Bjonness406 Skrevet 5. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2017 Jaja......man lærer noe hver dag og min siste feil er enda ikke gjort. Tusen takk igjen for all hjelp! Skal godt gjøres å ikke gjøre noe feil. Du er ikke den første akkurat. Godt du fikk ordnet det Lenke til kommentar
Svar Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 (endret) Våknet opp til at backup serveren hadde slått seg av og ikke ville slå seg på :( Har nå prøvd å kickstarte PSU, den gikk fint i 15min før jeg bestemte meg for å slå av, så ser ut som ikke den er grillet. Fikk start på maskinen, men den slår seg av etter 10min og reagerer ikke på på-knappen. Har tatt av panelene så ikke luft skal være noe problem. Har nå tatt ut ett sata pci-e 1x kort, da fikk jeg start på maskinen igjen, så får vi se hva som skjer. Glemte å si at når jeg tester når maskinen slår seg på, så starter jeg ikke arrayet. edit: Nope, den dør fremdeles etter 10min.... edit2: Har nå hatt av cpu kjøler, renset og hatt på ny pasta, samme skjer. Når jeg får kontakt med maskinen viser cpu temp ikke over 30C, men får ikke sjekket via bios siden maskinen ikke har noe skjermkort. Begynner å mistenke poweret alikevell. edit3: Har nå prøvd med poweret fra den andre serveren, og der er det stabilt Endret 6. mai 2017 av Svar Lenke til kommentar
lals Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 visst jeg vil oppgradere hovedkort og CPU, må jeg instalere unraid om igjen da? Lenke til kommentar
Svar Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 (endret) Lisensen er knyttet til USB pinnen så tror ikke du må det Fant denne: https://forums.lime-technology.com/topic/48046-how-to-safely-upgrade-motherboardcpu/#comment-494629 Endret 6. mai 2017 av Svar Lenke til kommentar
lals Skrevet 6. mai 2017 Del Skrevet 6. mai 2017 kult, kan være at jeg vil oppgradere til ryzen en gang i tiden. men først må det bli stabilt. 1 Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 8. mai 2017 Del Skrevet 8. mai 2017 Hei Noen som vet hvordan en bruker kan gjøre sine filer helt private? Slik som det er nå så har jeg ikke tilgang til noen av brukerene sine filer i nextcloud, men det er jo bare å logge meg inn på katalogen på serveren så ser jeg jo alle filene. noen mulighet for å gjøre det slik at jeg ikke kan se disse filene? Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 9. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2017 Hei Noen som vet hvordan en bruker kan gjøre sine filer helt private? Slik som det er nå så har jeg ikke tilgang til noen av brukerene sine filer i nextcloud, men det er jo bare å logge meg inn på katalogen på serveren så ser jeg jo alle filene. noen mulighet for å gjøre det slik at jeg ikke kan se disse filene? Skru av tilgang på mappen/sharen Lenke til kommentar
Svar Skrevet 9. mai 2017 Del Skrevet 9. mai 2017 Da ble det en Corsair RM750X i hovedserveren Lenke til kommentar
Dreamfault Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Hei, Jeg har lyst til å prøve meg på Unraid og skal forsøke trial-versjonen de neste tretti dagene. I dag har jeg en datamaskin med 2x 2TB i RAID 1 i en datamaskin. Jeg har også 3x 1tb i en annen maskin med windows. De er i dag som frittstående disker med uviktige data. Min plan er å sette opp diskene på 1 TB i Unraid sammen med en 500GB hardisk. Da har jeg forstått det slik at det blir 2,5 TB med brukbar data og jeg kan flytte over dataene fra raid på hovedmaskinen. Når dataene er overflyttet fra hovedmaskinen min har jeg et ønske om å sette de 2 2TB diskene inn som parity-disker i Unraid-maskinen. Er dette uproblematisk å gjøre eller vil jeg møte på en utfordring? Lenke til kommentar
Svar Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Hei, Jeg har lyst til å prøve meg på Unraid og skal forsøke trial-versjonen de neste tretti dagene. I dag har jeg en datamaskin med 2x 2TB i RAID 1 i en datamaskin. Jeg har også 3x 1tb i en annen maskin med windows. De er i dag som frittstående disker med uviktige data. Min plan er å sette opp diskene på 1 TB i Unraid sammen med en 500GB hardisk. Da har jeg forstått det slik at det blir 2,5 TB med brukbar data og jeg kan flytte over dataene fra raid på hovedmaskinen. Når dataene er overflyttet fra hovedmaskinen min har jeg et ønske om å sette de 2 2TB diskene inn som parity-disker i Unraid-maskinen. Er dette uproblematisk å gjøre eller vil jeg møte på en utfordring? Det skal gå helt fint det Så lenge parity diskene er like store eller større enn de største data diskene er det bare å kjøre på. Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 14. mai 2017 Del Skrevet 14. mai 2017 Noen som vet hvorfor jeg avogtil mister tilgang til å f.eks flytte eller slette filer\mapper? Må deretter kjøre "New Permissions" for å få tilgang igjen. Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 15. mai 2017 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2017 (endret) Hei, Jeg har lyst til å prøve meg på Unraid og skal forsøke trial-versjonen de neste tretti dagene. I dag har jeg en datamaskin med 2x 2TB i RAID 1 i en datamaskin. Jeg har også 3x 1tb i en annen maskin med windows. De er i dag som frittstående disker med uviktige data. Min plan er å sette opp diskene på 1 TB i Unraid sammen med en 500GB hardisk. Da har jeg forstått det slik at det blir 2,5 TB med brukbar data og jeg kan flytte over dataene fra raid på hovedmaskinen. Når dataene er overflyttet fra hovedmaskinen min har jeg et ønske om å sette de 2 2TB diskene inn som parity-disker i Unraid-maskinen. Er dette uproblematisk å gjøre eller vil jeg møte på en utfordring? Du får 3,5TB med brukbar data hvis du har 3x1TB + 1x500GB som data disker, så har du 2x2TB som parity. Da vil du være beskyttet mot to diskfeil. Noen som vet hvorfor jeg avogtil mister tilgang til å f.eks flytte eller slette filer\mapper? Må deretter kjøre "New Permissions" for å få tilgang igjen. Vanskelig å si uten noe mer info. Kan det være en docker som også har skrivetilgang til mappen som gjør det? Endret 15. mai 2017 av Bjonness406 Lenke til kommentar
Rusher Skrevet 15. mai 2017 Del Skrevet 15. mai 2017 Hei, Jeg har lyst til å prøve meg på Unraid og skal forsøke trial-versjonen de neste tretti dagene. I dag har jeg en datamaskin med 2x 2TB i RAID 1 i en datamaskin. Jeg har også 3x 1tb i en annen maskin med windows. De er i dag som frittstående disker med uviktige data. Min plan er å sette opp diskene på 1 TB i Unraid sammen med en 500GB hardisk. Da har jeg forstått det slik at det blir 2,5 TB med brukbar data og jeg kan flytte over dataene fra raid på hovedmaskinen. Når dataene er overflyttet fra hovedmaskinen min har jeg et ønske om å sette de 2 2TB diskene inn som parity-disker i Unraid-maskinen. Er dette uproblematisk å gjøre eller vil jeg møte på en utfordring? Du får 3,5TB med brukbar data hvis du har 3x1TB + 1x500GB som data disker, så har du 2x2TB som parity. Da vil du være beskyttet mot to diskfeil. Noen som vet hvorfor jeg avogtil mister tilgang til å f.eks flytte eller slette filer\mapper? Må deretter kjøre "New Permissions" for å få tilgang igjen. Vanskelig å si uten noe mer info. Kan det være en docker som også har skrivetilgang til mappen som gjør det? Deluge er vell igrunn eneste som skriver til den mappen. Lenke til kommentar
lals Skrevet 5. juni 2017 Del Skrevet 5. juni 2017 (endret) trenger litt hjelp. Jeg tenkte å installere plex på en SSD, men fant ut at det ikke var lurt å ha SSD i array. så jeg fjernet den fysisk fra serveren. når jeg startet opp igjen kommer dette opp så jeg får ikke startet array. noen som har noen tips? fant ut av det, Tools så new config. da forsvandt alle diskene så jeg kunne legge de inn på nytt. nytt problem, jeg klarer ikke å logge inn på nettverksdiskene via windows 10.. skriver passord og brukernavn, men for opp at det er feil. men jeg er 100% sikker på at jeg skriver riktig.. okey.. fikk logget inn, men ikke som root.. Endret 13. januar 2019 av Countryman Lenke til kommentar
GreenRay Skrevet 6. juni 2017 Del Skrevet 6. juni 2017 (endret) "Oppgraderte" nettopp serveren. Gikk tom for SATA porter og plass i kabinettet. Så jeg invisterte i et Fractal Define R5 og fant et par gamle deler som lå og støvet ned. Gikk fra en Dell 3500 med xeon W3670 og 24gb DDR2 ram til en Intel i7 2600k og 16gb DDR3 ram. Kanskje ikke den beste oppgraderingen, men har planer om å kjøpe nytt hovedkort, cpu og ram som støtter VT-d og VT-x om ikke så alt for lenge. Måtte improvisere litt med plassering av harddisker mot slutten. De ble ca 10 grader varmere enn de to som var montert bak en vifte. Tenker å kjøpe hardiskkabinett som kan monteres i 5,25" bayene for å få plass til enda et par disker til. Fikk et uheldig problem med viftene, de ville ikke starte når serveren bootet. De startet hvis jeg plugget de ut og inn under boot. Fant ikke ut at problemet, men det løste seg når jeg byttet til noen andre vifter. Noen som har opplevd noe ligende? Endret 6. juni 2017 av GreenRay 1 Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 8. juni 2017 Forfatter Del Skrevet 8. juni 2017 nytt problem, jeg klarer ikke å logge inn på nettverksdiskene via windows 10.. skriver passord og brukernavn, men for opp at det er feil. men jeg er 100% sikker på at jeg skriver riktig.. okey.. fikk logget inn, men ikke som root.. Er ikke mulig å logge inn som root. Ikke så rart du ikke fikk det til da Lenke til kommentar
Svar Skrevet 30. juni 2017 Del Skrevet 30. juni 2017 Noen som har prøvd dette kortet med unraid? https://www.komplett.no/product/911709/datautstyr/pc-komponenter/kontrollere/harddisk/st-lab-pcie-sata-6g-8channel Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 30. juni 2017 Del Skrevet 30. juni 2017 Virker som noe billigt skrap, fant ingen informasjon om det heller som ikkje er et godt tegn. Gode kontrollere som er betydelig billigere finner du her http://www.ebay.com/itm/0KT1V-DELL-ADAPTEC-ASR-78165-1GB-24-PORT-SAS-SATA-6GBPS-RAID-CONTROLLER-/282525373872?hash=item41c7d315b0:g:Be0AAOSwTM5Y5BYN http://www.ebay.com/itm/47MCV-047MCV-342-0663-DELL-PERC-H200-6Gb-s-PCI-e-SAS-SATA-Raid-Controller-/252933127648?hash=item3ae3fd3de0:g:jowAAOSw-3FZIxuH http://www.ebay.com/itm/Dell-PERC-H310-6G-SAS-SATA-PCIe-Raid-Controller-Dell-P-N-HV52W-w-Cables-/382140209010?epid=1610301904&hash=item58f954d772:g:S1UAAOSwcj5ZQbIW Andre billige finnes også: http://www.ebay.com/itm/HP-Smart-Array-P410-512MB-Raid-Controller-High-Profile-462919-001-462974-001-/162478624973?epid=1934707852&hash=item25d47b10cd:g:gFgAAOSwVm5Y9QJ5 http://www.ebay.com/itm/Supermicro-8-Port-PCI-E-x4-SAS-SATA-3Gb-s-Raid-Card-AOC-SASLP-MV8-/182640664317?hash=item2a863b5efd:g:KXMAAOSww3tY8ZIt Følger du med finner du også IBM 1215 / LSI 9340 som er en SAS3 controller med 12Gbps og opptil 1 mill iops for under 100 USD. Frakt er enkelt og rimelig igjennom jetcarrier. Lenke til kommentar
Svar Skrevet 2. juli 2017 Del Skrevet 2. juli 2017 (endret) Fant LSI SAS3041E på ebay, ser ut som det jeg er på jakt etter, ett 4port kort Ett annet spørsmål, noen som har prøvd unraid på Ryzen? Endret 2. juli 2017 av Svar Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 4. juli 2017 Del Skrevet 4. juli 2017 Den har vell 2TB begrensning? 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå