Jarlex Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 For ca 6 måneder siden kjøpte jeg et digitalt tegneprogram kalt Paint Clip Studio Pro (også kalt Manga Studio). Derimot så viser det seg at jeg mistet retten til å laste ned produktet etter en liten periode, og må nå betale 3-4 dollar for å få tilgang til produktet igjen i en 2-års periode. Jeg kjøpte fullversjonen av programmet og fikk kvittering med mail og serienummer/lisensnummer. Hvordan er dette i forhold til norsk lov? Mulig de har full rett til å gjøre dette i og med at man blir informert om denne begrensningen før kjøpet, men synes det allikevel er litt rart at man mister retten til et produkt man har betalt for Lenke til kommentar
vk Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Dette er helt vanlig praksis for de fleste programvarehus i dag. Du laster ned det du har kjøpt og får tilgang til nedlasting av programmet og nye oppdateringer i en viss periode. Du har fortsatt programmet som du kjøpte men for å få nyere versjoner etter denne perioden da må du betale et visst beløp som dekker utviklingsinnsatsen som selskapet har nedlagt i mellomtiden. Fair & square ordning dette. Normalt vil det være opplyst om dette i informasjonen fra selgeren så det bør ikke komme overraskende på deg (jeg kan ikke tenke meg at du ikke ble informert om salgsvilkårene - evt sjekk igjen hva som står i salgsbetingelsene osv.). Veldig ofte får man tilbud om å kjøpe "forlenget nedlastingsperiode" for det opprinnelige programmet i tillegg (i tilfelle du skulle rote bort installasjonsfilen). Et beløp på 3-4 dollar for nye oppdateringer er slett ikke avskrekkende. Mange profesjonelle verktøy tar et årlig beløp på flere hundre kroner (disse kan være i tusenkronersklassen også), bare for å gi deg en referanseramme. Så du kan enten bruke versjonen som du allerede har eller så kan du betale 3-4 dollar for å få tilgang til nyere versjoner i de neste 2 årene (da regner jeg med at du har tatt vare på installasjonsfilen du lastet ned i utgangspunktet - dette er ditt ansvar). 1 Lenke til kommentar
Jarlex Skrevet 21. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2016 Dette er helt vanlig praksis for de fleste programvarehus i dag. Du laster ned det du har kjøpt og får tilgang til nedlasting av programmet og nye oppdateringer i en viss periode. Du har fortsatt programmet som du kjøpte men for å få nyere versjoner etter denne perioden da må du betale et visst beløp som dekker utviklingsinnsatsen som selskapet har nedlagt i mellomtiden. Fair & square ordning dette. Normalt vil det være opplyst om dette i informasjonen fra selgeren så det bør ikke komme overraskende på deg (jeg kan ikke tenke meg at du ikke ble informert om salgsvilkårene - evt sjekk igjen hva som står i salgsbetingelsene osv.). Veldig ofte får man tilbud om å kjøpe "forlenget nedlastingsperiode" for det opprinnelige programmet i tillegg (i tilfelle du skulle rote bort installasjonsfilen). Et beløp på 3-4 dollar for nye oppdateringer er slett ikke avskrekkende. Mange profesjonelle verktøy tar et årlig beløp på flere hundre kroner (disse kan være i tusenkronersklassen også), bare for å gi deg en referanseramme. Så du kan enten bruke versjonen som du allerede har eller så kan du betale 3-4 dollar for å få tilgang til nyere versjoner i de neste 2 årene (da regner jeg med at du har tatt vare på installasjonsfilen du lastet ned i utgangspunktet - dette er ditt ansvar). Takk for utfyllende svar, og det er helt forståelig det du sier. Derimot så gjelder ikke dette en oppdatert eller en nyere utgave, men kun den utgaven jeg har betalt for. Som nevnt, så ble jeg informert om dette før jeg gjennomførte kjøpet, men lurte egentlig bare på om det var vanlig praksis (og lovlig) å fjerne rettighetene dine til å laste ned et program man har betalt fullpris for etter en viss periode. Fordi akkurat nå, så har ikke jeg noe mulighet til å skaffe programmet jeg har betalt for uten å betale ytterligere selv om 3-4 dollar ikke er mye. Lenke til kommentar
vk Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Ok. Det er faktisk slik at du ikke kan forvente muligheter for nedlasting i ubegrenset tid (igjen, sjekk hva som står i salgsvilkårene). Det er synd at du ikke har tatt vare på installasjonsfilen men jeg tror ikke du kan klage på deres ordning for det. Husk at enkelte programvarehus tilbyr kun 1 nedlasting eller noen få i alle fall (det koster ressurser, administrasjon/forvaltning m.m å oppbevare og tilby hele spekteret av produktversjoner i all evighet). Jeg synes faktisk at 3-4 dollar er uvanlig billig for å få adgang til dette (har ikke sett så lav pris for dette før). Du kan alltid tilskrive customer support og be om forståelse for at du har mistet filen din, men når prisen er 3-4 dollar så blir dette litt spesielt. Det skjønner du sikkert selv Lenke til kommentar
Merko Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Kan du ikke bare laste ned prøveversjonen fra nettstedet, så evt oppgradere fra programmet til fullversjon ved hjelp av lisenskoden din? Ang lovverket så må du sjekke lovene i det aktuelle landet. Norske lover gjelder ikke i utlandet. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 21. januar 2016 Del Skrevet 21. januar 2016 Kort fortalt: sjekk avtalen. En slik løsning er tillatt etter norsk lov, men avtalen er mest sannsynlig ikke underlagt norsk rett. Hvilket lands rett som gjelder er sannsynligvis spesifisert i avtalen. Hvis ikke er det typisk selgerlandet. Da må du sjekke lovverket der om du vil komme deg noen vei. Lykke til Lenke til kommentar
Jarlex Skrevet 21. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 21. januar 2016 Skjønner. Takk for gode svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå