Gavekort Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Jeg er fra en bilinteressert familie, og har slektninger som skrur mye på bil. Ingen anbefalinger fra de da? Å kunne spørre familien om tips til å fikse ting er gull verdt, så da er det flott om de kjenner til bilen. Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Defender er jo også noe for spesielt interesserte. Dyr for hva du får. Ofte brukt hardt, enten i terrenget eller som arbeidsbil. Er man heldig kan man få en bil som er bygget etter publunsjen. Ja, disse punktene er absolutt noe TS må ta med i vurderingen. Jeg var i brainstormingsmodus, type "ingen forslag er dumme", men det er fortsatt verd å huske på hengervekten disse er typegodkjent for, samt enkel konstruksjon og billige deler. Nei, litt damemekaniker. Med små, svake hender og lange negler, lang erfaring med husstell og bleieskift, null erfaring med mekking. En liten ulempe, kanskje? Mannen min er helt udugelig på bilfronten. Prøver ikke engang å finne ut hva som er feil, men sender bilen på merkeverksted for den minste småting. Selv om det betyr at ungene må spise havregrøt og fryse i fravokste vintersko resten av måneden. Jeg er fra en bilinteressert familie, og har slektninger som skrur mye på bil. Kjenner også flere mindre og rimelige verksteder i området som jeg har hatt god erfaring med tidligere. Men ingen av disse vil engang TA i bilen jeg har nå Hvor tung henger? Førerkort B96. Altså 4250 kg i totalvekt (henger pluss bil). Det beste ville nok vært bil som tåler hengervekt opptil 3500 kg. Her høres det ut som det bare er å sette i gang med innkjøp av enklere konstruert bil og ønske deg verktøy til bursdag og jul. Mye penger å spare ift. å bruke merkeverksted. Kjøp deg en Haynes-manual og/eller let opp guider på nettet, og begynn med små og enkle jobber for å bygge "mekke-selvtillit". Familien din er sikkert også villige til å være med å hjelpe eller fortelle deg hvordan ting skal gjøres. En bieffekt blir jo at du kan få litt fred fra barn og husstell ved å si "jeg går ut i garasjen, så ordner du med bleieskift og støvsuging" til mannen din. Ungene blir sikkert også mer fornøyde siden dere får råd til skikkelig mat og klær i riktig størrelse 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 (endret) Du trenger egentlig ikke å kjøpe en Haynes-manual lenger, siden det er så ufattelig mange guider og youtube-videoer på nettet. Vet ikke om Haynes spesifiserer dreiemoment på boltene da, så det er kanskje brukbart som en referanse til det. Endret 22. januar 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
Frank Drebin Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Haynes-boka jeg har lister i hvert fall opp relevante tiltrekkingsmoment i starten av hvert kapittel, så for min del har det alene vært verd de ~200 kr den kosta. Det eneste jeg angrer litt på er at jeg kjøpte svenskspråklig bok i stedet for engelsk - det er ikke alltid helt lett å skjønne hva som menes, i hvert fall ikke hvis du for det meste leser guider på engelsk på nettet. Lenke til kommentar
Primer4 Skrevet 23. januar 2016 Del Skrevet 23. januar 2016 Vet ikke om Haynes spesifiserer dreiemoment på boltene da, så det er kanskje brukbart som en referanse til det. Haynes spesifiserer dreiemomentet på bolter/muttre ja, synes de uansett kjekke og ha i tillegg til youtubevideoer/guider på nett. Lenke til kommentar
Mamamia Skrevet 25. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 25. januar 2016 Du trenger egentlig ikke å kjøpe en Haynes-manual lenger, siden det er så ufattelig mange guider og youtube-videoer på nettet. Vet ikke om Haynes spesifiserer dreiemoment på boltene da, så det er kanskje brukbart som en referanse til det. Ja, jeg er vokst opp med godt brukte Haynes-bøker på kjøkkenbordet og som koselitteratur i sofaen. Det ble aldri kjøpt en bil uten at det samtidig ble kjøpt tilhørende Haynes manual. Og de ble mye brukt. Jeg vet i hvert fall hva det er og hvordan de skal brukes, i motsetning til mannen ;-) Youtube er også kjekt å ha! Har sett en del videoer og både fastslått diagnose og løsning på egne bilproblemer selv, men som sagt... Mannen har innført mekkeforbud, her SKAL det brukes merkeverksted! Men, han er på glid til å bytte både bil og merke nå :-D Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 (endret) Kult at du snur på tradisjonelle kvinne-/mannsroller ihvertfall. Selv så har jeg aldri eid en manual, da det kryr av spesialiserte Youtube-kanaler og forum, noen til og med kun spesialisert for min modell. Har også et PDF-dokument der det står dreiemomentet til alle de viktige boltene og mutrene. Jeg har ikke kjennskap til så mange andre merker/modeller, men vil tro at du skal kunne klare å finne noe tilsvarende til de fleste populære biler, og da spesielt biler som er populære å skru på, og gjerne har en "fanbase". Edit: Si at jeg vil bytte bremseklosser på en E46 Youtube.com -> "Brake pad replace e46" -> Så kan jeg bare analysere stadiet jeg står fast på, f.eks hvordan jeg skal putte i slitasjesensoren som jeg skipper til 17:30 for å finne. Endret 25. januar 2016 av Gavekort Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Jeg er ingen mekaniker, men har skrudd selv på alle mine biler. Har ett motto som er at jeg kjøper heller hjullagerpresse til 1k enn å betale verksted 2k for å skifte hjullager. Da har jeg tjent inn verktøyet ved første bruk å resten er profitt. Når det gjelder biler så har jeg hatt mange BMWer (320, 325, 520), en Toyota 4Runner, en Ford Escort, en Audi A6 og nå har jeg en X-Trail og en Pajero. Av alle bilene så har Toyotaen hatt dyreste deler og Audien vært verst å skru på. Hvis jeg skulle hatt en bil som var grei å skru på, ville jeg sikret meg at den var ODB2-kompatibel. Da kan man kjøpe en dings til 99,- for å lese av feilkoder, istedet for spesialutstyr til flere tusen som bare passer det og det merket. Det kommer jo også ann på hvor man skal skru. Pajeroen er jo en stor bil, men latterlig trang i motorrommet. Jeg måtte stå på stol å fikk i tillegg mange blåmerker på armen når jeg måtte skifte tettering på reimhjulet på veivakslingen. Men derimot kunne jeg skifte hjulbolter uten å ta av navet, og det var jo bra. Alt i alt.. kjøp en bil du ikke trenger å skru på. Jeg har kjørt X-trailen fra 80 til 110k uten å bytte en del (annet en vanlige servicer) 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Av alle bilene så har Toyotaen hatt dyreste deler og Audien vært verst å skru på. Sistnevnte overrasker ingen, men har Toyota dyre deler? Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 (endret) Av alle bilene så har Toyotaen hatt dyreste deler og Audien vært verst å skru på. Sistnevnte overrasker ingen, men har Toyota dyre deler? Det er kanskje ikke representativt, men jeg trengte en travers. Som var en firkantet stålbjelke som var ca. 1.5 meter lang... 11k!! :o Også har jeg en kompis med en HiLux, og han blir flådd borte hos Toyotaforhandleren. Men dette var også før det ble vanlig å handle deler på nett, så jeg vet egentlig ikke hvordan ståa er pr. dags dato. Endret 25. januar 2016 av xibriz Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Vanlig OBD2 fungerer vel bare for feilmeldinger på motor og gir som regel. Man får gjerne kjøpt skikkelige diagnosesystemer til den aktuelle produsentens biler for en håndfull tusenlapper. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Vanlig OBD2 fungerer vel bare for feilmeldinger på motor og gir som regel. Man får gjerne kjøpt skikkelige diagnosesystemer til den aktuelle produsentens biler for en håndfull tusenlapper. Kommer helt an på. Jeg hadde en kina-klone-tjuvkopi til forrige bilen vår, og det var knapt grenser for hva en kunne lese ut, og tildeles programmere. Det var helst særnorske løsninger som dieselvarmer og tidsprogrammering av den, en ikke fikk sett eller gjort noe med. Den kostet meg under en hundrings. Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Hva slags bil brukte du den på? Det er forskjell, men OBDII-port er påbudt og det er kun på motor og gir de forlanger at man kan gjøre noe med den. Til min bil koster det ca 6000,- for diagnoseutstyr, da kan man diagnostisere alt mulig og også programmere nye styringsenheter mm. Jeg fikk stor glede av det da jeg fant feilen på styrevinkelsensor, og da jeg byttet taklampe (som egentlig er en avansert styringsenhet for regn- og lyssensor i tillegg til å være taklampe) Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Opcom-klone, til Opel. Så ikke akkurat en universal ODB-leser, men i samme prisklasse. Hadde mye nytte av den, bla.a. synkronisering av lyktene (AFL bixenon med mye "greier"), etter at en kløne på et Opelverksted presterte å kludre det hele til med å ryke en kabel til en føler. Programmerte nye nøkler, synkronisering av styrevinkelsensor etter at nok en kløne på et Opel-verksted mente at det ikke var nødvendig etter bytte av styreledd og 4-hjuls justering... Nullstilte servicevarsler, justerte for dekkdimensjon på speedometer, endret serviceintervall-variant, m.m. Lenke til kommentar
daruu Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 945'n min hadde gått 350k når jeg fikk den, å jeg ga 7k for'n. Da måtte den kostes på litt riktignok, men med det å litt vedlikehold som har vært nødvendig har den kosta meg under 20k. Nå har den gått rett under 400k. Tok kompresjonstest å den var akkurat som den skulle, og lik på alle sylindere. Veldig lettvint med firkantet stasjonsvogn som tenker full plassutnyttelse, utrolig hvor mye man får med seg! Kan dra 1600kg henger orginalt, evt 1800kg hvis man monterer forsterkningssats til ca 500kr. Du får de med ac, abs, airbag, elvinduer, el oppvarmede speil, cruisekontroll, oppvarmede seter++ I praksis vil det si at man klarer seg greit med en slik bil, og den føles ikke nødvendigvis så gammel som den er. De bruker litt bensin, og er heller ikke like sikre som nye biler (men betydelig sikrere enn andre fra samme tidsperiode) OG bra eksemplarer begynner å bli dyre (men dvs at de holder seg greit i pris også da) V70 er også ett bra alternativ. Men nyere og mere komplisert konstruksjon, både på godt og vondt. Mercedes 124 er også bra, de har også litt mere "leamikk" som kan ryke, men bedre komfort enn 940 (foruten setene, de er vonde som fy) Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 25. januar 2016 Del Skrevet 25. januar 2016 Amerikanske biler, laget for det amerikanske markedet I norge så går det nok mest i veteraner og Tahoe etc Lenke til kommentar
Postkassestativ Skrevet 26. januar 2016 Del Skrevet 26. januar 2016 Opel omega a med 2.0 bensin. Er plass til både kjerring og unger under panseret Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå