Dessuten tjener Kriminelle bakmenn og kriminelle organisasjoner ufattelig mye penger på Cannabis. Et svart-marked som lever i en ørken av penger de kan svømme i. Jeg mener det er bedre at Staten får denne enorme summen av penger, og at vi "Slår beina om" på de kriminelle organisasjonene i samme slengen, enn at vi fortsetter et forbud som dreper folk. At det er "enklere å misbruke Cannabis enn alkohol" tviler jeg sterkt på. Da ramler vi tilbake til temaet: "avhengighet". Alkohol kan man også bli "fysisk avhengig" av, noe man ikke blir av Cannabis. Les hva jeg har skrevet tidligere angående avhengighet, om du vil. Å forby bruken av Cannabis fordi noen misbruker det, er like dumt som å forby bruken av trapper fordi noen faller i dem. Lenke til kommentar
Zaxaton Skrevet 23. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 23. januar 2016 Forbudet dreper. Legaliser og reguler! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå