Gå til innhold

Kjøper andelsleilighet - hva bør jeg bekymre meg for?

IHaveADream

Anbefalte innlegg

Om man ser bort fra rehab og finanskostnader så vil man se at eldre borettslag ofte har flere hundre tusen i styrehonorar. Dette er noe man ikke finner i nye borettslag og sameier på samme størrelse for å nevne noe.

Det er ikke særlig smart å forskuttere kommende rehab. i ett nytt sameie da disse kostnadene først kommer fra 10-20 år senere. Hva om man flytter i mellomtiden, og hva gjør dette med hvor attraktiv boligen er i markedet? Siden man betaler for en ny bolig så blir det feil å dra forventede rehab kostnader før det faktisk er reelt. Hvorfor skal man ellers betale dobbelt så mye for en ny bolig - her snakker man valuta for pengene. Det blir veldig feil om man skal begynne å betale for nye balkonger som man ikke får dra nytte av før om 40 år senere.

Fordelen med eldre borettslag er at rehab og vedlikehold ofte er kalkulert inn i husleien. På denne måten har man kommet inn i en steam som gjør både vinduer, balkonger og tak har lån som varer i levetiden på rehablilitert produkt. Når det igjen trengs nye balkonger så er det gamle lånet akkurat nedbetalt og man vil derfor unngå husleieøkning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

-Her jeg bor er det kr. 180.000 i honorar til styret

-Honorarer til forretningsfører og revisjon kommer i tillegg.

-Vaktmester i 50% stilling

-Gratis vaktmesterbolig.

-Vi betaler for vask av hovedinngang og kjeller men vasker gangen selv. Kr. 30.000,-

-Brøyting kr. 30.000,-

-Både fellesvaskeriet og parkeringen (for de som har bil) sponses av de øvrige mtp. strøm, vann og service i noe grad. Drives til langt lavere enn selvkost.

-Enorme summer på kontorrekvisita og telefoner, verkstedmateriell osv.

- Håndverkere bestilles som fulle sjømenn.

Vi er bare 70 leiligheter og nærmere kr. 1000 av fellesutgiftene hver mnd. går med til "ansatte" i en eller annen form.

Etter hva jeg har skjønt er ikke dette uvanlig her i distriktet, men det finnes jo borettslag som driftes langt mer effektivt. 

Anonymous poster hash: 88a6a...858
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...