Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilmodell med god plass i motorrom? Mål: Billigere verkstedregninger


Mamamia

Anbefalte innlegg

Jeg er blitt inspirert av en diskusjon på arbeid i det siste: Bilmodeller, og kostnader til reparasjoner, verksted og vedlikehold.

 

Jeg vil ikke si hvilken bilmodell jeg har, men vi river oss i håret hver gang noe ryker, og det gjør det irriterende ofte. Som regel må nesten ALT ut for å få skiftet den simple lille delen som er gåen. Gjerne hele fronten. De siste månedene har jeg brukt det lille jeg har igjen av overskudd etter at faste og livsnødvendige utgifter er betalt på bil. Slik kan det ikke fortsette.

 

Originaldelene er dyre, og verkstedtimene flyr. Jeg vurderer rett og slett å begynne å skru selv. Men da må jeg ha en annen bil. En modell med enkel og logisk oppbygning av motor, og god plass. Jeg tror egentlig uansett jeg trenger en annen bil, enten jeg skal mekke selv eller ikke.

 

Men hva slags bil? Må ha minimum 5 seter, stort bagasjerom, hengerkrok og kunne trekke tung henger. Status, utseende og alder er ikke så viktig lenger...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

E39 med rekkesekser er veldig greie å skru på, på tross av å være en nokså moderne bil med mye elektronikk. Så på rent basis av at du vil ha en bil som er lett/moro å skru på så kan jeg anbefale E39. Derimot så er BMW-deler nokså dyre, spesielt om du skal ha noe originalt. Det er også fortsatt en bil for spesielt interesserte.

 

Motorrom etter lette deler som luftfilter og kupéfilter fjernet. Radiator er også fjernet, men dette er ikke så fryktelig krevende jobb, og skal sjeldent være nødvendig.

 

wB2aiHH.jpg

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

E39 med rekkesekser er veldig greie å skru på, på tross av å være en nokså moderne bil med mye elektronikk. Så på rent basis av at du vil ha en bil som er lett/moro å skru på så kan jeg anbefale E39. Derimot så er BMW-deler nokså dyre, spesielt om du skal ha noe originalt. Det er også fortsatt en bil for spesielt interesserte.

 

Motorrom etter lette deler som luftfilter og kupéfilter fjernet. Radiator er også fjernet, men dette er ikke så fryktelig krevende jobb, og skal sjeldent være nødvendig.

 

wB2aiHH.jpg

Ikke helt overbevist...

 

Synes dette ser litt for kjent og kronglete ut. Langsgående rekkesekser, lettvint og billig? Ikke min erfaring!

Lenke til kommentar

Landcruiser. På den med 3l tdi er det jo plass til å klarte oppi motorrommet for å gjøre det en skal...

Tja, kanskje. Muligheter for modeller med flere seter trekker mye opp. Men prisen er egentlig altfor høy. Eller er det et bra tegn? Populære biler som står seg godt?

 

Har hørt at det var noe med lavere forbruk og mer solide biler før 2010/2011?

Lenke til kommentar

Alt er relativt. Det er ikke mange biler fra samme tidsperiode som har like god plass i motorrommet og med nesten alt tilgjengelig, på tross av at dette er en langsgående rekkesekser. Dette er en Corolla fra samme periode, til sammenligning, ikke mye å tjene på rekkefirer transversal:

YB5xWg5.jpg

 

Om du mener billig som i å sende bilen til merkeverksted så bør du styre kraftig unna BMW.

Lenke til kommentar

Jeg kjører Saab 9-5 og den er enkel å skru på. Greit med plass i motorrom, reg. kjede som skal skiftes når det er 16mm slark (mener jeg og kan sjekke i WIS), deletilgang er god .

 

Når man blir vant med å skru blir ting lettere. Er godt kjent med at enkelte bilmodeller krever at man demonterer temmelig mye kun for å skifte enkelte komponenter. Og kjenner du noen som kan det å gjøre ting på bil så er de ten grei måte å lære ting på.

Lenke til kommentar

 

Landcruiser. På den med 3l tdi er det jo plass til å klarte oppi motorrommet for å gjøre det en skal...

Tja, kanskje. Muligheter for modeller med flere seter trekker mye opp. Men prisen er egentlig altfor høy. Eller er det et bra tegn? Populære biler som står seg godt?

 

Har hørt at det var noe med lavere forbruk og mer solide biler før 2010/2011?

Kjenner ikke så godt til bilene desverre.

Brukte å låne en 02 modell hos en kompis i gamle dager. Han hadde lite problemer med den.

Lenke til kommentar

Litt grovt og stort kanskje? Litt sleggemekaniker? Finn deg en amerikaner. Billig å kjøpe, stort sett billig å eie, enkel å skru på, stort miljø så du får alle tipsene rett i fanget.

 

Evt Pajero og tilsvarende 4wd japser. Nokså stort, grovt, enkelt, og får det litt stell så går det lenge. Noen utgaver er ikke ment som personpefordring på vanlig vei, mens andre er ganske fine som dagligbil.

 

Har selv en Pajero Sport, som er en kvasi-Pajero mer tunet mot de som kjører på vanlig vei, og ikke like hårete i terrenget. Grei plass både i motorrom og kupé, later til å være enkle i konstruksjonen. I utgangspunktet dyre deler (Mitsubishi er det generelt), men Pajero (Sport spesielt) er mye solgt i US, så rimelige deler.

 

Ellers så er jo litt eldre Saab, Volvo, Merce noe som fint kan rulle langt uten så altfor mye plukk. Merce 4-matic er ikke så gærne. De er bygget i Østerrike, så de er ikke like befengt med rust, og teknikken er nokså bra. Da snakker vi om rundt 2000-tallet. Spør MB-kjennere om rette modellen-

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Defender er jo også noe for spesielt interesserte. Dyr for hva du får. Ofte brukt hardt, enten i terrenget eller som arbeidsbil. Er man heldig kan man få en bil som er bygget etter publunsjen. 

Lenke til kommentar

Litt grovt og stort kanskje? Litt sleggemekaniker?

Nei, litt damemekaniker. Med små, svake hender og lange negler, lang erfaring med husstell og bleieskift, null erfaring med mekking. En liten ulempe, kanskje? ;)

 

Mannen min er helt udugelig på bilfronten. Prøver ikke engang å finne ut hva som er feil, men sender bilen på merkeverksted for den minste småting. Selv om det betyr at ungene må spise havregrøt og fryse i fravokste vintersko resten av måneden.

 

Jeg er fra en bilinteressert familie, og har slektninger som skrur mye på bil. Kjenner også flere mindre og rimelige verksteder i området som jeg har hatt god erfaring med tidligere. Men ingen av disse vil engang TA i bilen jeg har nå :(

 

Hvor tung henger? Førerkort B96. Altså 4250 kg i totalvekt (henger pluss bil). Det beste ville nok vært bil som tåler hengervekt opptil 3500 kg.

Lenke til kommentar

 

Litt grovt og stort kanskje? Litt sleggemekaniker?

Nei, litt damemekaniker. Med små, svake hender og lange negler, lang erfaring med husstell og bleieskift, null erfaring med mekking. En liten ulempe, kanskje? ;)

 

Mannen min er helt udugelig på bilfronten. Prøver ikke engang å finne ut hva som er feil, men sender bilen på merkeverksted for den minste småting. Selv om det betyr at ungene må spise havregrøt og fryse i fravokste vintersko resten av måneden.

 

Jeg er fra en bilinteressert familie, og har slektninger som skrur mye på bil. Kjenner også flere mindre og rimelige verksteder i området som jeg har hatt god erfaring med tidligere. Men ingen av disse vil engang TA i bilen jeg har nå :(

 

Hvor tung henger? Førerkort B96. Altså 4250 kg i totalvekt (henger pluss bil). Det beste ville nok vært bil som tåler hengervekt opptil 3500 kg.

 

Hengervekt på 3,5? Dæsken, ingen liten loppe du er ute etter. Selv en typisk Pajero-klasse-bil må gi tapt her :-P

Men det var kanskje _opptill_ denne vekten du mente? Så du kan klare deg med betraktelig mindre?

Lenke til kommentar

 

 

Litt grovt og stort kanskje? Litt sleggemekaniker?

Nei, litt damemekaniker. Med små, svake hender og lange negler, lang erfaring med husstell og bleieskift, null erfaring med mekking. En liten ulempe, kanskje? ;)

 

Mannen min er helt udugelig på bilfronten. Prøver ikke engang å finne ut hva som er feil, men sender bilen på merkeverksted for den minste småting. Selv om det betyr at ungene må spise havregrøt og fryse i fravokste vintersko resten av måneden.

 

Jeg er fra en bilinteressert familie, og har slektninger som skrur mye på bil. Kjenner også flere mindre og rimelige verksteder i området som jeg har hatt god erfaring med tidligere. Men ingen av disse vil engang TA i bilen jeg har nå :(

 

Hvor tung henger? Førerkort B96. Altså 4250 kg i totalvekt (henger pluss bil). Det beste ville nok vært bil som tåler hengervekt opptil 3500 kg.

 

Hengervekt på 3,5? Dæsken, ingen liten loppe du er ute etter. Selv en typisk Pajero-klasse-bil må gi tapt her :-P

Men det var kanskje _opptill_ denne vekten du mente? Så du kan klare deg med betraktelig mindre?

 

Helt klart OPPTIL...

Og der røpte jeg at jeg"snakker ikke bil" sånn til vanlig.

 

Bare vurderer førerkort BE, tror det kunne vært nyttig. Er vel noe med regler og maksgrenser for kjøring av traktor med redskap langs vei også?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...