Gå til innhold

Den "Store" unRAID tråden

Anbefalte innlegg

Kjørte du noe preclear på den først?

Nei, jeg aktiverte den bare i Windows diskmanager.
Hvorfor det?

Hvorfor skulle jeg ikke det? Serveren som den skulle brukes i kjører Windows Server 2012.

Er ikke så åpenbart at du kjører Windows Server 2012 når du er i en unRAID tråd  :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjørte du noe preclear på den først?

Nei, jeg aktiverte den bare i Windows diskmanager.
Hvorfor det?

Hvorfor skulle jeg ikke det? Serveren som den skulle brukes i kjører Windows Server 2012.

Er ikke så åpenbart at du kjører Windows Server 2012 når du er i en unRAID tråd  :tease:

Sant nok, men jeg uttalte meg mtp. disken i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Gjorde en liten server upgrade igår.

Bestilte meg en kabel for frontpanel USB 3.0 på eBay, som jeg har montert inni kabinettet.

Festet den med dobbeltsidig tape, og trøkka inn unRaid pinnen i den :)
Effektiv barnesikring :p

Hadde en USB 3.0 minnepenn liggende, som fulgte med fra en fotograf.. så da brukte jeg like godt den til unRaid.. Det er jo ikke akkurat behov for det, men det funker fint :)

Legger ved et bilde, noe dårlig kvalitet pga dårlig lys, og at det ble lagret fra snapchat :p

post-21188-0-94850200-1457633514_thumb.jpg

Da har jeg også 4x USB 3.0 tilgjengelig bakpå kabinettet til senere behov.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde den kommet litt tidligere, så hadde jeg ikke trengt å kjøpe lisens med en gang :p
Nå var det inntil 6 disker på trial versjonen.. men mener å ha lest et sted at man bare kan fornye denne lisensen en gang, så man til sammen får 60 dager.. men er litt usikker på den delen der.

Selv kjører jeg 5 disker, men har planer om 6.

Derfor kjøpte jeg Plus versjonen for et par uker siden.

Og la inn Beta for et par dager siden :p Men ikke fått satt meg så mye inn i den ennå.. har ikke hatt så mye tid til overs :p

Lenke til kommentar

Noen andre som har oppgradert til Beta?

Jeg sliter litt med at ting henger seg..
Hadde akkurat satt opp en virtuell server, og drev å kopierte over ISO filer for å sette opp WDS.. Plutselig stoppet overføringen.. 
Så titta jeg på deluge-vpn dockeren, og da hadde den mistet all hastighet, og viste bare blanke felter for hastighet.

Deretter prøvde jeg å slå av den virtuelle maskinen.. noe som ikke gikk.. så tok jeg en "Force shutdown", og denne gikk igjennom til slutt.. Deretter prøvde jeg å stoppe array, men den bare står å jobber i evigheter.. ikke kommer det noe info nederst i vinduet heller.

Ender med at jeg må trykke på reset knappen.. noe som sikkert ikke er bra for unRaid.

Vurderer å gå tilbake til 6.1.9, men nå har jeg satt opp nye shares osv.. så alt er jo satt opp for 6.2.. og da er det vel enkelte ting som ikke vil fungere før 6.2 kommer ut.

Evt har jeg ikke bruk for VM's akkurat nå.. så om det er dem som får det til å henge seg, så kan jeg fint vente på oppdatering :)

Lenke til kommentar

Kjøpte en 5TB archive disk i dag som skal bli ny paritetsdisk :)

edit: Satt på preclean på den og en 1TB disk jeg hadde til overs, dette kommer til å ta tid, ikke ferdig med runde 1 enda.

Kjøpte pluss lisens også.

Endret av Svar
Lenke til kommentar

Denne var faktisk ikke så ille priset sammenlignet med Seagate sine, kun noen hundre kroner dyrere. Hvis du ser bort fra Archive da.

https://www.komplett.no/product/877452/datautstyr/harddiskerssd/harddisk-35/wd-red-8tb-nas-drive#

Har oppdatert førstpost litt for 6.2, og lagt til litt mer informasjon.

Gleder meg til 6.2 er ute av beta, noen med mer erfaringer enn meg som vet hvor lang tid det vil ta?

Ser fram til mulighet for dual parity og skru av og på turbo via GUI.

Endret av Countryman
Lenke til kommentar

vanlige, med post read.

3ganger :)

Hvis du har noen flere harddisker, burde du prøve med beta. Er et helt nytt skript skrevet av gfjardim, og går visstnok mye raskere enn den gamle.

#############################################################################################

#                                                                                           #

#                         unRAID Server Pre-Clear of disk /dev/sdi                          #

#                                                                                           #

#   Model Family:   Seagate Desktop HDD.15                                                  #

#   Device Model:   ST4000DM000-1F2168                                                      #

#   Serial Number:  S301HZ0B                                                                #

#   User Capacity:  4,000,787,030,016 bytes [4.00 TB]                                       #

#   Firmware:       CC54                                                                    #

#   Disk Device:    /dev/sdi                                                                #

#   Type Yes to proceed:                                                                    #

#############################################################################################

#                         unRAID Server Pre-Clear of disk /dev/sdi                          #

#                        Cycle 1 of 1, partition start on sector 64.                        #

#   Step 1 of 4 - Zeroing the disk:                                    [@ 140 MB/s] SUCCESS #

#   Step 2 of 4 - Writing unRAID's Preclear signature:                              SUCCESS #

#   Step 3 of 4 - Verifying unRAID's Preclear signature:                            SUCCESS #

#   Step 4 of 4 - Post-Read verification:                              [@ 135 MB/s] SUCCESS #

#                Cycle elapsed time: 16:06:17 | Total elapsed time: 16:06:17                #

The good news is that apparently I found that bug preventing >2TB disks to be precleared. Spent 16 hours for a 4TB disk, not bad. With a pre-read step, it would take 24 hours per cycle.

Plugin updated.

Kilde: http://lime-technology.com/forum/index.php?topic=39985.msg455175#msg455175

Lenke til kommentar

Hva er hensikten med preclear?

Det er å få sjekket om det er noen sektor feil på en HDD.

Og stressteste disken for å se om den holder det den lover.

En full syklus består av å sjekke sektor for sektor før sletting, så skrive 0er til hele disken for så å lese den sektor for sektor igjen

Lenke til kommentar

Hva er hensikten med preclear?

Det er å få sjekket om det er noen sektor feil på en HDD.

Og stressteste disken for å se om den holder det den lover.

En full syklus består av å sjekke sektor for sektor før sletting, så skrive 0er til hele disken for så å lese den sektor for sektor igjen

Det stemmer ikke helt.

Når en harddisk legges til i unRAID så må det kjøres en preclear for at parity forsatt skal være gyldig, og det innebærer å skrive 0 til hele harddisken. Når dette gjøres så blir arrayet tatt offline, slik at du ikke kan bruke boksen mens dette pågår.

Derfor er det vanlig å kjøre en preclear før du legger til en harddisk i arrayet, slik at du ikke må ha NASen din offline en stund.

Mange kjører i tillegg for å sjekke at harddisken fungerer fint, og at det ikke er noe feil med den, og det innebærer å lese av sektorer før og etter den skriver 0 til hele harddisken.

Det er vanlig å kjøre 3 runder med preclear, da er du rimlig sikker på at harddisken fungerer fint. Hvis den feiler i løpet av de tre rundene, er det bare å returnere den. Da du har fått en dårlig harddisk, og du har spart deg selv mye jobb.

Så ikke posten til Rusher før nå, derfor jeg ikke svarte deg med en gang :tease::ninja:

Endret av Bjonness406
Lenke til kommentar

Sa fikk jeg orden på betaen min.

Hadde problemer med at en VM krasjet når jeg overførte data til den.

Problemet var at jeg opprettet 2 vdisker, en for os på cache, og en for data på data disk 1.

Virker som om det blir noe krøll når man gjør det sånn.

Løsningen ble å slette den, og opprette en ny, hvor jeg lot den lagre på "auto".

La inn Windows på nytt og opprettet partisjoner, og vips kunne jeg overføre data som normalt igjen.

VM det er snakk om er kun en Windows 2012 r2 VM med rolle som wds, og litt andre småting senere.

Problemet var at data disken ble utilgjengelig etter at ca 2-3gb var overført.. Og alt endte opp med at unraid nektet å la meg stoppe array, og reboot kommando hjalp ikke.. Kun reset knappen som fungerte.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått overført all data fra Synology til Unraid :D

Driver nå å sletter Synoen, den skal settes opp med SHR2 og er oppdatert til DSM6.

Dessverre ser min syno ut til å være for gammel til å støtter BTFS

Det sies at det er best å ha Plex lib på cache, er det så enkelt som bare å flytte plex appdata fra der den er nå til /cashe også endre banen i selve dokkeren til plex?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...