ToreOlav Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Oppsett av hjemmeserver med VMWare ESXi. Har noen noen gode forslag til oppsett av en hjemmeserver som skal kjøre VMWare ESXi? Vet ikke om det er mulig, men prisen skal ikke overstige 6000kr totalt. Har begynt å kikke litt, men vanskelig å vite hvor man skal starte hen. Kjører forøvrig Synology NAS ved siden av som står for største delen av lagring, planen er da gjennom SMB share. Serveren skal brukes til lab hjemme, for testing, prøving og feiling med VMWare, Windows Server, Azure AD Connect, osv. Setter pris på alle konstruktive tilbakemeldinger Tore Olav Lenke til kommentar
process Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 (endret) VMWare HCL kan være til hjelp, men er usikker på hva som finnes der for ditt budsjett. Sjekk i det minste NIC, CPU og om ønskelig diskkontroller. Hvis din hardware ikke er listet ville jeg sjekket blogger/google for suksesshistorier. Mtp minne ønsker du også mulighet for det gratisversjonen av ESXi støtter (32GB), men her begrenser nok budsjett deg også. Mange vil nok anbefale ECC minne. ESXi kan bootes fra en USB-penn, da er et hovedkort med intern USB-port smidig. Det er ikke behov for USB3, da hypervisor ligger fullstendig i minne etter boot, men kan nevnes at ESXi 6 nå kan boote fra USB3 med de nye xHCI driverene. Du bør også avklare om du ønsker PCI-passthrough, det kan begrense utvalget ditt ganske mye (jeg valgte det bort - angrer litt). Forøvrig må du ha støtte for hardware virtualisering (Intel VT-x eller AMD RVI) dersom du ønsker 64bit VM. Det fungerer uten, men kjøper du en maskin med ESXi som hovedformål vil jeg på det sterkeste anbefale det. Har aldri forsøkt med SMB shares, så er på tynn is, men ville vurdert NFS eller iSCSI. Selv bygget jeg en avoton-basert boks med utgangspunkt i http://www.supermicro.com/products/motherboard/atom/X10/A1SAi-2750F.cfm med ECC minne og SAS-RAID, men regnskapet viste at jeg endte en del høyere enn budsjett.. Det finnes gode forslag til budsjett ESXi på nett. Lykke til! Endret 21. januar 2016 av process Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Kjøp brukt server, då får du mykje meir for pengane. 1 Lenke til kommentar
ToreOlav Skrevet 22. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2016 Kikker på finn etter brukt server, og det er noe der som er interressant. Får se hva jeg får tilslag på. Ser i mellomtiden på hva jeg kan klare å sette sammen selv, innenfor mitt budsjett. Har prøvd da å starte med hvoedkort, og da et som kan brukes sammen med Intel CPU. Da jeg ble anbefalt dette. Prøver å se på VMWare Compatibility Guide, men finner det vanskelig å finne hvilket hovedkort som er kompatibelt. Har sett på Supermicro hovedkort som nevnt over, er det kun Amazon som selger dette? Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Nja, er noen norske butikker som har et mindre utvalg Supermicro. Bruk Prisjakt.no f.eks. Anbefaler deg også å kjøpe noe brukt. Vet det er noen litt eldre typer Lenovo og Dell servere som mange bruker som hjemmeservere. Går relativt billig på Ebay. Lenke til kommentar
ToreOlav Skrevet 22. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2016 Har sett at flere setter opp et budsjett system med Intel NUC + Synology NAS. Er dette noe å satse på? Type: - Intel NUC NUC5I5RYH - HyperX Impact So-dimm DDR3L 1600MHz 16GB - Samsung SSD 850 EVO M.2 120GB - Synology DSJ413+ Kikka litt på Supermicro, og har lest at Gigabyte skal ha noen som er fine kort til dette bruker. Må ærlig innrømme at hardware, og kanskje spesielt hovedkort synes jeg er vanskelig å få oversikt over. Noen som har noen anbefalinger på spesifikke kort man får kjøpt i Norge, som ikke overgår ca 1500 kroner? Eller blir 1500 i minste laget for hovedkort til dette formålet? Lenke til kommentar
fjs Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Nå har jo NUC'ene kommet med skylake. Så det kan jo fungere. Jeg har en Lenovo TS140 som jeg fikk billig via jobben, den fungerer utmerket. Ellers har nextron.no mye server HW, litt dyrt tho. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 https://backupbay.no/category/hardware/servers/supermicro-cse825m pris er eks.mva. (Disclaimer: det er jeg som selger den) Der får du plenty med ram og pcie slotter og IPMI. Men den bråker, men du har jo ikke sagt noe om at støy er viktig. Lenke til kommentar
ToreOlav Skrevet 22. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2016 Takk salgspitch sIDDIs! Jeg ser i utgangspunktet for meg tower, ikke rackmontert server dessverre. Men ser ut som mye for pengene. fjs: Har vært å kikka på Nextron.no, men som du sier ganske dyrt, og er nok litt over mitt budsjett. Leser om Skylake på de nye NUCene ja, men ser ikke så mange som selger de enda. En Lenovo TS140 hadde vært superdupert, finner dessverre ingen brukte å få tak i :/ Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 22. januar 2016 Del Skrevet 22. januar 2016 Ligger en del TS140 på Ebay. Bare dumt krona er så svak om dagen. Lenke til kommentar
ToreOlav Skrevet 22. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2016 Ja, det er kjipt! Også kommer frakt i tillegg som ikke er så billig, drar seg fort til i pengeboka da. Lenke til kommentar
HawP Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 (endret) Hvis du ikke har skaffet noe ennå, så har Multicom, ps.no og Proshop noen supermicro hovedkort. Men er nok da enklest å først finne ut hvilket du vil ha og så sjekke om de har det (eller kan skaffe det). Ang. hovedkort og vmware HCL, finn ut hvilket brikkesett og nic som er på HK, og sjekk disse på HCL. Er de støttet fungerer høyst sannsynlig HK fint med vmware. Vil si at IPMI på HK er absolutt en fordel hvis du ikke skal ha "konsoll" til serveren, eller det er knotete å ordne med når du trenger det. For øvrig, kjøpe (brukt) HK på ebay kan være risikabelt fikk jeg erfare. DOA, kun IPMI fungerte. Beit i det veldig sure eplet og kjøpte fra den lokale sjappa som skaffet samme HK for meg. Endret 27. januar 2016 av HawP Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Ja, kan skrive under på at det er mye DOA fra EBay. Og mye dårlig pakking. Leser at flere som kjøper Supermicro X9 hovedkort for socket 2011 får levert HK med bøyde cpu pinner enda de betalte 250 USD for det hovedkortet. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Er vel som regel ikke noe problem å få pengene tilbake fra Paypal tho? Fortsatt leit tho... Lenke til kommentar
war2war Skrevet 27. januar 2016 Del Skrevet 27. januar 2016 Nextron i oslo,selger supermicro. Lenke til kommentar
N|troXx Skrevet 9. februar 2016 Del Skrevet 9. februar 2016 Ebay kan som sakt gå, har selv shoppet Supermicro kort der H1156 versjon med xenon prosessor. men man vet aldri. Ta heller en runde på Finn og kjøp brukt, rack stativ kan også snekres hvis rackserver er det eneste man finner. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 10. februar 2016 Del Skrevet 10. februar 2016 Mtp minne ønsker du også mulighet for det gratisversjonen av ESXi støtter (32GB), men her begrenser nok budsjett deg også. Mange vil nok anbefale ECC minne. Det gjaldt bare til og med versjon 5.1, i ESXi 5.5 og 6.0 er minnebegrensningen økt til 4TB, som i praksis er "fjernet". https://communities.vmware.com/thread/458412?tstart=0 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå