Gå til innhold

[Løst] Naboen fikk telefon fra Microsoft, nå er pc-en låst med (antagelig) SysKey.

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å hjelpe naboen, men finner ingen løsning på internett.

Problemet er at Microsoft-svindleren låste maskinen, ettersom jeg kan finne ut, med SysKey. Jeg kommer ikke inn i Windows 8.1, blir bedt om å skrive inn et "Startup Password".

post-132737-0-17502200-1453384287_thumb.png

Jeg får ikke tilgang til å gå tilbake til et gjenopprettingspunkt, heller ikke gjenopprettingsalternativet "beholde personlige filer osv." fordi det ikke er noen bruker-konto med de nødvendige privileger.Fabrikkoppretting har jeg ikke prøvd enda, da jeg må forsøke å berge ut data først ved å koble harddisken eksternt til en annen PC. Jeg kan heller ikke boote fra CD, regner med det samme gjelder for USB, det er ikke mulig å forandre noe i BIOS.

Noen som har en løsning?

Det eneste jeg kan finne på er å formatere harddisken og legge inn Win 8.1 på nytt hvis gjenoppretting til fabrikkinstillinger ikke fungerer. Jeg har laget en bootbar USB-pinne med Windows 8.1, men trenger jo en Windows 8.1 produktnøkkel. Kan jeg finne den i BIOS eller andre plasser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

vil iallefall anbefale å se om du klarer å redde noe ut før du prøver alternativer googlet litt på syskey og det er måter å fjerne det på men at du skader systemet å må reinnstallere..

fant en oppskrift k så er mulig at noe av det fungerer er mulig du finner noen tips i tråden der. 

Har ikke vært borti det selv så du ka nse om du finner noe mer ved å google på syskey removal.

wikipedia linket de  til dette programmet men det er heller ikke failsafe da det kommer an på kompleksiteten på passordet.

Endret av Lugmeister
Lenke til kommentar

Takker alle for alle innspill.

Det gikk opp et stearinlys for meg, etter en stund. SysKey er jo et program som følger med Windows, for å sikre egne data. Ikke rart en ikke fikk lov til å gjenopprette med valget "beholde personlige filer"eller tilbakestille Windows til et tidligere tidspunkt.

Jeg skrudde ut harddisken, kopierte personlige filer til en annen harddisk. Gjennoppretta så maskinen til fabrikk-innstillinger, det gikk greit det. Så det endte godt til slutt :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...