Gadmin Skrevet 2. desember 2017 Del Skrevet 2. desember 2017 Noen som har noen formening om dette senarioet?: Har en venn eller 2 der vi har tenkt at de kan kjøre backup til min unraid server og vill sette opp dette enklest mulig. Enklest mulig vill si SFTP, da det beste ville vært vpn, men det krever mer oppsett på klient siden +at de må huske på å ha den koblet til hver gang backup skal kjøres. Åpne opp for ssh direkte til unraid er en dum ide, men hva med å sette opp en linux VM som ssh server, sette den opp på en ikke standard port, og restriktere ssh tilgang til bare ett par brukere eller en gruppe og bare til SFTP tilgang også gi tilgang til en mappe på VMen som er koblet til ett share på unraid? Blir det sikkert nok? Hva med å sette opp vpn server på din router slik at de kobler til deg med open vpn client fra sin pc, server etc og så synker backup over til deg? kan scriptes og kjøres automatisk f.eks 1 gang pr uke. Lenke til kommentar
Svar Skrevet 2. desember 2017 Del Skrevet 2. desember 2017 Noen som har noen formening om dette senarioet?: Har en venn eller 2 der vi har tenkt at de kan kjøre backup til min unraid server og vill sette opp dette enklest mulig. Enklest mulig vill si SFTP, da det beste ville vært vpn, men det krever mer oppsett på klient siden +at de må huske på å ha den koblet til hver gang backup skal kjøres. Åpne opp for ssh direkte til unraid er en dum ide, men hva med å sette opp en linux VM som ssh server, sette den opp på en ikke standard port, og restriktere ssh tilgang til bare ett par brukere eller en gruppe og bare til SFTP tilgang også gi tilgang til en mappe på VMen som er koblet til ett share på unraid? Blir det sikkert nok? Hva med å sette opp vpn server på din router slik at de kobler til deg med open vpn client fra sin pc, server etc og så synker backup over til deg? kan scriptes og kjøres automatisk f.eks 1 gang pr uke. Har sett på det, men hadde tenkt å unngå VPN. Ser også på minio server, men lurer på sikkerheten rundt dette. Lenke til kommentar
Gadmin Skrevet 2. desember 2017 Del Skrevet 2. desember 2017 Noen som har noen formening om dette senarioet?: Har en venn eller 2 der vi har tenkt at de kan kjøre backup til min unraid server og vill sette opp dette enklest mulig. Enklest mulig vill si SFTP, da det beste ville vært vpn, men det krever mer oppsett på klient siden +at de må huske på å ha den koblet til hver gang backup skal kjøres. Åpne opp for ssh direkte til unraid er en dum ide, men hva med å sette opp en linux VM som ssh server, sette den opp på en ikke standard port, og restriktere ssh tilgang til bare ett par brukere eller en gruppe og bare til SFTP tilgang også gi tilgang til en mappe på VMen som er koblet til ett share på unraid? Blir det sikkert nok? Hva med å sette opp vpn server på din router slik at de kobler til deg med open vpn client fra sin pc, server etc og så synker backup over til deg? kan scriptes og kjøres automatisk f.eks 1 gang pr uke. Har sett på det, men hadde tenkt å unngå VPN. Ser også på minio server, men lurer på sikkerheten rundt dette. hva med resilio sync da? det fungerer uten vpn etc Lenke til kommentar
Svar Skrevet 23. desember 2017 Del Skrevet 23. desember 2017 prøver nå å bytte ut en 750GB med en 3TB disk, har ikke gjort dette før :O Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 23. desember 2017 Del Skrevet 23. desember 2017 Jeg hadde en disk som forsvant litt denne uken, noe dårlig kabling eller noe (disken er testet OK i etterkant). Vil bare si jeg er sykt fornøyd med hvordan Unraid håndterte dette, akkurat som "reklamert" og forventet. Disken ble stoppet, og innholdet emulert av Parity-diskene mine. Når jeg rebootet og fikk testet disken kunne jeg legge den til array igjen, etter at jeg lot den rebuilde. Alt i alt 99.7% oppetid på en uke der en disk "forsvant" er jeg veldig godt fornøyd med! 1 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 23. desember 2017 Del Skrevet 23. desember 2017 Jeg hadde en disk som forsvant litt denne uken, noe dårlig kabling eller noe (disken er testet OK i etterkant). Vil bare si jeg er sykt fornøyd med hvordan Unraid håndterte dette, akkurat som "reklamert" og forventet. Disken ble stoppet, og innholdet emulert av Parity-diskene mine. Når jeg rebootet og fikk testet disken kunne jeg legge den til array igjen, etter at jeg lot den rebuilde. Alt i alt 99.7% oppetid på en uke der en disk "forsvant" er jeg veldig godt fornøyd med! 100% oppetid med raid 6 her 1 Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 24. desember 2017 Del Skrevet 24. desember 2017 Det kan umulig sammenlignes. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 24. desember 2017 Del Skrevet 24. desember 2017 (endret) 100% oppetid med Unraid her, så ser ærlig talt ikke poenget...Annet å finne noe annet å skryte over. Endret 24. desember 2017 av Rusher Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 24. desember 2017 Del Skrevet 24. desember 2017 (endret) Det kan umulig sammenlignes. Jeg bruker hotswap. Altså bytter disk uten å skru av maskinen. Kan jo sammenliknes det. Du byttet disk, og fikk nedetid. 100% oppetid med Unraid her, så ser ærlig talt ikke poenget...Annet å finne noe annet å skryte over. God jul til deg også ?❤ Endret 13. januar 2019 av Countryman Lenke til kommentar
Svar Skrevet 25. desember 2017 Del Skrevet 25. desember 2017 Ser ut som jeg trenger ett HBA kort snart. Ser om jeg finner noen til salgs i Norge Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 25. desember 2017 Del Skrevet 25. desember 2017 Ser ut som jeg trenger ett HBA kort snart. Ser om jeg finner noen til salgs i Norge Har noen liggende i et skap... Lenke til kommentar
Svar Skrevet 25. desember 2017 Del Skrevet 25. desember 2017 litt av en jungle disse kontrollerkortene. Lenke til kommentar
icedude82 Skrevet 2. januar 2018 Del Skrevet 2. januar 2018 Jeg trenger et sata kort, for å få plass til flere harddisker i serveren min. Er det noen her som kan anbefale et billig kort som selges hos en norsk nettbutikk, som er kompatibel med unraid 6? Jeg trenger et kort med minimum 2 sata porter. Lenke til kommentar
Svar Skrevet 7. januar 2018 Del Skrevet 7. januar 2018 Jeg trenger et sata kort, for å få plass til flere harddisker i serveren min. Er det noen her som kan anbefale et billig kort som selges hos en norsk nettbutikk, som er kompatibel med unraid 6? Jeg trenger et kort med minimum 2 sata porter. har du tenkt å bruke maskinen til VM`er? ------------ Til dere som kjører unraid på Ryzen, leser at det er store problemer/utfordringer med pci-e passthrough, men finner lite info om hvordan ting er vist man ikke har tenkt å kjøre VM`er i det hele tatt på Ryzen. Lenke til kommentar
icedude82 Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Jeg skal ikke bruke serveren til vm'er. Hovedkortet som sata kortet skal på er ASRock AM1H-ITX. Lenke til kommentar
Svar Skrevet 8. januar 2018 Del Skrevet 8. januar 2018 Jeg skal ikke bruke serveren til vm'er. Hovedkortet som sata kortet skal på er ASRock AM1H-ITX. Da skal det gå helt fint med kort av denne typen: https://www.komplett.no/product/911709/datautstyr/pc-komponenter/kontrollere/harddisk/st-lab-pcie-sata-6g-8channel?offerId=KOMPLETT-310-911709 med denne type kabel https://www.komplett.no/product/653777/datautstyr/pc-komponenter/kontrollere/diverse/deltaco-sas-kabel-m-sas-til-sata?offerId=KOMPLETT-310-653777 har ett lite kort med 2 sata porter i min server som jeg kjøpte på ebay, er også marvel kontroller. Ellers så er det å få tak i ett brukt Dell kort som er flashet til HBA mode, de koster stort sett rundt en 1000lapp de også, vist man får tak i de. Lenke til kommentar
GreenRay Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Hva er den beste måten å nå tak i filene som ligger på serveren fra en pc på det samme nettverket? Har brukt ftp med filezilla til nå, men i dag fikk jeg plutselig ikke tilgang til serveren over ftp... Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Hva er den beste måten å nå tak i filene som ligger på serveren fra en pc på det samme nettverket? Har brukt ftp med filezilla til nå, men i dag fikk jeg plutselig ikke tilgang til serveren over ftp... Merkelig. Får du greit tilgang via netleseren? Jeg bruker selv WinSCP for tilgang til filer som ikek ligger på shared folders. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 19. januar 2018 Del Skrevet 19. januar 2018 Hvis det er filer du skal ha tak i ofte vil vel samba eller NFS være en god løsning. Ellers er jo SSH/SFTP lettvint. WinSCP, som nevnt over er en ålreit klient. Lenke til kommentar
GreenRay Skrevet 21. januar 2018 Del Skrevet 21. januar 2018 (endret) Har fått ftp til å fungere igjen. Måtte endre til SFTP Men får ikke koblet meg til via Samba. Finner serveren på nettverket, men når jeg prøver å koble til får jeg beskjed om at Windows ikke kan koble til //UNRAID. Fant løsningen på Samba problemet: Go to Control Panel Go to Credential Manager on each Windows 7 machine on the network Under Windows Credentials, type in the name of each machine, username and password https://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/028a3d13-f571-49e0-abe7-1ca61fb92082/error-code-0x80070035-the-network-path-was-not-found?forum=w7itpronetworking Endret 13. januar 2019 av Countryman Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå