MrVilla Skrevet 9. november 2016 Del Skrevet 9. november 2016 Hei Har en plan om å teste ut UnRAID. Har en maskin som jeg tenkte å stappe i 4 stykk 2TB disker der en av dem er paritet og har en 250GB SSD som jeg tenkte å bruke som cache. Høres det greit ut? Har ca 30 GB ram. Ønsker å kjøre følgende funksjonalitet: Filserver der jeg og familien kan logge seg inn og lese/endre sine filer. Minecraft server PLEX for å streame filmer OwnCloud for å ha tilgang til filer uansett hvor jeg er I tillegg så ønsker jeg å ha bilder og musikk på denne slik at jeg også kan få tilgang til dette uansett hvor. Hvordan legger jeg opp dette slik at andre kan få tilgang til denne utenifra når jeg ikke har fast IP? Må jeg ha fast IP eller kan jeg benytte en sånn tjeneste som no-ip eller DynDNS? Har til nå hatt Synology DS411J, men den er ufattelig treg og tung å jobbe med. Funksjonaliteten er derimot meget god så noe ala dette er det jeg ser etter:) Som er sagt ovenfor her, så trenger du en adresse fra no-ip eller DynDNS f.eks, jeg bruker no-ip selv. Ikke bruk owncloud, bruk heller Nextcloud. Minecraft server setter du opp med mcmyadmin2 docker. Tja.....gikk ikke lang tid før det ble problemer.... Hvordan i huleste får jeg tilgang til denne serveren fra filutforsker i win10??? Får den opp, men når jeg skriver inn brukernavn og passord så får jeg ikke tilgang. Har forsøkt med både admin, root, og en ny bruker som jeg laget. HVA MÅ TIL??? EDIT: Fikk til slutt tilgang. Aner ikke hva som gjorde det, men endret navn på server og lagde noen nye brukere. Du kan ikke logg inn med root bruker fra filutforsker i windows. Det er visst ikke mulig å få tilgang til denne serveren utad. Har prøvd i det lengste nå men gir snart opp. Har hatt synology i lang tid og det fungerte uten problemer når jeg åpnet portene i ruter. Her derimot så er det ikke snakk om. Har i lang tid prøvd å få til owncloud, men det er visst ikke mulig. Har vært inne på forumet til owncloud men dem sier at mitt problem ikke har noe med owncloud i seg selv å¨gjøre, men med forbindelsen og adgangen til selve serveren. SÅ. Jeg har satt fast IP på serveren i LAN'et. Åpnet den porten i ruteren. Hvorfor fungerer det ikke? Noen som kan gi noen tips? Som sagt, sett heller opp Nextcloud. Slik gjør du det: https://www.linuxserver.io/2016/07/28/installing-nextcloud-on-unraid/ Du trenger ikke å sette opp reverse proxy (del 2 av guiden), men det er vanlig. Hvis du ikke gjør det så port forwarder du bare port 443 til nextcloud. NB: ALDRI forward noen porter som er til unraid, kun til Dockers! Ps: Greit å forstå hvordan volume mapping på docker fungerer før gjør så veldig mye. Post også config, og forklar litt mer rundt problemet hvis du trenger hjelp så vi lettere kan hjelpe deg Hei prøvde å installere MariaDB men får ikke satt passord. Er ingen pass jeg kan sette det inn. Noen ideer? Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 11. november 2016 Del Skrevet 11. november 2016 (endret) Om noen her er interessert i passthrough av integrert skjermkort (tror det kun er fra nyere intel CPU som støttes), så kan man nå legge inn unRAID 6.3 RC versjoner.. RC3 er nyeste Ikke testet selv enda, men skal gjøre det etterhvert. Hadde dette kommet noen måneder tidligere, så ville det vært av stor interesse.. Men.. kjøpte egen GPU før dette kom Tok en kjapp test mot en Linux Mint VM jeg har.. Valgte bare integrert skjermkort, flyttet HDMI kabel fra det andre kortet og startet opp VM.. Fikk ikke bios screen, men loading skjerm til Mint kom opp, og det startet uten problemer Link for dem som er interessert i å lese mer om 6.3 RC utgavene:http://lime-technology.com/forum/index.php?board=82.0 Evt direkte link for å installere 6.3 RC3: https://raw.githubusercontent.com/limetech/webgui/master/plugins/unRAIDServer/unRAIDServer.plg Endret 11. november 2016 av J@9 1 Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 11. november 2016 Forfatter Del Skrevet 11. november 2016 Hei prøvde å installere MariaDB men får ikke satt passord. Er ingen pass jeg kan sette det inn. Noen ideer? Du må sette den på key 3, der det står MYSQL_ROOT_PASSWORD. NB: Hvis du har startet containeren allerede, slett appdata og docker image (får opp valg når du prøver å fjerne den), siden du ikke kan skifte passord når du har startet den en gang. Du får kun satt passord første gang du installer MariaDB. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 14. november 2016 Del Skrevet 14. november 2016 Hei prøvde å installere MariaDB men får ikke satt passord. Er ingen pass jeg kan sette det inn. Noen ideer? Du må sette den på key 3, der det står MYSQL_ROOT_PASSWORD. NB: Hvis du har startet containeren allerede, slett appdata og docker image (får opp valg når du prøver å fjerne den), siden du ikke kan skifte passord når du har startet den en gang. Du får kun satt passord første gang du installer MariaDB. Uten navn.png Da har jeg kommet til slutten av installasjonen av nextcloud, men får bare feilmelding. Se vedlegg. Noen ide? Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 16. november 2016 Forfatter Del Skrevet 16. november 2016 Hei prøvde å installere MariaDB men får ikke satt passord. Er ingen pass jeg kan sette det inn. Noen ideer? Du må sette den på key 3, der det står MYSQL_ROOT_PASSWORD. NB: Hvis du har startet containeren allerede, slett appdata og docker image (får opp valg når du prøver å fjerne den), siden du ikke kan skifte passord når du har startet den en gang. Du får kun satt passord første gang du installer MariaDB. Uten navn.png Da har jeg kommet til slutten av installasjonen av nextcloud, men får bare feilmelding. Se vedlegg. Noen ide? Følg denne guiden: https://www.linuxserver.io/2016/07/28/installing-nextcloud-on-unraid/ Se punkt 2, du må gjøre det. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 Gjorde faktisk dette men det er mulig det har kommet inn en skrivefeil. Vil det være for sent å rett det opp nå uansett slik at jeg må reinstallere eller burde det gå greit? Skal ta en sjekk på dette når jeg kommer hjem. Setter utrolig pris på hjelpen her! Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 17. november 2016 Forfatter Del Skrevet 17. november 2016 Gjorde faktisk dette men det er mulig det har kommet inn en skrivefeil. Vil det være for sent å rett det opp nå uansett slik at jeg må reinstallere eller burde det gå greit? Skal ta en sjekk på dette når jeg kommer hjem. Setter utrolig pris på hjelpen her! Burde bare kunne skifte på den, og restarte MariaDB så skal det fungere. Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 17. november 2016 Del Skrevet 17. november 2016 Vil bare si at det ser ut til at lydproblemene jeg har opplevde med Windows 10 VM, nå er løst.Etter å ha fulgt guiden for å tvinge skjermkortet og lyd delen av det, over i MSI mode Kun en liten register oppdatering og en reboot som skulle til Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 18. november 2016 Del Skrevet 18. november 2016 Gjorde faktisk dette men det er mulig det har kommet inn en skrivefeil. Vil det være for sent å rett det opp nå uansett slik at jeg må reinstallere eller burde det gå greit? Skal ta en sjekk på dette når jeg kommer hjem. Setter utrolig pris på hjelpen her! Burde bare kunne skifte på den, og restarte MariaDB så skal det fungere. Niks. Får samme feilmelding. Hvordan får jeg avinstallert alt skikkelig så ikke noe henger igjen og kan installere det helt fresh? Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 19. november 2016 Forfatter Del Skrevet 19. november 2016 Gjorde faktisk dette men det er mulig det har kommet inn en skrivefeil. Vil det være for sent å rett det opp nå uansett slik at jeg må reinstallere eller burde det gå greit? Skal ta en sjekk på dette når jeg kommer hjem. Setter utrolig pris på hjelpen her! Burde bare kunne skifte på den, og restarte MariaDB så skal det fungere. Niks. Får samme feilmelding. Hvordan får jeg avinstallert alt skikkelig så ikke noe henger igjen og kan installere det helt fresh? Fjern appdata og slett dockeren (huk av på remove image også når du sletter den). Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 20. november 2016 Del Skrevet 20. november 2016 Får fortsatt den feilmeldingen.......skjønner ikke hva som er problemet!? Legger ved config filen her så du kan se om du ser feilen. custom.cnf.txt Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 20. november 2016 Forfatter Del Skrevet 20. november 2016 Får fortsatt den feilmeldingen.......skjønner ikke hva som er problemet!? Legger ved config filen her så du kan se om du ser feilen. Fjern # forran linjen så vil det nok fungere bedre Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 20. november 2016 Del Skrevet 20. november 2016 (endret) Får fortsatt den feilmeldingen.......skjønner ikke hva som er problemet!? Legger ved config filen her så du kan se om du ser feilen. Fjern # forran linjen så vil det nok fungere bedre Å herregud!!......Er det mulig.....LOL Okay....da er den oppe og går og så langt så har jeg fått installert klienten på pc'en min og fått tilgang. SKal ta og teste litt og se at det fungerer som det skal med tilgang utenfra. Tusen takk for hjelpen! Hadde ikke klart dette alene! Neste som skal fikses er Minecraft serveren og så til slutt plex for å kunne stream film til tv Når jeg er kommet så langt så skal jeg være fornøyd! Kjapt tilleggspørsmål. Jeg kjører no-ip på unraid i docker som bridge. Virker å fungere helt fint da min IP kommer opp på no-ip. Men når jeg prøver å koble til ved å skrive inn min ip:443 i klienten i windows så får den ikke svar. Noen tips til hva som kan være problemer her? Endret 13. januar 2019 av Countryman Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 20. november 2016 Forfatter Del Skrevet 20. november 2016 Kjapt tilleggspørsmål. Jeg kjører no-ip på unraid i docker som bridge. Virker å fungere helt fint da min IP kommer opp på no-ip. Men når jeg prøver å koble til ved å skrive inn min ip:443 i klienten i windows så får den ikke svar. Prøver du å koble til nextcloud via din eksterne ip? Har du portforwarded porten 443 i routeren? Hva mener du med "klienten i windows". Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 20. november 2016 Del Skrevet 20. november 2016 (endret) Kjapt tilleggspørsmål. Jeg kjører no-ip på unraid i docker som bridge. Virker å fungere helt fint da min IP kommer opp på no-ip. Men når jeg prøver å koble til ved å skrive inn min ip:443 i klienten i windows så får den ikke svar. Prøver du å koble til nextcloud via din eksterne ip? Har du portforwarded porten 443 i routeren? Hva mener du med "klienten i windows". Hei. Prøvde å bruke den eksterne IP nå uten hell. Får kun tidsavbrudd da den ikke når frem. Har forwarded porten ja. Jeg lastet ned en klient i av nextcloud til windows og installerte den på min bærbare som jeg sitter med nå. Dette for å synkronisere filer som jeg bruker og trenger tilgang til uansett hvor jeg er. EDIT: Kom plutselig på en ting. Jeg kobler meg på nett via lyse sitt modem og det kan være at dem har satt opp noe greier der som gjør at dette ikke er mulig. Skal høre med Lyse i morgen Endret 20. november 2016 av MrVilla Lenke til kommentar
GreenRay Skrevet 21. november 2016 Del Skrevet 21. november 2016 (endret) Kjapt tilleggspørsmål. Jeg kjører no-ip på unraid i docker som bridge. Virker å fungere helt fint da min IP kommer opp på no-ip. Men når jeg prøver å koble til ved å skrive inn min ip:443 i klienten i windows så får den ikke svar. Prøver du å koble til nextcloud via din eksterne ip? Har du portforwarded porten 443 i routeren? Hva mener du med "klienten i windows". Hei. Prøvde å bruke den eksterne IP nå uten hell. Får kun tidsavbrudd da den ikke når frem. Har forwarded porten ja. Jeg lastet ned en klient i av nextcloud til windows og installerte den på min bærbare som jeg sitter med nå. Dette for å synkronisere filer som jeg bruker og trenger tilgang til uansett hvor jeg er. EDIT: Kom plutselig på en ting. Jeg kobler meg på nett via lyse sitt modem og det kan være at dem har satt opp noe greier der som gjør at dette ikke er mulig. Skal høre med Lyse i morgen Sitter på samme problem selv. Testet fra mobilappen via 4g. Meld ifra hvis du finner en løsning Nextcloud fungerer fint på lokalt nett edit: Ser ut som routeren ikke åpner porten, mulig det er det problemet mitt sitter hvertfall. Sjekket med denne nettsiden: http://www.canyouseeme.org/ Endret 21. november 2016 av GreenRay Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 21. november 2016 Del Skrevet 21. november 2016 (endret) Kjapt tilleggspørsmål. Jeg kjører no-ip på unraid i docker som bridge. Virker å fungere helt fint da min IP kommer opp på no-ip. Men når jeg prøver å koble til ved å skrive inn min ip:443 i klienten i windows så får den ikke svar. Prøver du å koble til nextcloud via din eksterne ip? Har du portforwarded porten 443 i routeren? Hva mener du med "klienten i windows". Hei. Prøvde å bruke den eksterne IP nå uten hell. Får kun tidsavbrudd da den ikke når frem. Har forwarded porten ja. Jeg lastet ned en klient i av nextcloud til windows og installerte den på min bærbare som jeg sitter med nå. Dette for å synkronisere filer som jeg bruker og trenger tilgang til uansett hvor jeg er. EDIT: Kom plutselig på en ting. Jeg kobler meg på nett via lyse sitt modem og det kan være at dem har satt opp noe greier der som gjør at dette ikke er mulig. Skal høre med Lyse i morgen Sitter på samme problem selv. Testet fra mobilappen via 4g. Meld ifra hvis du finner en løsning Nextcloud fungerer fint på lokalt nett edit: Ser ut som routeren ikke åpner porten, mulig det er det problemet mitt sitter hvertfall. Sjekket med denne nettsiden: http://www.canyouseeme.org/ Da har jeg snakket med LYSE og vi ble enige om å sette ruteren i bridge modus. Da fjerner jeg ihvertfall det laget. Port 443 er nå åpen, men får fortsatt ikke kontakt Har lagt det opp med ip til server og port 443, men får bare ukjent feil..... ........................................................................................................ EDIT YES!! Da fungerer det!! Som sagt så fikk jeg fjernet lyse oppsettet ved å sette den ruteren i bridge modus Jeg bruker no-ip for å koble opp og det fungerer fint da ruteren da den har automatisk oppsett for dynamisk dns. Alternativt så kan du benytte no-ip docker i unraid. Selv om jeg gjorde alt dette og det virket helt topp så fikk jeg det ikke til å fungere. Kom plutselig på at det er noe som heter trusted domains, og etter en sjekk på nette så fant jeg ut hvordan jeg skulle gjøre det og ved en kjapp editering her så fungerte det som en drøm! Fantastisk! En stor takk til Bjonness406 her! Endret 21. november 2016 av MrVilla Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 21. november 2016 Forfatter Del Skrevet 21. november 2016 YES!! Da fungerer det!! Som sagt så fikk jeg fjernet lyse oppsettet ved å sette den ruteren i bridge modus Jeg bruker no-ip for å koble opp og det fungerer fint da ruteren da den har automatisk oppsett for dynamisk dns. Alternativt så kan du benytte no-ip docker i unraid. Selv om jeg gjorde alt dette og det virket helt topp så fikk jeg det ikke til å fungere. Kom plutselig på at det er noe som heter trusted domains, og etter en sjekk på nette så fant jeg ut hvordan jeg skulle gjøre det og ved en kjapp editering her så fungerte det som en drøm! Fantastisk! En stor takk til Bjonness406 her! Godt du fikk ordnet det Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 22. november 2016 Del Skrevet 22. november 2016 (endret) Og så var det slutt igjen...... Ordnet med konto til en kompis og til fruen. Da jeg skulle logge inn så bare spant det og spant uten å komme videre og nå er det umulig å logge inn. Når jeg legger inn domene i app og trykker connect så står det sikker tilkobling. Når jeg skriver inn brukernavn og passord så får jeg tidsavbrudd.... Opplevd det noengang? EDIT: Det fungerer igjen nå men er ikke helt sikker på hva som skjedde. Får bare følge med og se det ann. Jeg drev og flyttet noen filer så det kan være noe der som skapte rot. Ikke vet jeg... Endret 23. november 2016 av MrVilla Lenke til kommentar
knutarn Skrevet 23. november 2016 Del Skrevet 23. november 2016 Hei akk starta med unraid. og jeg lurte på om jeg kunne kjøre VM med win 10 Bilde av info: http://bildr.no/image/R0REMzZV.jpeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå